Gnisslande Frambromsar

SweHollow

Ny medlem
Gick med
30 May 2007
Hoj
Yamaha YZF R1 2001
Tjena! Har en ZZR 1400 som jag inte ägt särskilt länge. Nu är det så att det gnisslar och låter illa när jag bromsar framtill. Oftast låter det inget när jag bromsar hårt men desto värre när jag smygbromsar (tex låga hastigheter som inte kräver hårda inbromsningar).

Vad är anledningar till detta och vad kan man göra åt det ? Det är mycket kvar på bromsbeläggen. Mvh / M

Skrikdämpningsplattor mellan belägg och bromskolv borde lösa ditt problem.

ptja skrikplattor finns universal på biltema för alll del att klippa till och lägga mellan belätt och kolv.

MEN jag hade ett par belägg som lät illa och hade sig. Det visade sig att dem var slut även om det fanns kvar en bit på belägget. Såg inget speciellt på dem men det vart bara värre och värre för var mil som gick.

kan du ta bild på beläggen? Hur när slitagemarkeringen är dem? Du kan inte spela in missljudet då det är lite svårt att förklara ljud?!

Ett annat alternativ till skrikplattorna är att antingen såga ett par mm i beläggen, alternativt fasa av kanterna på bromspadsen i runt 45 graders vinkel.

Hade samma problem med min hoj när jag köpte den. Tog en titt på beläggen som satt i, dom var av Biltema-typ utan skrik-mattor. Trots att det var ca 75% kvar av beläggen så kändes dom inte ok.

Bytte till "riktiga" belägg som en kompis hade liggande sedan han ägde en 954-a och vilken skillnad, inget skrik och ordentligt bett. Så lägg lite pengar på beläggen så försvinner nog skriket :tummenupp

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back