Godkända hjälmar?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är det nån som har koll på vad som gäller ang. märkning av hjämar?

Förra året körde jag hela säsongen med mina DOT märkta hjälmar utan problem. Nu när jag köpt några nya hjälmar så var en av hjälmarna (en exakt likadan som min DOT märkta fjolårshjälm) märkt med "ACU Approved. Brittish Motorcycle Sport" istället för DOT.

Nu blev jag lite osäker, och började gräva bland dom olika reglementen jag hittade på SVEMO.se. Och hittade följande:

Roadracing reglemente:
2.3.1.5 Hjälm ska vara konstruerad så att den lätt kan tas av. Hjälm av glasfiber eller kevlar rekommenderas. Hjälm med öppning av gångjärnstyp är inte tillåten.
(Se allmänna hjälmbestämmelser i NT)

NT:
Skyddshjälmar

1. Allmänna hjälmbestämmelser
Hjälmar som används i tränings- och tävlingssammanhan ska vara godkända enligt någon av följande standarder:

DS (Dansk Srandardiseringsråd)
SFS (Finlands standardiseringsförbund)
SIS (Standerdiseringskommissionen i Sverige)
ECE (Europa norm)
SNELL (USA)

Alltså var inte min DOT-märkta hjälm som gått igenom besiktningen hela säsongen godkänd. Trots att besiktningsmännen vid varje besiktning kollat märkningen, noterat att det stod DOT, och godkänt hjälmen.

Frågan är då, vad säger besiktningen om min ACU märkta hjälm som är en exakt likadan?

ACU-märkningen är väl bara en klisterlapp på baksidan av hjälmen? Skulle tro att dom är ECE-märkta inuti hjälmarna. kolla hakbandet eller efter ett märke på frigoliten under inredningen i hjälmen.

Godkända hjälmar är dom som har nån märkning med tex ECE-05 eller SNELL2005. Tror dom heter så. ska vara med en 5:a i märkningen iaf. Inte 2002 eller 02 som var den förra normen.

Hmmmm.... Sådärja, har plockat isär typ hela hjälmen nu, och på världens smartaste ställe (på hakremmen så långt upp att den sitter i stoppningen) finns en liten inplastad vid lapp med "E 4" i en ring, och "050032/P-13736" under det. Typ samma som min godkända hjälm köpt i Sverige av samma märke och modell... :tummenupp

Då kan du sätta ihop din hjälm igen! För du hittade rätt och den var godkänd då den hade ECE-22 05 i sin märkning!! :tummenupp

Kul för besiktningen att hitta den märkningen då! :D

Bild på hur dom godkända ECE-märkningen och SNELL-märkningen ser ut.

Bifogat

• e-märkning hjälm.JPG
    e-märkning hjälm.JPG
    139.8 KB · Visningar: 761
  • SNELL 2005.JPG
    SNELL 2005.JPG
    74 KB · Visningar: 382
Last edited:
ece 22-05 ska hjälmen vara märkt med för att passera en kontroll.

men det behöver inte vara en bra hjälm för det, en arai rx7-xx från 2004 har ece 22-04 och får således inte användas i svensk RR.
men tex ett visst budgetmärke (chersching) har rätt märkning, men är knappt mätbart säkra i jämförelse med en RX7-XX.

men det kanske är en annan historia.

Last edited:
Jag har aldrig varit med om att en besiktningman kollat märkningen på mina hjälmar, det har varit Shoei-hjälmar allihop iofs och det är kanske inte så lönt att kolla något som är givet. Är det konstigare fabrikat så kollar de kanske.

Jag har aldrig varit med om att en besiktningman kollat märkningen på mina hjälmar, det har varit Shoei-hjälmar allihop iofs och det är kanske inte så lönt att kolla något som är givet. Är det konstigare fabrikat så kollar de kanske.
Verkar inte vara så givet enligt vad R2 skriver.

Jag skulle inte ligga och vrida mig i sängen av oro om jag hade en Arai RX7 i alla fall.....besiktningsmännen är inte dumma i huvudet.
Utan att veta skulle jag också tro att de släpper igenom alla de stora märkena, Arai, Shoei etc oavsett om de är godkända eller inte.

Jag skulle inte ligga och vrida mig i sängen av oro om jag hade en Arai RX7 i alla fall.....besiktningsmännen är inte dumma i huvudet.

Jag fick en av mina Arai beslagtagen av besiktningen i Tyskland ifjol. Fick inte använda den då den inte hade rätt märkning vilket jag hade missat när jag köpte den 2005. Fick tillbaka den hjälmen först när jag stod i park ferme. Oscar fick inte igenom en av sina Arai på Assen förra året med. Men även i Sverige har dom börjat bli lite hårdare. Daniel Persson fick inte igenom en av sina hjälmar på Linköping pga fel märkning. På Falkenberg kollade dom också rätt noga med.

Jag fick en av mina Arai beslagtagen av besiktningen i Tyskland ifjol. Fick inte använda den då den inte hade rätt märkning vilket jag hade missat när jag köpte den 2005. Fick tillbaka den hjälmen först när jag stod i park ferme. Oscar fick inte igenom en av sina Arai på Assen förra året med. Men även i Sverige har dom börjat bli lite hårdare. Daniel Persson fick inte igenom en av sina hjälmar på Linköping pga fel märkning. På Falkenberg kollade dom också rätt noga med.

Jaha, jag hade fel, beskiktningmännen var inte dumma i huvudet....

Där kommer vi till den roliga grejen när man kör utomlands, om det inte är typ vm. Skyddskläder och hjälm är det nationella regler (efter var du har licens), även om de grinar. Har tagit mig en halvtimme genom engelska besiktningar och de har morrat åt min sönderskrapade hjälm men konstaterat att den inte är reglementsvidrig. Och mina hjälmar är tyvärr inte ACU godkända, skulle göra livet lättare :tummenupp

Den sönderskrapade är just bara skrapad, och jag har äve regnhjälm :yoparty

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...