Godkänd men underkänd hos Bilprovningen

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jättekonstigt tycker jag. Alla avgasvärden låg inom gränsvärdena, men motorvarningslampan lyste på instrumentpanelen. Felkoden var enligt Bilprovningen sådan att den måste fixas.

”P0420 Katalysatoreffektivitet under tröskelvärde (bank 1)”

Motorn går som vanligt och utsläppen är alltså ok. Känns ju värdelöst att tvingas få lampan släckt för tusentals kronor (?) av VW för att... Bilprovningen vill det. Vad säger ni? Kluriga förslag uppskattas!

Varningslampan indikerar att motorstyrningen (kanske) inte fungerar som den ska. Det betyder i sin tur att motorn kanske inte håller gällande emissionskrav.

Det är så med moderna bilar, gilla läget eller köp en äldre bil.

En det som kan hända är att katten ger upp o då släpper släpper ut som om du skulle ha raka rör. Och en ny katt kostar oftast betydligt mer än att fixa problemet.

Fast det är klart du kan du alltid plocka bort katten mellan provtillfällerna o köra med raka rör om du har en databox som inte ställer till det om man kör utan katt.

Koppla ihop motorlampan med oljetryckslampan! Då lyser den en sekund och så slocknar den.

Bara nolla och hoppas på att den inte börjar lysa igen. Kostar inte tusenlappar att nolla, få tag nån med ett simpelt VAG-instrument eller köpt själv.

...motorn kanske inte håller gällande emissionskrav.
Som jag skrev mätte Bilprovningen att avgaserna var inom gränsvärdena.

Bara nolla och hoppas på att den inte börjar lysa igen.
”Genom att ansluta ett kontrollinstrument kan bilens diagnossystem snabbt avläsas och eventuella fel upptäckas.”

http://www.bilprovningen.se/externt...EED8EC49FC2C12574CE00463FAF!opendocument&m=20

Det handlar alltså inte om varningslampan, utan om bilens diagnossystem.

Min poäng: är det inte konstigt att bilen blev underkänd, trots att alla avgasvärden låg inom gränsvärdena? Jag menar, ”bilens diagnossystem” kan ju i princip säga vad fan som helst, och då infinner sig ju frågan: gäller kartan eller verkligheten?

Last edited:
Som jag skrev så är det alltså inte säkert nog för att motorstyrningen fungerar som den ska. Därför godkänner inte bilprovningen din bil. Motorstyrningen kräver att all återkoppling fungerar som den ska.
Du skrev ”motorn kanske inte håller gällande emissionskrav”. Det gör den uppenbarligen.

Nej, det gör bara uppenbarligen under de förutsättningar som bilprovningen mäter.
Detta handlar om mätning hos Bilprovningen. Det är där och då den ska klara gränsvärdena, inte under full acceleration på länsväg 44 mellan Arboga och Fjugesta.

Tack!

• Leakage in Intake and/or Exhaust System
• Catalyst faulty
• Oxygen Sensor(s) faulty
• Oxygen Sensor(s) Control faulty

Tyvärr måste ju en (dyr?) verkstad ta reda på vilket av ovanstående som orsakar ”bilens diagnossystem” att varna för fel.

:(

Utsläppen är ju godkända!!! :mad:

Last edited:
skulle tro att om du plockar bort lamdan o borstar rent den så finns nog inga felkoder.........men vad vet väl jag...

Jag åkte på en liknande grej senast jag besiktade, å jag frågade högst förvånat om jag var tvungen att besikta om bilen och som svar fick jag "Är du dum i huvudet?! Det är väl klart som fan att du måste ombesikta!" Något mer inlindat, men budskapet var det. Alla värden var dock perfekta. Det är väl ett nytt sätt att kunna skinna oss kunder :mad:

Jag köpte en sån här, funkar klockrent :tummenupp Senast jag kollade så ville VAG ha 349 bara för att läsa ut felkoderna, så den var snabbt intjänad :tummenupp

Kostar mellan 250-500 kr att läsa av och radera felminnet hos en vw\audi verkstad. Har du tur är det bara en tillfällig felkod. Be verkstan radera felkoden åk direkt till bilprovningen. Tänds lampan igen så har du ett problem. Troligtvis är det en av Lambdsonderna som strular.

...
Utsläppen är ju godkända!!! :mad:
Vilka utsläpp har de mätt? :va

På de bilar jag fått besiktade, både nya och gamla, har de endast kontrollerat CO (koloxid), HC (oförbränt bränsle) och Lambda-värdet (blandningsförhållandet).

Katalysatorn påverkar främst NOx (kväveoxider)...

Det kan ju också bero på något tillfälligt som gett koden (typ körning i kö längre stunder eller liknande), som sedan ligger kvar tills någon nollar eländet.
Enklast är därför att först bara nolla koden. Kommer lampan då tillbaks inom kort är något knas och då får man börja felsöka. :)

Last edited:
Vad är det för motor? Jag hade en Audi med 2.0FSI-motorn och den varnade varje gång jag bytte mellan 98 och 95 oktan. Räckte att köra en tank på nya soppan så slocknade lampan.

Fr.o.m årsmodell 2001 så går bilprovningen in i bilens dator med start 2011.
Bilen ska klara avgasvärden under hela arbetscykeln inte bara i bilprovningshallen

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8