Gnista bara 1-2 sec.

chrisha

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
R1 -03
sitter ute i garaget nu och funderar lite på vad jag kan göra åt scootern som inte startar.
Är en av kina fabrikat, 125cc.

deta hela började med att den stannade när jag var ute o körde, väntade en stund sedan gick den igång igen.

nu har jag bara gnista 1-2 sec vid när jag försöker dra igång den...där efter ingen alls :mad:

någon som har någon ide var jag kan börja felsöka?

bytt cdi-box, tändspole, tändstift utan framgång.

är en Qingqi 125 ""Sport"" -05, inget larm.

hade allså stiftet "löst" mot toppen när jag såg att gnistan försvann efter 1-2sec. Efter lite mer grejande så tog jag bort tändlägesgivaren som sitter nere vid svänghjulet. Satte tillbaka givaren och sen startade den efter det, satte tillbaka platskåpor osv. Sen starta den inte mer, glapp tänkte jag ...saknades kabelstrumpa en bit på kabeln från givaren så tejpade den lite. verka bli bättre, gick som den skulle sen men efter ett tag stannade den igen.

Kan tändlägesgivaren vara känslig för värmen om den är dålig?
Kan tändspolen lägga av efter en stund, när den blir varm och sedan fungera bra igen när den svalnat?

Ja på båda dina frågor. men desutom så kan tändstift lägga av när de blir varma.
Har haft det problemet på både en bil och en moppe. på bilen gav alla stiften upp efter 4 km. sen funkade de när bilen fått svalna ett par minuter sen dog den igen, bytte det mesta i tändnings detaljer innan jag bytte stiften.

Ja på båda dina frågor. men desutom så kan tändstift lägga av när de blir varma.
Har haft det problemet på både en bil och en moppe. på bilen gav alla stiften upp efter 4 km. sen funkade de när bilen fått svalna ett par minuter sen dog den igen, bytte det mesta i tändnings detaljer innan jag bytte stiften.

Tidigare bytt bort org stiftet mot ett ngk som fanns angivet i manualen.

Bytte till org stiftet igen, nu verkar den vilja gå längre än ett par minuter.
Var ute o körde typ 10 min förut och det fanns inga tendenser att den skulle stanna eller så, var inga problem att få igång den igen efter jag stängde av den heller.

så lösningen kanske är stiftet då =)
tycker bara det är lite konstigt, det nästan helt nya ngk stiftet borde ju vara ok tycker jag. kanske kört ett par km med det bara. Vad är det som gör att tändstiften blir känsliga för värme? Har iof upplevt att den varit den inte gått att starta med org stiftet också så ja vet inte, återstår väl att se. Det värsta är väl att man inte vågar åka för långt med den, litar inte 100 på den.

Anledningen till att stift lägger av på det sättet tror jag beror på sprickor inne i själva stiftet. Sedan om det beror på fabrikations fel eller för lågt värmetal. på moppen som jag hadde detta problemet hade jag väldigt hög kompression och fick öka värmetalet väldigt mycket för att slippa byta stift varje vecka

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT