Gnistan fanns, gnistan gick.

Carling2n3

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2006
Ort
Utanför Södertälje
Hoj
Lådbilsbaneracer
Ja, skriver igen nu om mitt lilla problem.

Eller ska jag säga STORA (För mig iaf :rolleyes: )
Har ingen gnista i min Yamaha motor (YZ125 1993) som sitter på ett hemmabygge.
Trodde först att det möjligen var jordfel på ramen, men näpp det var det inte heller.
Köpte nu en ny tändspole, eftersom det verkade som att den var paj.
Men inte var den det! 720:- åt skogen :mad:
Men nu märkte jag när jag mätte volt/ohm på kablarna från motorn (upp till CDI:n) att den gröna kabeln inte gav ut någonting.

Jag har dessa färger på kablarna:

Vit - ger ca 3 volt
Brun - ger ut ca 1-3 volt :S
Vitröd - ca 5 volt
Vitgrön - ca 4-10 volt
Röd - 6-12 volt
Grön - Noll volt

Jag antar att den gröna ska ge någon slags signal eller något.
Och de kablar som går in i givaren som sitter alldeles intill svänghjulet, som möts med upphöjningen på svänghjulet, har färgerna vitgrön och vitröd.

Nu är det ju såhär, att jag har en biltema mätare, som endast reagerar på ACV (Växelström?)
Och på displayen står det så här när man inte drar runt svänghjulet/kickar:

0.000 v

Och när jag tex testar mot min fungerande 6volts puch:

0.613 v
Och vid test mot kablarna på crossmotorn:
0.567 v (kan även komma så högt som ~1.352 v)

Jag jordar ju självklart mot motorn, och alla kablar förutom den gröna ger ur sig något.

CDI:n ger ett utslag på ca 0.600 v till 0.800 v

Samtliga kablar förutom den gröna ger ett värde på ca 25-35 ohm
Någon kabel också tom gav ut 130 ohm om jag inte minns fel.
Jävligt konstigt i mina ögon och öron.

Mitt huvud saknar kunskaper om el-lärans konst.
Därför vänder jag mig hit, i hopp och tro att ni kanske ska kunna hjälpa mig.

PS, har inte kunnat hitta något schema på motorns kabelfärger och hur mycket dom ska ge i volt.

Tack.
 
Spänningsmäta på cdi m universalinstrument säger inte så mycket. Du vet iaf varken hur
spänningarna ser ut eller ska se ut. Oscilloskop visar spänningarna, men facit har man iaf inte.

Du måste ta reda på vilka sladdar som går till vilka spolar. I princip finns det två st,
en för strömförsörjningen och en för att ge tändpuls vid rätt tillfälle. (+ tändspolen förstås.)

Cdi behöver jord, strömmatning, tändpuls in (ev. 2 ansl), tändpuls ut o stopp.
Försök kartlägga vad som är vad först. O resistansmät sen. Isärkopplat.
Vanliga värden: tändspolen primärt .1 - .3 ohm, sek 4-5K utan hatt, 10K med hatt,
triggspolen 3-400 ohm, strömspolen 200.
/u
 
Tack så mycket för svaret!

Det låter ju bra det du säger, men ja ska bara få av det där j*vla svänghjulet först! :huvet

Råkar nämnligen inte ha en avdragare, så det får antingen vänta eller så får jag ta till lite brute force (skruvmejsel och nyckel) :D
 
Förmodligen kan du lista ut en hel del utan att ta bort svänghjulet.
Motståndsmät alla sladdar (allt urkopplat) mot jord och mot varandra. M lite tur kan du
från det lista ut hur det är kopplat.

Sabba nu inget m våldmek. Svänghjul sitter ofta utav fan.
(En rövarvariant (som jag inte vågar rek.:D ) är att spänna ut svänghjulet fr vevhuset
(tar upp axialspelet i vevaxeln) och knacka på muttern. Med lite tur släpper svänghjulet.
Utan att man slagit sönder ramlagret och fått vevaxeln skev. Riskabelt även m rätt känsla.)
Snabb värming av svänghjulet (gassvets o omdöme) kan oxå hjälpa. Men för varma
magneter (över Curie-punkten ?) upphör att vara magneter => nytt svänghjul.

Så bäst är avdragare.
/u
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top