Gnistor om bakdäcket

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Var med om en knepig grej igår kväll. En kompis som låg bakom på E18 stoppade mig och sa att det slagit gnistor om bakhjulet, på kedjesidan, två gånger i följd (vi höll ca 120-130). Han fick även för sig att jag tappat något, en svart platsbit, men det kan ha varit inbillning. Vid kontroll av framförallt kedjan syntes ingenting och allt annat verkade sitta där det skulle.

Någon som har en idé om vad som hänt?? :confused: :confused: För jag kan väl knappast ha kört på något, två gånger i snabb följd, hur stor är sannolikheten för det?

Har du kollat så att drevet inte släppt eller något runt detta?

Behöver ju inte va samma fel men...
jag va med om liknande förra året, mitt framdrev satt inte fast och kedjan slog ibland mot ramen :3freak
troligen därför mn kedja gick av förra året... många kedjelås blev det :tomten

säkert att inget låg under sadeln då? det va ju ett ganska stort mellanrum där så nåt skulle ju lätt kunna ramla igenom.

tack för trevligt sällskap förresten!

JohanL skrev:
2152903 Spik i däcket?

/Johan

Nope, kollat det

UrbanTiger skrev:
2152923 Vad är det för moppe :va

Centralstödet som släpat i asfalten, kanske

gsxr 1100 91
Centalstöd....??? :confused: :hihi

Sweedo skrev:
2152915 Har du kollat så att drevet inte släppt eller något runt detta?

Det låter ju jävligt otrevligt....kan man rucka det man handkraft då?

grr..zzr skrev:
2152971 säkert att inget låg under sadeln då? det va ju ett ganska stort mellanrum där så nåt skulle ju lätt kunna ramla igenom.

tack för trevligt sällskap förresten!

Nä, där är det tomt. Tror faktiskt det kan vara drevet som sitter löst...ska kolla det direkt.

Tack själv. Ska lägga lite mer mil och byta däck så jag får upp tempot lite...igår var det inge kul..vingligt och krampaktigt.

Det sitter ju ett kedjeskydd på svingen, långt fram nära främredrevet (iallafall på de flesta hojar). Kedjan glider på detta. Kanske den plastbiten du tappat?
Visserligen skulle detta göra så gnistorna (om de ens kan uppstå) sprutar frammåt.

fazerfun skrev:
2152821 Var med om en knepig grej igår kväll. En kompis som låg bakom på E18 stoppade mig och sa att det slagit gnistor om bakhjulet, på kedjesidan, två gånger i följd (vi höll ca 120-130). Han fick även för sig att jag tappat något, en svart platsbit, men det kan ha varit inbillning. Vid kontroll av framförallt kedjan syntes ingenting och allt annat verkade sitta där det skulle.

Någon som har en idé om vad som hänt?? :confused: :confused: För jag kan väl knappast ha kört på något, två gånger i snabb följd, hur stor är sannolikheten för det?
Det var la inget kedjelås du tappa? :skrämd

fazerfun skrev:
2153838 det var det första som slog mig...hmmm....hur kollar jag det?
Kolla på kedjan, rulla på bakhjulet tills du hittar kedjelåset.. Om du tittar jättenoga och inte hittar det så är det säkert nitat. Skulle du inte hitta det så är det ju iallafall inte trasigt/tappat/borta :)

scud skrev:
2154016 Kolla på kedjan, rulla på bakhjulet tills du hittar kedjelåset.. Om du tittar jättenoga och inte hittar det så är det säkert nitat. Skulle du inte hitta det så är det ju iallafall inte trasigt/tappat/borta :)

ok, tack :tummenupp

scud skrev:
2153377 Det sitter ju ett kedjeskydd på svingen, långt fram nära främredrevet (iallafall på de flesta hojar). Kedjan glider på detta. Kanske den plastbiten du tappat?
Visserligen skulle detta göra så gnistorna (om de ens kan uppstå) sprutar frammåt.
Precis vad jag också tänkte på.

