Gnistor från minuspol vid montering av MC batteri

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Hej, vill börja med att säga att jag är väldigt ny gällande batteri och sådant.

När jag monterat mitt mc batteri och kopplat in pluspolen så börjar jag få gnistor från minuspolen då jag försöker koppla ihop den. Vad beror detta på?

Jag är iallafall ganska säker på att man först kopplar in pluspolen och sist minuspolen men som sagt så får jag gnistor då jag försöker koppla in minuspolen. Jag hör även något konstigt "elektriskt" ljud från intrumentbrädan.
 
Jag skulle göra tvärtom, se till att minuspolen är ansuten innan plus kopplas på. Det är också så tändninglås m.m fungerar, det är +12V som bryts och inte jorden. En glapp jord kan lätt förstöra diverse saker och det är precis den situationen du genererar när det sprakar.
 
Pluskabeln brukar vara röd och minuskabel svart (bara för att vara säker här).

Jag brukar koppla in minus först och sen plus.
Visst hoppar den någon gnista mellan ifall man håller på att fippla och polerna inte direkt får kontakt med kablarna. Men så fort de har kontakt så skall det inte låta något.
Det skall definitivt inte spraka (?) från instrumenteringen.
 
Alltid + först vid montering, tvärtom vid demontering, om jorden är borta kan du inte kortsluta när du fipplar med en metallnyckel på +polen. :)

Gnista blir det när du ansluter om något drar ström, startspärr?
 
En förutsättning för att det ska gnistra när man kopplar in batteriet är att hojen drar ström.
Har man tändningen avslagen, ljuset avslaget, tändnyckeln står inte i parkeringsbelysningsläge,
så dra mina hojar mycket lite ström eller ingen alls
Suzukin 0,0 mA, förgasare.
Triumphen 2,8mA insprutning, det går tydligen lite ström till elektroniken 2,8mA.
Gemensamt är att jag inte sett några spår av gnistor när jag kopplar in batteriet.
Som jämförelse drar en 10W blinkerslampa ca 0,7A = ca 700mA

Så om det gnistrar när du kopplar in batteriet så har du
A) kondensatorer i elektroniken som laddas upp precis när batteriet ansluts
B) nånting på hojen som drar ström, mycket ström. annars blir det inga gnistor
 
Då har jag ingen aning om vad som skulle kunna dra ström från hojen då allt var "avstängt", så det kan då kanske bero på punkt A, eller tänker jag fel :/ ?
 
Inget fel

Instrumentpanelen kör alltid nått kontrollsvep när man kopplar in strömen , Helt i sin ordning
 
Jag skulle göra tvärtom, se till att minuspolen är ansuten innan plus kopplas på. Det är också så tändninglås m.m fungerar, det är +12V som bryts och inte jorden. En glapp jord kan lätt förstöra diverse saker och det är precis den situationen du genererar när det sprakar.

Det här svaret är så fel att enl REGLER FÖR TEKNIKFORUMET borde man bli bannad.

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.

Denåterfödde har däremot gett ett mycket bra svar.
/
M
 
Det här svaret är så fel att enl REGLER FÖR TEKNIKFORUMET borde man bli bannad.

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.

Denåterfödde har däremot gett ett mycket bra svar.
/
M

Jag föreslår att du förklarar vad som är fel och hur det ligger till.
 
Det här svaret är så fel att enl REGLER FÖR TEKNIKFORUMET borde man bli bannad.

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt

VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.

Denåterfödde har däremot gett ett mycket bra svar.
/
M

Är du en hemlig moderator eller du sitter inne på ett svar som vi andra inte känner till. :dummer

För övrigt är det helt riktigt enligt tidigare inlägg att koppla in (JORDEN) först. :fakta
 
Ja jag har då alltid llärt mig att plus ska på först. Detta skriver alla sidor som ängnar sig åt batterier.
 
Ja jag har då alltid llärt mig att plus ska på först. Detta skriver alla sidor som ängnar sig åt batterier.

Och nackdelen med den proceduren är att om det elektriska är känsligt och får det minsta fel i strömledningen av fordonet utan tillkopplad jordledning så har du framställt ytterligare andra fel.Vad andra sedan skriver får stå för dom, min erfarenhet av brända elprodukter utan ordentlig jordning är goda nog för att inse att jorden ska på (FÖRST).Men var och en gör som den vill.Så blir alla glada, eller strömförande. :crash
 
Och nackdelen med den proceduren är att om det elektriska är känsligt och får det minsta fel i strömledningen av fordonet utan tillkopplad jordledning så har du framställt ytterligare andra fel.Vad andra sedan skriver får stå för dom, min erfarenhet av brända elprodukter utan ordentlig jordning är goda nog för att inse att jorden ska på (FÖRST).Men var och en gör som den vill.Så blir alla glada, eller strömförande. :crash


Brukar inte orka ge mig in i sånnahär trådar men får väl backa upp slowmotion lite som har helt rätt.

