Godkänd hjälm??

Mie

Vart är solen?
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
Sålt den....
Om man lackar om hjälmen är den godkänd då? Jag har för mig att jag hört nåt om att den inte är det.

Kanske det är nån här vet hur det egentligen ligger till?

//mie

Spelar det egentligen någon roll? Ingen ska besikta din hjälm, den blir inte sämre.

Nej, jag vet inte svaret, men undrar vilken statlig instans som skulle döma ut en lackerad hjälm :va

Nä det e sant, men jag tänkte mest på om man vurpar och behöver lämna in den till försäkringsbolaget osv...

Vi hade en diskution om det hjälmen var godkänd eller inte, efter omlackering men ingen visste hur det egentligen låg till.

Det finns inget bolag som nekar ersättning eller reducerar ersättning vid en skada pga att man lackerat om hjälmen, sytt om eller färgat om skinnstället, kör med fuzzhat etc.

Enda jag har hört är att man inte bör måla eller sätta på klistermärken så det kan minska hållbarheten i hjälmen med sina kemikalier..

Men att det skulle va förbjudet tror jag inte

Eldstorm skrev:
Det finns inget bolag som nekar ersättning eller reducerar ersättning vid en skada pga att man lackerat om hjälmen...
Det var ett monumentalt påstående. Är du helt säker på att det aldrig kommer att hända ?

Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm skrev:
1.2 Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens egenskaper.

Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen målas. Dekal eller liknande som satts på av hjälmtillverkare berörs dock inte av bestämmelsen, om hjälmen godkänts i detta utförande. Typgodkänt reflexmärke berörs inte heller av bestämmelsen. För att hjälmen skall synas ordentligt från olika håll bör den förses med typgodkända reflexmärken anbringade framtill, baktill och på vardera sidan.
Att lacka en komposithjälm med färg som den tål är OK. Att lacka en plasthjälm med färg som påverkar plasten (dvs i stort sett alla som fäster) är inte OK. Ingetdera är dock lagligt.

RedBaron skrev:
Det var ett monumentalt påstående. Är du helt säker på att det aldrig kommer att hända ?
Det skrev jag i och för sig aldrig. Du får gärna skriva om du hittar något bolag som har undantaget "reducering av ersättning vid omlackering av hjälm" i villkorsparagraferna.

Villkoren får inte vara hur orimliga som helst enligt någon lag (trafikförsäkringslagen (?)) vi har i Sverige.
Ersättningen reduceras f.ö. mig veterligen inte även om man kört helt utan skyddskläder såvida man inte tecknat försäkringen och fått en lägre premie med just det villkoret.

Eldstorm skrev:
Det skrev jag i och för sig aldrig. Du får gärna skriva om du hittar något bolag som har undantaget "reducering av ersättning vid omlackering av hjälm" i villkorsparagraferna.

Villkoren får inte vara hur orimliga som helst enligt någon lag (trafikförsäkringslagen (?)) vi har i Sverige.
Ersättningen reduceras f.ö. mig veterligen inte även om man kört helt utan skyddskläder såvida man inte tecknat försäkringen och fått en lägre premie med just det villkoret.
Du menade inte så, men så kommer folk att läsa det du skrev. Som absoluta fakta.

I mina egna villkor, Bilsport & MC, står det att jag ska ha "lagstadgad hjälm". Det ger dem teoretiskt möjligheten att jäklas med ersättningen om jag fipplat med hjälmen. I så fall har jag förhöjd sjävrisk = reducerad ersättning.

ahhh då e det alltså inte lagligt att göra det, vilket kan leda till förhöjd självrisk... Är nog som sagt bäst att kolla upp det där med sitt försäkringsbolag :gnissla innan man går loss på hjälmen.

Last edited:
Mie skrev:
ahhh då e det alltså inte lagligt att göra det, vilket kan leda till förhöjd självrisk... Är nog som sagt bäst att kolla upp det där med sitt försäkringsbolag :gnissla innan man går loss på hjälmen.
Bäst att kolla med alla då, ifall du byter till nästa år tex, om du inte tänker byta hjälm samtidigt... :rolleyes:

Har ingen anledning att byta försäkringsbolag... just nu.

Last edited:
RedBaron skrev:

Att lacka en komposithjälm med färg som den tål är OK. Att lacka en plasthjälm med färg som påverkar plasten (dvs i stort sett alla som fäster) är inte OK. Ingetdera är dock lagligt.

När du säger att det är olagligt, vad är det för typ av lag som förbjuder det och hur är den formulerad? Vad är straffet?

Att det finns en teoretisk 1% möjlighet att försäkringsbolaget kan börja krångla köper jag, men att det skulle finnas en lag tror jag är en gammal skröna i stil med "inte bada inom en timme efter maten" typ.

Det står t.o.m. i körkortsboken att det är förbjudet att måla samt sätta på klistermärken själv (klistermärken som tillverkaren satt på är dock OK).

RMT_Racing skrev:
Det står t.o.m. i körkortsboken att det är förbjudet att måla samt sätta på klistermärken själv (klistermärken som tillverkaren satt på är dock OK).

Jo, och där står också att du inte får byta till icke godkända blinkers, gömma nummerskylten eller köra med en hand på styret.

Chronic skrev:
När du säger att det är olagligt, vad är det för typ av lag som förbjuder det och hur är den formulerad? Vad är straffet?

Att det finns en teoretisk 1% möjlighet att försäkringsbolaget kan börja krångla köper jag, men att det skulle finnas en lag tror jag är en gammal skröna i stil med "inte bada inom en timme efter maten" typ.
Texten läste du i inlägget. Det är en förskrift av den typ som VV själva får utfärda som komplement till Trafikförordningen. Trafikförordningen är alltså svaret.

RedBaron skrev:
Texten läste du i inlägget. Det är en förskrift av den typ som VV själva får utfärda som komplement till Trafikförordningen. Trafikförordningen är alltså svaret.

Öhh..Ok? Så det är trafikförordningen polismannen med bötesblocket hänvisar till när han stoppat en kille med hemmålad hjälm?

Var finns polisen när man behöver svar? Är han på avrostning kanske..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman