Godkänd men underkänd hos Bilprovningen

Hur avancerad är bilprovningens utläsare?
Klarar den av att skilja på pending, intermittent och persistent?
 
Det handlar alltså inte om varningslampan, utan om bilens diagnossystem.

Ok, jag tyckte du skrev att motorvarningslampan lyste men jag misstog mig då. Om så hade varit fallet så ska du nolla den och se om den börjar lysa igen. Det räcker med att den kan missa någon tändimpuls eller dylikt för att den ska tändas, alltså inget kvarstående fel men du måste likförbannat släcka lampan för att få igenom bilen hos SBP.
Har du otur är det ett kvarstående problem men då får du läsa av felkoden och åtgärda problemet.
 
Det brukar vara förvärmingskretsen i lambdasonden som ger upp, byt sonden före katalysatorn så är problemet ur världen.
 
vill ni veta en ännu sjukare sak...

har du en bil med ABS och varningslampan för den lyser så blir bilen underkänd.
Men ser du till att lampan slocknar och de testar och finner hjulen låser sig så måste de godkänna bilen:
Anledning: Abs ingår inte i deras kontroll men varningslamporna gör det
 
Bilprovningens avgastest görs väl snart inte på fordon med diagnosuttag, ja om det nu inte vore för att klaga på för mycket friskluft i uthävet. Bilprovningens mätutrustning funkar bra till 20 år gamla bilar men det är väl oxå allt.

Lyser motorlampa/varningslampa motorstyrning så blir det en tvåa och med all rätt då fordonet har ett avgasintyg som förutsätter att hela styrsytemet jobbar.
 
Hur menar du nu? Skulle avgaserna från nyare bilar vara svårare att mäta?

:va
Nä, men dom är typade på ett sätt som SBP inte kan mäta riktigt och derför förlitar dom sig på styrsystemets innebygda diagnos, som förresten är gemensamt för alla bilar då det är lagkrav, så felkoden i orginalinlägget betyder det samma på alla bilar.
 
Hur avancerad är bilprovningens utläsare?
Klarar den av att skilja på pending, intermittent och persistent?

Ja. Det heter Autocom deras verktyg och är samma som många verkstäder använder.

Bara att laga felet. Har du otur kan motorn rasa t.om annars. Den kanske går för magert.
 
Detta handlar om mätning hos Bilprovningen. Det är där och då den ska klara gränsvärdena, inte under full acceleration på länsväg 44 mellan Arboga och Fjugesta.



Helt felaktigt uppfattat. Din bil ska i alla driftsfall klara de gränsvärden den har testats och klarat i ett motorlabb. Om du har någon felkod lagrad beror det på ett eventuellt fel, som kan göra att avgasreningen i något driftsfall inte fungerar som det är tänkt.

Mätningen hos bilprovning är i princip onödig på nyare bilar med lambdasond efter katalysatorn, görs nog bara för att någon har bytt programvara som simulerar rätt funktion trots fel.
 
Jag har en original vagcom (så jag kan alltid ladda ner senaste version osv), kan hjälpa till att läsa ur / släcka felkoder åt enstaka sporthoj.com:are om intresse/behov finns.

Vill man slippa strul med besiktningen så finns det iaf på audi en känd "bugg" i hur diagnosuttaget är kopplat, byter man till en icke original radio och inte läser på lite så är det mycket lätt hänt att man får in 12V på ett av stiften i diagnosuttaget som bränner sönder diagnosverktyg som inte är skyddade mot felkoppling. Vet inte hur bilprovningen hanterar det ifall deras diagnosverktyg inte kan prata med bilen, men det borde ju inte vara bilägarens problem att deras verktyg strular?
 
Detta handlar om mätning hos Bilprovningen. Det är där och då den ska klara gränsvärdena, inte under full acceleration på länsväg 44 mellan Arboga och Fjugesta.

Du vill tydligen inte förstå.

Det är bilprovningens förbannade jobb och se till att din bil klarar utsläppen även mellan Arboga och Fjugesta.

Det är inte konstigare än att du tvingas byta bromsklossar även om du kanske tycker att du har en hel milimeter kvar av beläggen.
 
Nu vet jag inte vad det är för motor/styrsystem på din folka, men på tidiga Alfa 156 med JTS-motor (2002-03), dvs direktinsprutad bensinare, så finns ett typfel med glapp i i kontaktdon till de främre lambdasonderna som just yttrar sig i liknande felkod. Kan tom vara exakt samma, kommerinte riktigt ihåg, om du också har någon form av Bosh Motronic och direktsprut. Åtgärd (även i off. servicemedd.) är att dela kontakterna och bända till lite högre fjäderkrafter mellan blecken.

/Anders
 
Nu vet jag inte vad det är för motor/styrsystem på din folka, men på tidiga Alfa 156 med JTS-motor (2002-03), dvs direktinsprutad bensinare, så finns ett typfel med glapp i i kontaktdon till de främre lambdasonderna som just yttrar sig i liknande felkod. Kan tom vara exakt samma, kommerinte riktigt ihåg, om du också har någon form av Bosh Motronic och direktsprut. Åtgärd (även i off. servicemedd.) är att dela kontakterna och bända till lite högre fjäderkrafter mellan blecken.

/Anders

Ja, en indikation på vilen folka och motor vore bra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top