Gnista som kommer och går...

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Spenaten
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Hoj-jäveln vägrade starta igår; hade kört några mil, tog en paus, sen vägrade den starta. El finns överallt där det ska, startmotarn snurrar fint, men.. ingen gnista på stiftet. Hade samma problem i höstas; bytte hela tändsystemet bit för bit (har ett extra..) mätte upp prylarna och hittade inget fel, men rättsom det var så började gnistra igen... Värsta sortens fel, har man nåt som "själv-läker" så är det ju bara att vänta på att det ska dyka upp nästa gång.
Hursom helst... Igår.. bytte CDI-boxen - gnista igen! Skulle då dubbelkolla och pluggade i den gamla igen, och då gnistrade det oxå. Skit!! Alltså sannolikt inget fel på CDI-box, eller..? Körde till jobbet idag, stannade och tankade på hemvägen, och så vägrar skiten igen. Nu hjälper det inte att plugga in annan CDI heller. Kollar man noga på stiftet så får jag EN (1) gnista varje gång jag flippar på startknappen.. Varför?? Nån som har en bra förklaring till detta? Det enda i tändningskretsen som jag inte bytt är pick-upen, har bara mätt den och det var inom specen. Fler bra ideer mottages tacksamt. Funderar annars på att trampa ned skiten i nån torvmosse.
Just det, hojen är en MZ Baghira, alltså utrustad med en femventilad Yamahastånka.
Hjälp!
/660 :huvet
 
660 skrev:
Hoj-jäveln vägrade starta igår; hade kört några mil, tog en paus, sen vägrade den starta. El finns överallt där det ska, startmotarn snurrar fint, men.. ingen gnista på stiftet. Hade samma problem i höstas; bytte hela tändsystemet bit för bit (har ett extra..) mätte upp prylarna och hittade inget fel, men rättsom det var så började gnistra igen... Värsta sortens fel, har man nåt som "själv-läker" så är det ju bara att vänta på att det ska dyka upp nästa gång.
Hursom helst... Igår.. bytte CDI-boxen - gnista igen! Skulle då dubbelkolla och pluggade i den gamla igen, och då gnistrade det oxå. Skit!! Alltså sannolikt inget fel på CDI-box, eller..? Körde till jobbet idag, stannade och tankade på hemvägen, och så vägrar skiten igen. Nu hjälper det inte att plugga in annan CDI heller. Kollar man noga på stiftet så får jag EN (1) gnista varje gång jag flippar på startknappen.. Varför?? Nån som har en bra förklaring till detta? Det enda i tändningskretsen som jag inte bytt är pick-upen, har bara mätt den och det var inom specen. Fler bra ideer mottages tacksamt. Funderar annars på att trampa ned skiten i nån torvmosse.
Just det, hojen är en MZ Baghira, alltså utrustad med en femventilad Yamahastånka.
Hjälp!
/660 :huvet

Hej!
hade liknande problem på min ZX-10 förut. Det berodde på att tändlåset inte var schysst. Ett av kontaktblecken hade ärgat/bränt sönder. Detta gav i sin tur dålig/ingen gnista.
Jucka lite på kablage kring tändlås samt andra väsentliga elprylar som kan tänkas vara involverade.
// Ergu
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top