Den med erfarenhet OCH kunskap ska svara står det, altså räcker det inte med bara erfarenhet eller endast kunskap. SKriver nu inte bara till dig ankan utan även de som tidigare svarat att man ska koppla in jord först och plus sen. Ni har uppenbart erfarenhet men saknar troligtvis det sistnämnda ;)

För det första, om ni inte åker runt med en fet wire kopplat till ett 2 meter långt jordspett som ni hamrar ner i marken varje gång ni stannat så har ni inte ens riktig jord på hojen, utan vi har endast plus och minus.

Vilken som ansluts först har ingen som helst elektrisk betydelse, ingenting händer nånstans innan du har en sluten krets och både + och minus är anslutna. MEN i 99.9% av fallen är minus är ansluten till ramen på motorcykeln (undantag nån enstaka gammel engelsk 60-talsdynga) så därför ska man ALLTID koppla på plus först och minus sen när du kopplar in ett batteri, och tvärtom när du kopplar bort, altså koppla bort minus först och plus sen när du kopplar ifrån.

Enda anledningen till dethär är att om du först skruvat på minus och sen ska skruva på plus, och råkar komma emot ramen med något som samtidigt nuddar plus, ett verktyg eller en kabelsko så smäller det. Kopplar du däremot på plus först kan du komma åt ramen hur mycket du vill dte händer endå inget för minus inte är ansluten, och sne när du kopplar minus kan du också komma emot hur mycket du vill för den ska endå kopplas in i ramen så inget händer.

Så som sagt, det har ingen elektrisk betydelse alls vilken du kopplar in först, däremot är det säkrare att börja med plus.

Om du fått elfel när du kopplat in batteriet ankan, så är det av nån helt annan anledning, kanske att du varit "på av" för mycket med polerna så det glappat och gnistrat, men mer troligt är att elfelet var där redan innan och dte kanske var dina elfel som fick ditt gamla batteri att ge upp.

Var ju nån som skrev i göteborgsforumet kring nyår "somna inte med skorna på för då har man en jävla huvudvärk när man vaknar" och tycker dte är riktigt skönt skrivet, för det är oftast så vi resonerar som människor, vi drar slutsatser av det senaste informationen vi har och ser inte till helheten.
 
Last edited:
Och nackdelen med den proceduren är att om det elektriska är känsligt och får det minsta fel i strömledningen av fordonet utan tillkopplad jordledning så har du framställt ytterligare andra fel.Vad andra sedan skriver får stå för dom, min erfarenhet av brända elprodukter utan ordentlig jordning är goda nog för att inse att jorden ska på (FÖRST).Men var och en gör som den vill.Så blir alla glada, eller strömförande. :crash

Ehhhee :confused: :va
 
Som vana efter att ha bränt diverse elprylar så brukar jag numera koppla in minuspolen först.Anledningen är att ström utan riktig jordning i värsta fall kan leda till svåra elfel. :fakta

Uhm, utan minuspol har du ingen jordning alls.

Anledning till att man ska koppla loss jorden först är som nämnts tidigare att risken för kortslutning av batteriet med verktyg mellan plusspolen och chassikomponenter minskas avsevärt.

Modern elektronik innehåller även ofta kondensatorer för glättning av matningsspänning, om man kopplar loss pluspolen först och anslutningskabeln råkar få kontakt med chassit när man viker undan den kan man få onödiga kortslutningsurladdningar av kondensatorer som i värsta fall kan skada dom eller elektronik runt om.

Ditkoppling bör altså ske i omvänd ordning, pluspolen först och minuspolen sist för att unvika kortslutningar mot chassi med verktyg.

edit:tvåa på den då...
 
Jag kan inte låta bli: skillnaden mellan + 12 volt och - 12 volt är 24 volt, dvs mellan + och jord är det 12 volt och mellan jord och - är det 12 volt. Överkurs, ursäkta. :D
 
Har ni jord på era hojar, det har inte jag! Men det är kanske för att jag ogillar att det pirrar i hela kroppen...

Lär er skilja på jord och minus för guds skull! :fakta :huvet

Edit: Nu såg jag att Klubba nämnde detta i sitt inlägg men för att göra ett förytligande så postar jag detta ändå!
 
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Back
Top