Carling2n3
Ny medlem
Ja, skriver igen nu om mitt lilla problem.
Eller ska jag säga STORA (För mig iaf
)
Har ingen gnista i min Yamaha motor (YZ125 1993) som sitter på ett hemmabygge.
Trodde först att det möjligen var jordfel på ramen, men näpp det var det inte heller.
Köpte nu en ny tändspole, eftersom det verkade som att den var paj.
Men inte var den det! 720:- åt skogen
Men nu märkte jag när jag mätte volt/ohm på kablarna från motorn (upp till CDI:n) att den gröna kabeln inte gav ut någonting.
Jag har dessa färger på kablarna:
Vit - ger ca 3 volt
Brun - ger ut ca 1-3 volt :S
Vitröd - ca 5 volt
Vitgrön - ca 4-10 volt
Röd - 6-12 volt
Grön - Noll volt
Jag antar att den gröna ska ge någon slags signal eller något.
Och de kablar som går in i givaren som sitter alldeles intill svänghjulet, som möts med upphöjningen på svänghjulet, har färgerna vitgrön och vitröd.
Nu är det ju såhär, att jag har en biltema mätare, som endast reagerar på ACV (Växelström?)
Och på displayen står det så här när man inte drar runt svänghjulet/kickar:
0.000 v
Och när jag tex testar mot min fungerande 6volts puch:
0.613 v
Och vid test mot kablarna på crossmotorn:
0.567 v (kan även komma så högt som ~1.352 v)
Jag jordar ju självklart mot motorn, och alla kablar förutom den gröna ger ur sig något.
CDI:n ger ett utslag på ca 0.600 v till 0.800 v
Samtliga kablar förutom den gröna ger ett värde på ca 25-35 ohm
Någon kabel också tom gav ut 130 ohm om jag inte minns fel.
Jävligt konstigt i mina ögon och öron.
Mitt huvud saknar kunskaper om el-lärans konst.
Därför vänder jag mig hit, i hopp och tro att ni kanske ska kunna hjälpa mig.
PS, har inte kunnat hitta något schema på motorns kabelfärger och hur mycket dom ska ge i volt.
Tack.
Eller ska jag säga STORA (För mig iaf

Har ingen gnista i min Yamaha motor (YZ125 1993) som sitter på ett hemmabygge.
Trodde först att det möjligen var jordfel på ramen, men näpp det var det inte heller.
Köpte nu en ny tändspole, eftersom det verkade som att den var paj.
Men inte var den det! 720:- åt skogen

Men nu märkte jag när jag mätte volt/ohm på kablarna från motorn (upp till CDI:n) att den gröna kabeln inte gav ut någonting.
Jag har dessa färger på kablarna:
Vit - ger ca 3 volt
Brun - ger ut ca 1-3 volt :S
Vitröd - ca 5 volt
Vitgrön - ca 4-10 volt
Röd - 6-12 volt
Grön - Noll volt
Jag antar att den gröna ska ge någon slags signal eller något.
Och de kablar som går in i givaren som sitter alldeles intill svänghjulet, som möts med upphöjningen på svänghjulet, har färgerna vitgrön och vitröd.
Nu är det ju såhär, att jag har en biltema mätare, som endast reagerar på ACV (Växelström?)
Och på displayen står det så här när man inte drar runt svänghjulet/kickar:
0.000 v
Och när jag tex testar mot min fungerande 6volts puch:
0.613 v
Och vid test mot kablarna på crossmotorn:
0.567 v (kan även komma så högt som ~1.352 v)
Jag jordar ju självklart mot motorn, och alla kablar förutom den gröna ger ur sig något.
CDI:n ger ett utslag på ca 0.600 v till 0.800 v
Samtliga kablar förutom den gröna ger ett värde på ca 25-35 ohm
Någon kabel också tom gav ut 130 ohm om jag inte minns fel.
Jävligt konstigt i mina ögon och öron.
Mitt huvud saknar kunskaper om el-lärans konst.
Därför vänder jag mig hit, i hopp och tro att ni kanske ska kunna hjälpa mig.
PS, har inte kunnat hitta något schema på motorns kabelfärger och hur mycket dom ska ge i volt.
Tack.