Gnisslar från bakhjulet och slutar när jag fotbromsar

tyoma

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2010
Hoj
R6:a
Det kommer gnislande ljud någonstans från bakhjulet, ungefär så när man bromsar med bromsbelägg som är slut. Fast jag har tvärtom det gnislar när jag kör och slutar när jag använder bakbromsen. Jag märkte att det börjar gnisla efter ett tag när jag har kört, första 5 minuterna hör man ingen ljud.

Låter som att det är något med bromsar, med vad?
Hjullager?

R6 -99

Hjullager.. :fakta
Stabiliseras när du bromsar men utan stabiliseringen.. jah.. byt lager..

Nja kan vara bromskloss som ligger an pga smuts också. Ta tag i bakdäckets överkant o rucka. Känner du glapp är det hjullagret. Annars bort med ok o tvätta med avfettning eller tändvätska. Skölj, montera med lämplig alupasta.

återigen... har vart och tittat på vad det kan vara som låter.

Först när jag lyfte höjen så snurade jag på däcket och det gick trögt, knapt ett varv. När jag plockade av oken så gick det betidligt lättare att snurra.
Jag pumpade ut okkolvarna någon cm för att rengöra dom samt smörja.

Det som jag märkte var att bromsskivan samt bäleggen var ojämnslitna, någorlunda vågit mönster.

Efter jag har pumpat ut och in kolvarna några gånger, rengjort och smört dom så trodde jag att jag löste problemet, men ljudet kvarstår.
Och det räcker att jag bara tachar lätt på fotbromsen så försvinner det här ljudet.

Hjullager verkar vara ok, ingen glapp.

Kan det vara något med att skivan och beläggen är ojämtslitna?

Hade för en tid sedan likadant problem på en MTB med skivbromsar. Gnissel vid färd, försvann när man duttade till på bromsen, återkom vid minsta gupp. Enligt min privata cykelmek = min man så låg inte beläggen riktigt dikt an mot skivan. Injustering löste problemet. Rimligen skulle nya belägg ha samma effekt. Kan det vara värt att testa med byte, för att se om gnisslet försvinner? Sen blir väl nästa fråga om/när det uppstår igen...

Eller som jag gjorde, satte båda beläggen på höger sida om bromsskivan. Hur man nu lyckas med det. Gnisslade en del :banana

återigen... har vart och tittat på vad det kan vara som låter.

Först när jag lyfte höjen så snurade jag på däcket och det gick trögt, knapt ett varv. När jag plockade av oken så gick det betidligt lättare att snurra.
Jag pumpade ut okkolvarna någon cm för att rengöra dom samt smörja.

Det som jag märkte var att bromsskivan samt bäleggen var ojämnslitna, någorlunda vågit mönster.

Efter jag har pumpat ut och in kolvarna några gånger, rengjort och smört dom så trodde jag att jag löste problemet, men ljudet kvarstår.
Och det räcker att jag bara tachar lätt på fotbromsen så försvinner det här ljudet.

Hjullager verkar vara ok, ingen glapp.

Kan det vara något med att skivan och beläggen är ojämtslitna?

Hur är de ojämnt slitna? Olika tjocka? Är det kontaktytorna som är vågiga? Är det yttre kanten på skivan som är vågig? Är det som i det senare kan det likväl vara hjullagret som är boven. Bild? Kan vara svårt att känna med handen, i synnerhet om man inte är rutinerad. Det är lite andra krafter igång när man kör jämfört med att rucka lite.

Har du tagit av hjulet och snurrat lagret för hand, inifrån alltså? Minsta lilla skrovlighet och/eller motstånd är en signal om att det inte står rätt till. Att du har ett "orunt" eller ovalt slitage på skivan styrker teorin om lagret, hjulet roterar då oscillerande. Den långsökta reservationen är att skivan inte är centrerad men det har jag bara upplevt med drev som är tillverkade med dålig precision/passform.

Last edited:
Tryck in kolvarna helt så beläggen inte ligger mot skivan/ta bort beläggen helt och tar en sväng. Låter det ändå?
Om ja: Troligen hjullager
Om nej: Kan vara smuts/övrhettning som glasat beläggen, slipa dom plana med slippapper och testa igen.

OBS: Tänk på att du bara har broms fram under testet.

Ja det är kontaktytan som är ojämn (vågig) som att det har lägat smä grusstenar mellan beläggen och skivan.
Hade det varit lager så skulle inte ljudet försvinna när jag duttar på bromsen, för att när jag duttar lätt så har man ingen bromsvärkan alls (märker man ju på hojen), en sak om jag hade bromsat lite kraftigare och ljudet försvan, då skulle man kunna misstänka att det är lager.

Jag tänkte prova byte beläggen först, kostar inte så mkt, sen får vi se om det blir nå skillnad

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...