Go-kart

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Ska snart ha en MYCKET viktig :rolleyes: uppgörelse ute i Torslanda på go-kartbanan...

Jag behöver lite tips och trix... Jag har förstått att man ska luta sig utåt i kurvorna för att få bättre grepp i kurvorna, men finns det mer att tänka på?

Alla trix och tips mottages tacksamt...

Gallianoman skrev:
2238238 Ska snart ha en MYCKET viktig :rolleyes: uppgörelse ute i Torslanda på go-kartbanan...

Jag behöver lite tips och trix... Jag har förstått att man ska luta sig utåt i kurvorna för att få bättre grepp i kurvorna, men finns det mer att tänka på?

Alla trix och tips mottages tacksamt...

Sitt långt fram i carten, lär dig hur man tar en kurva på bästa sätt
orkar inte förklara här men sök lite på nätet om kurvteknik och apexs
(kurvans mittpunkt) (säkert felstavat). Lycka till.

KTM 620 skrev:
2238250 Sitt långt fram i carten, lär dig hur man tar en kurva på bästa sätt
orkar inte förklara här men sök lite på nätet om kurvteknik och apexs
(kurvans mittpunkt) (säkert felstavat). Lycka till.

Jag antar att det är samma teknik för att ta en kurva i go-kart som det är när man skär kurvor med hojjen? Eller är det annorlunda med halkiga 4-hjulingar?

Låg fart in i kurvan och hög fart ut, med så lite sladd som möjligt :)

skär kurvorna rejält... lång tut till kanten och så nära apex som möjligt.

/Marcus som ust nu sitter i en 31 grader varm gokarthall :(

Tjuvstarta lite diskret och sen är det bara att hålla de andra bakom sig.
Gå gärna ner en 15-20kilo får att minska vikten och få bättre acc och toppfart. :tungan

Ska ni köra på utomhusbanan? I så fall ska du bara gasa järnet hela tiden! :yoparty
Du behöver bara bromsa hårt 2 gånger på hela varvet typ. Långsamt in-snabbt ut ur kurvorna.
Varvrekordet med hyrkart är 55.10, säg till vad du fick för bästa tiden sen!

Viktigast av allt är att lägga vikten på ytterhjulen i kurvorna. Alltså, luta dig utåt och försök lyta inre bakhjulet.

Glöm inte att bromsa INNAN kurvorna och inte IN i kurvorna.

Annars är det väl som vanligt, vida spår in, sväna spår genom och vida spår ut ur kurvorna. Långsamt in, snabbt ut.

darth_igel skrev:
2238940 Viktigast av allt är att lägga vikten på ytterhjulen i kurvorna. Alltså, luta dig utåt och försök lyta inre bakhjulet.

Glöm inte att bromsa INNAN kurvorna och inte IN i kurvorna.

Annars är det väl som vanligt, vida spår in, sväna spår genom och vida spår ut ur kurvorna. Långsamt in, snabbt ut.

Bra tips. Bromsarna tar alltså bara på bakhjulen. Kan vara överaskande om man inte vet det:-) Ska man köra länge så är en bit liggunderlag bra att shimsa in sig i stolen med. Även på hyrkartar kan man få hyggliga sidokrafter så revbenen kan få bra med stryk.

darth_igel skrev:
2238940 Viktigast av allt är att lägga vikten på ytterhjulen i kurvorna. Alltså, luta dig utåt och försök lyta inre bakhjulet.

Varför vill man inte försöka få ner de innre hjulparet i backen? Tjänar man på att åka på 2 hjul?

Kawwa skrev:
2239440 Varför vill man inte försöka få ner de innre hjulparet i backen? Tjänar man på att åka på 2 hjul?
När man kör quad så kan man göra så om man in vill köra på sladd genom kurvorna. Detta på grund av att det mest vill gå rakt fram annars, det kanske är något liknande med go-cart?

Ska du köra utomhus på Torslanda?

Isf ska du få ett bra tips!

Efter långa rakan/målet kommer en 90-graders högerkurva, i den kurvan kan man hålla stumt på gasen. Ta ut svängen ordentligt bara.

Lycka till!

PS: är det blött så kan du inte hålla stumt
:rolleyes:

Kawwa skrev:
2239440 Varför vill man inte försöka få ner de innre hjulparet i backen? Tjänar man på att åka på 2 hjul?

Man ska försöka åka på 3 hjul. Båda fram och yttre bak. Bakaxeln på en kart är stel och i en kurva vill ju inner och ytterhjulen gå olika fort. Har man båda hjulen i baken bromsas alltså det ena vilket resulterar i sladd. För att undvika detta lytfer man innerhjulet.

darth_igel skrev:
2239803 Man ska försöka åka på 3 hjul. Båda fram och yttre bak. Bakaxeln på en kart är stel och i en kurva vill ju inner och ytterhjulen gå olika fort. Har man båda hjulen i baken bromsas alltså det ena vilket resulterar i sladd. För att undvika detta lytfer man innerhjulet.

:fakta

Mark skrev:
2239534 Ska du köra utomhus på Torslanda?

Isf ska du få ett bra tips!

Efter långa rakan/målet kommer en 90-graders högerkurva, i den kurvan kan man hålla stumt på gasen. Ta ut svängen ordentligt bara.

Lycka till!

PS: är det blött så kan du inte hålla stumt
:rolleyes:

Visst är det Torslanda utomhus!

Det där med tre hjul fattar jag inte riktigt... jag är nästan nybörjare så ni får förklara mer grundligt... Ska jag luta mig framåt utåt i kurvan? :confused:

Har varit därute och kört en gång förrut... då började det regna efter ett tag... och då gick det knappt att hålla stumt på raksträckorna...

Gallianoman skrev:
2240572 Det där med tre hjul fattar jag inte riktigt... jag är nästan nybörjare så ni får förklara mer grundligt... Ska jag luta mig framåt utåt i kurvan? :confused:

Har varit därute och kört en gång förrut... då började det regna efter ett tag... och då gick det knappt att hålla stumt på raksträckorna...

Egentligen räcker det med att bara slappna av i kurvorna så tar "g-krafterna" hand om kroppens lutning. Du ska helt enkelt bara lägga så mycket av din kroppsvikt som möjligt på kartens ytterhjul.

Kolla på bilden

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    132.2 KB · Visningar: 139
På den nivån du ska köra så tror jag det är viktigare att försöka hitta rätt spår in och ur kurvorna samt försöka köra så mjukt som möjligt..

Xyron skrev:
2240880 På den nivån du ska köra så tror jag det är viktigare att försöka hitta rätt spår in och ur kurvorna samt försöka köra så mjukt som möjligt..

Mmmm, kanske är så... Jag har en tendens att vara för övertänd... Sladdar mycket och snurrar under race... det stjäl tid! :gnissla

Gallianoman skrev:
2240884 Mmmm, kanske är så... Jag har en tendens att vara för övertänd... Sladdar mycket och snurrar under race... det stjäl tid! :gnissla

I så fall tjänar du på att tagga ner lite och försöka köra så mjukt som möjligt.
Du ska endast göra små utslag på ratten och inte "såga" alltså dra ratten fram och tillbaka.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...