Gnistan är klen, kollat allt, honda cb125t

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Behöver lite hjälp med Hondan (igen)

Har problem med gnistan, har ställt in brytarna rätt, nya tändstifft med rätt gap, och mätt upp så att spolarna inte är trasiga.

Problemet är inte att jag saknar gnista utan att den gnistan som finns är ytterst klen. Har prövat att rulla igång den med men den är död. :va

Vad kan detta bero på?

Skriv allt ni kan komma på.

Mvh Erik.

Till saken hör ju också at det är en chopper jag bygger så jag har skippat bateriet... många mc-firmor säger att det beror på det men tvivlar starkt på detta..

En viktig sak med, gnistan som kommer hoppar inte riktigt rakt heller utan studsar lite som den vill brevid elektrolyten....

Mvh Erik

überjahn skrev:
Behöver lite hjälp med Hondan (igen)
Vad kan detta bero på?
Skriv allt ni kan komma på.
Mvh Erik.
Minns jag inte fel är det ett 6V system på hojen. Detta betyder att varenda millivolt i spänningsfall i jordpunkter, skarvar, anslutningar, strömbrytare etc är guld värd!!!!
Tror att du har ett rätt uselt jordsystem på hojen, redan som original. Kolla allt där.
Finns en jordpunkt på motorn och en i framlyset. De skall ha samma potential. Jag fick lägga minst 10-12 tim på att fixa elsystemet på min CB125. (Nya kablar, jordkablar, skarvar..)
Men det funkar...

Edit: Har du tagit bort batteriet!!!!!!!!!!!!!!!!!! :va
Och var tror du energin till tändspolarna vid start skall komma ifrån då???

überjahn skrev:
Till saken hör ju också at det är en chopper jag bygger så jag har skippat bateriet... många mc-firmor säger att det beror på det men tvivlar starkt på detta..

En viktig sak med, gnistan som kommer hoppar inte riktigt rakt heller utan studsar lite som den vill brevid elektrolyten....

Mvh Erik

då kanske du ska testa med batteriet igen så har du nog löst ditt problem...

det går att byta ut batteriet mot kondensator men inte vara helt utan tror jag

testa med, funkar den då så kan du ju dra en slutsatts vad felet är

Men på tex en moppe eller en encylidrig 125:a så får man ju fin gnista med bara kicken och utan batteri...

Borde det inte funka vid springstart då, då får ju motorn relativt höga varv...

Vart ska jag koppla in batteriet om jag inte har någor elsystem utan bara till spolarna?

Ska se över alla jordpunkter, tack för tipset!

Mvh Erik.

überjahn skrev:
Men på tex en moppe eller en encylidrig 125:a så får man ju fin gnista med bara kicken och utan batteri...
Javisst, men hur vet du att ditt system funkar likadant ?
Det är väl din hoj du vill ha i gång......
/u

ulf_lundin skrev:
Javisst, men hur vet du att ditt system funkar likadant ?
Det är väl din hoj du vill ha i gång......
/u

Självklart, bara en fundering.
Har ju även svänghjulet innanför spolarna, vilket borde ge dålig svängmassa, om det kan påverka nått.

überjahn skrev:
Borde det inte funka vid springstart då, då får ju motorn relativt höga varv...
Vart ska jag koppla in batteriet om jag inte har någor elsystem utan bara till spolarna?
Mvh Erik.
Du har en hoj med ett tänd/elsystem som är avsett för BATTERITÄNDNING.. ok?
Det betyder att tillverkaren också optimerat elsystemet för detta. Det är ett helt vanligt trefas-växelsystem med likriktare +regulator OCH batteri!
Så är det på DIN hoj - hur det är på andra är helt ointressant, de kanske har andra preferenser när det gäller elsystemet, för att inte tala om en helt annorlunda uppbyggnad.

Encylindriga äldre MC och mopeder har ofta magnettändning som fungerar helt oberoende av batteriet. Tvåcylindriga brukar däremot ha batteritändning vilket betyder att det är mycket tveksamt om tändningen kan fungera utan ett friskt batteri. Min gamla Suzuki GT125 (2-cyl 2-t) var helt död om batteriet inte var ordentligt laddat, medan systermodellen GP125 (1cyl) funkar fint utan batteri.

gnista

en sån kille som dig ska nog inte ge in sig på såná projekt du verkar ju inte kunna så mycke av det där med ström!!!!!!!!!!!!1 :arsele :lol

smilev skrev:
en sån kille som dig ska nog inte ge in sig på såná projekt du verkar ju inte kunna så mycke av det där med ström!!!!!!!!!!!!1 :arsele :lol
Eftersom du är så duktig så kan du ju köra hem till honom på din hypersnabba retta och hjälpa till.

R1 tönt.

Tack för alla svar,ska köpa batteri idag och koppla in det på måndag.

Så får vi se vad som händer. :)

smilev verkar ju som sagt duktig på det här med choppers så det är nog ingen ide att komma med egna frågor om man inte är proffs...
Det är väl ungefär sama sak som att om man inte kan lackera så kan man ju inte renovera en bil..om man inte kan allt som behöver göras.

Mvh Erik

Last edited:
überjahn skrev:
Tack för alla svar,ska köpa batteri idag och koppla in det på måndag.
Mvh Erik
"Koppla in det".
Förutsätter att du även monterar de extra detaljer som krävs när du använder batteri. Likriktare + regulator t ex..

Idag kopplade jag in hela elsystemet och köpte ett nytt batteri, och vipps så hade man bra gnista på bägge stiften!

Tack för hjälpen ni som svarade!

Mvh Erik.

überjahn skrev:
Idag kopplade jag in hela elsystemet och köpte ett nytt batteri, och vipps så hade man bra gnista på bägge stiften!
Mvh Erik.
Ja, det strömmade ju in svar och det var spännade att se hur mycket motstånd du hade mot att återställa allt i ursprungligt skick.. :rolleyes:

überjahn skrev:

Mvh Erik.
Gött att det funka,lycka till mä bygget grabben :)

Solid snake skrev:
1997585 Eftersom du är så duktig så kan du ju köra hem till honom på din hypersnabba retta och hjälpa till.

R1 tönt.
äger du tre styck puch dakota kanske moppe tönt du vet nog inte vad mc är

ahahaha :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...