Gnista Suzuki gs 500 -1979

Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Hej på er. För 3 år sedan byggde jag om en gs 500 till scrambler stuk. Fungerat precis som den ska fram tills för några dagar sedan. Hade då inte kört på säkert 4 veckor men vägrade starta. Finns både kick och elstart men jag kickar alltid.
Batteriet var stendött, inga lampor kunde drivas. Kollade gnistan som svar mkt svag. Kopplade ut batteriet och då dog gnistan helt…. Den var totalt borta. Kopplade tillbaka batteriet och den svaga gnistan kom tillbaka. Köpte nya stift och nytt batteri… hojen startade på första kicken… ska dock säga att jag hade ingen gnista när jag kickade med nya stift men utan batteri… så till min fråga:
Kräver hojen batteri för att ge gnista eller har jag kopplat något galet utan att veta om det och kommit undan i 3 år?

tacksam om någon vet något?
 
Du behöver helt säkert ett friskt batteri.
 
Du behöver helt säkert ett friskt batteri.
Okej. Ja alltså de har jag ju nu och allt är frid och fröjd men tyckte det var konstigt, eller hade inte på förhand trott att jag behövde batteri över huvudtaget när jag har kick för att få gnista… men så kan de vara eller?
 
Självfallet behövs batteri, att du har kick är bara en gammal grej som "följde" med. Bara dyngsprättar moppar har kick idag i princip.
Det du har är: batteri tändning enkelt uttryckt, inget batteri/ kräm= ingen gnista, typ....
 
Självfallet behövs batteri, att du har kick är bara en gammal grej som "följde" med. Bara dyngsprättar moppar har kick idag i princip.
Det du har är: batteri tändning enkelt uttryckt, inget batteri/ kräm= ingen gnista, typ....
Se där ja.. ja då har man lärt sig något igen då. Tänkte liksom att min gamla crescent moppe inte hade batteri och hur man höll på att kicka sig svettig där för att se gnista osv.
men stort tack för svaren!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top