Har ju också en GSXR1100 -91'a

Kan mycket väl tänka mig detta.

War-psycho skrev:
2154616 Precis vad jag också tänkte på.

Har ju också en GSXR1100 -91'a

Kan mycket väl tänka mig detta.

Var ute och kikade igår...nej, det främre plastskyddet/skenan vid framdrevet sitter där det ska. Såvitt jag kan se är kedjan nitad, dvs inget kedjelås som kan tappas. Återstår då framdrevet ifall det sitter löst...knepigt, drivpaketet byttes i slutet av förra säsongen, har max gått 50 mil. :confused: Hojen ska in på 4000 mila nästa vecka, jag får låta mecken ta en extra koll.

När man drftar med bilen brukar det spruda rätt rejält med gnistor under däcken. Detta är grus & skit som får fart när man burnar och gnistrar mot stenen i asfalten. Känns lite osannolikt när du håller jämn fart, men det kan kanske hända.??

pilsner

Problemet löst...

...var inne med hojen i morse och det visade sig att bulten till framdrevet var borta :skrämd ..kedjan hade alltså slagit emot ramen och orsakat gnistregnet.

Enligt meken låter det värre än vad det är eftersom det på just den här modellen lyckligtvis inte tar tvärstopp om drevet hoppar av axeln. Däremot slår kedjan med all sannolikhet sönder koppling och en del av sidokåpan vilket ju inte är någon hit i sig.

Meken hade sett fenomenet tidigare, främst på Gsxr 750/1100. Tydligen så är det en speciellt låsningsprocedur för just främre drevet. Skiter man i den eller glömmer av det och "bara" drar åt muttern så kan den vibrera loss.

Men nu ska den sitta fast, med lås och Loctite :tummenupp

fazerfun skrev:
2167360 ...var inne med hojen i morse och det visade sig att bulten till framdrevet var borta :skrämd ..kedjan hade alltså slagit emot ramen och orsakat gnistregnet.

Enligt meken låter det värre än vad det är eftersom det på just den här modellen lyckligtvis inte tar tvärstopp om drevet hoppar av axeln. Däremot slår kedjan med all sannolikhet sönder koppling och en del av sidokåpan vilket ju inte är någon hit i sig.

Meken hade sett fenomenet tidigare, främst på Gsxr 750/1100. Tydligen så är det en speciellt låsningsprocedur för just främre drevet. Skiter man i den eller glömmer av det och "bara" drar åt muttern så kan den vibrera loss.

Men nu ska den sitta fast, med lås och Loctite :tummenupp

åh fy fan! :crash

då var det något som flög av iaf då! vilken tur att du kollade upp det,Det har hänt mej också att mutter har vibrerat loss där.

kul att de gick bra!
med ikväll?

mvh stoffe

christoffer skrev:
2167393 åh fy fan! :crash

då var det något som flög av iaf då! vilken tur att du kollade upp det,Det har hänt mej också att mutter har vibrerat loss där.

kul att de gick bra!
med ikväll?

mvh stoffe

tyvärr inte...verkstan hade ingen bult hemma dessvärre, specialgrejor tydligen som tar någon dag att få hem...så jag vilar idag. Ha det så kul och kör försiktigt.

fazerfun skrev:
2167360 ...var inne med hojen i morse och det visade sig att bulten till framdrevet var borta :skrämd ..kedjan hade alltså slagit emot ramen och orsakat gnistregnet.

Detta är varför jag stog på boge förra året... löst framdrev.
För mig satt bulten kvar dock men inte kedjan :tomten

Noyah skrev:
2168886 Detta är varför jag stog på boge förra året... löst framdrev.
För mig satt bulten kvar dock men inte kedjan :tomten

å nu har du en cylle som spyr olja in i avgassystemet..??? Fan va bökigt...funderar på att dra ihop en gammelgixxerträff snart så fixa slingshoten nu... :7peta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg