Gnisslande frambroms

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Min frambroms har börjat gnissla lite när jag bromsar.

Är detta ett tecken på något "dåligt" eller är det helt normat?
Det ska vara samma grejer som sitter på de äldre R1orna.

Verkar mest vara vid vissa "mellentemperaturer" på skivan, inget gnissel när den är kall och jag har inte märk något när den varigt skållhet.

Det kan vara flera saker som bidrar till gnisslet.
testa att nita med bromsen ett par gånger så kan det släppa om det beror på att du har kristaliserat beläggen tex legat och småbromsat pga köer eller annat..eller har du som mig mina gnisslar TROTS hojen va splitter ny..men jag har radial bromsar..tror inte du har det.
Personligen tror jag på att du har kristaliserat beläggen..det innebär att det har blivit typ glasaktig yta på belägen vilka kan försvinna om man har tur om man nitar hårt ett par gånger..men det är nog inge roligt med din hoj...alternativ 2 är att slipa beläggen lite med sandpapper.
Hoppas det löser sig.

Gixxer Mike skrev:
Det kan vara flera saker som bidrar till gnisslet.
testa att nita med bromsen ett par gånger så kan det släppa om det beror på att du har kristaliserat beläggen tex legat och småbromsat pga köer eller annat..eller har du som mig mina gnisslar TROTS hojen va splitter ny..men jag har radial bromsar..tror inte du har det.
Personligen tror jag på att du har kristaliserat beläggen..det innebär att det har blivit typ glasaktig yta på belägen vilka kan försvinna om man har tur om man nitar hårt ett par gånger..men det är nog inge roligt med din hoj...alternativ 2 är att slipa beläggen lite med sandpapper.
Hoppas det löser sig.

Tackar. Ska testa. :)

Inget problem att nita bromsarna. Man får bara se till att man kör raktfram när man gör det. Den är lite läskig annars för den är tokmjuk fram... :)

En kompis hade samma problem på sin 03:as Eu moppe... var så ända sen den var ny.. vid 100mil gnislade det fortfarande.. Provade först att kapa en skåra rakt över belägget fast efter drygt en mil så började det igen.. Så då satta jag dit skrikdämpningsbelägg från en volvo 240.. Sen funkade det prima :tummenupp

är det nya belägg du satt i?
ibland kan det bli tyst om mna har nåt kopparfett eller liknade mellan kolv och belägg. Att det gnisslar beror på att belägget kan röra sig lite. Är det ett gammalt belägg som börjat tjuta så kanske de börjar bli väldigt dåliga?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!