Gnisslande ljud när jag sätter på tändningen

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Hej

Jag har en Suzuki GSX-R 750 anno 2007. När man vrider om startnyckeln så gör ju hojen nån liten uppvärmningsmanöver på nån sekund. Vet inte exakt vad som sker, men jag tror det har med insprutning och sånt att göra. Det vet ni säkert bättre än jag. Sedan jag tog ut hojen från vinterförvaringen så har den börjat gnissla till två gånger under denna korta "uppvärmning". Det låter nere från höger sida. Det ser ut som någon vajer spänns och sedan släpps. Min första gissning var att det är gasvajern som spänns och släpps, och att det kan kommit rost någonstans som gnisslar? Vad tror ni? Är det något ni känner igen?

Tack på förhand!
 

sportbike

Guest
Exup-spjället kärvar.Sitter i collectorn,alltså i avgassystemets samlingsrör från främre krökarna.
Ta isär,gör rent och smörj med koppar/alu-pasta.
 
Last edited:

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Hej

Jag har en Suzuki GSX-R 750 anno 2007. När man vrider om startnyckeln så gör ju hojen nån liten uppvärmningsmanöver på nån sekund. Vet inte exakt vad som sker, men jag tror det har med insprutning och sånt att göra. Det vet ni säkert bättre än jag. Sedan jag tog ut hojen från vinterförvaringen så har den börjat gnissla till två gånger under denna korta "uppvärmning". Det låter nere från höger sida. Det ser ut som någon vajer spänns och sedan släpps. Min första gissning var att det är gasvajern som spänns och släpps, och att det kan kommit rost någonstans som gnisslar? Vad tror ni? Är det något ni känner igen?

Tack på förhand!

finns det något vajerstyrt avgasspjäll på en sån där maskin?

Sen. :gnissla
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Exup-spjäller kärvar.Sitter i collectorn,alltså i avgassystemets samlingsrör från främre krökarna.
Ta isär,gör rent och smörj med koppar/alu-pasta.

Är det enkelt att göra? Och är det viktigt att jag göra det nu, eller kan jag vänta? Jag ska ner och köra på Anderstorp imorgon, och har egentligen inte tid att meka före dess.
 

sportbike

Guest
Är det enkelt att göra? Och är det viktigt att jag göra det nu, eller kan jag vänta? Jag ska ner och köra på Anderstorp imorgon, och har egentligen inte tid att meka före dess.

Tar inte mer än en timme.
Bort med underkåpan.
Bort med tanken.
Lossa vajrarna från servomotorn,bort med locket i collectorn,ta ut spjällaxeln,gör rent.
Om spjället fastnar så kommer du att märka att motorn inte orkar på alla varvtal,så om du har tid så fixar du det pronto.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Tar inte mer än en timme.
Bort med underkåpan.
Bort med tanken.
Lossa vajrarna från servomotorn,bort med locket i collectorn,ta ut spjällaxeln,gör rent.
Om spjället fastnar så kommer du att märka att motorn inte orkar på alla varvtal,så om du har tid så fixar du det pronto.

Oj, det där låter som att det tar en okunnig person som mig betydligt mer än en timme. Jag får nog chansa imorgon och sen ta tag i detta på torsdag när jag är ledig.

Tack för hjälpen!
 

sportbike

Guest
Oj, det där låter som att det tar en okunnig person som mig betydligt mer än en timme. Jag får nog chansa imorgon och sen ta tag i detta på torsdag när jag är ledig.

Tack för hjälpen!

Well,så länge den gnisslar så rör den sig i alla fall.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
EXHAUST CONTROL VALVE se längst ner på sid 2-13 i den angivna manualen.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Jag förstår inte riktigt. Vad ska jag göra med styrningen vid bakramen? Det är väl själva spjället nere vid avgassystemet som behöver rengöras och smörjas?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top