Gnissel, snart även tandagnissel..

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Har hafte ett konstigt ljud när jag kör. Svårlokaliserat men har initialt tolkat det som om det kom någonstans från vänstersidan av hojen, neråt växelföraren till. Har låtit som någon liten metallbit som rullat runt i en cylinder.

Nu när jag åkte till jobbet i morse gnisslar det hela tiden. Skulle det varit en bil hade jag trott det var ett hjullager som höll på att skära.

Det gnisslar hela tiden, när växeln är i, när jag frirullar, när jag bromsar fram/bak, men bara när hojen rullar. Stillastående låter den som vanligt.

Vet att det är ett skott rakt ut i det blå men kanske finns det någon därute som upplevt ngt liknande eller bara någon som känner för att slänga in ett möjligt förslag.

Kom igen nu, var inte blyga :Bugar

Har du prövat att rulla med friläget i, och utan koppling? Låter det även då?

Mvh Tompten

Japp, låter även om jag rullar med kopplingen indragen men med vxl i.
Det gjorde det nog inte tidigare dock. Fick för mig att knisslet, eller tickandet som jag upplevde ljudet då, försvann när jag drog in kopplingshandtaget men, som sagt, nu låter det även då. :va

Kedjan, skulle den vara osmörjd eller kärvande länkar då eller kanske att bakdäcket inte låg i linje med framdäcket så att kedjan är sned?

Japp, låter även om jag rullar med kopplingen indragen men med vxl i.
Det gjorde det nog inte tidigare dock. Fick för mig att knisslet, eller tickandet som jag upplevde ljudet då, försvann när jag drog in kopplingshandtaget men, som sagt, nu låter det även då. :va

Kedjan, skulle den vara osmörjd eller kärvande länkar då eller kanske att bakdäcket inte låg i linje med framdäcket så att kedjan är sned?
Hur ofta smörjer du kedjan, och hur ser den och dreven ut?

Ja, ska jag vara ärlig var det ngra veckor sedan jag smörjde kedjan. Tittade lite snabbt på kedjan i går och tyckte den såg ok ut.
Ska hem och rengjöra samt lägga på lite olja i kväll, gör då även en inspektin av dreven. Vad jag kommer ihåg såg dom justa ut när jag kollade för ngra veckor sedan men jag kan ju missat ngt.

Normalt sett slänger jag på lite olja i samband med att jag tvättar hojen, vilket sker allt från varje vecka till varannan.

Last edited:
Lokaliserade ljudet till framdrevskåpan när jag åkte hem. Lyfte bort den i garaget och rensade undan en hel hög smuts och grus. Tvättade sedan av med fotogen och tandborste därefter på med ny olja :-)

Nu spinner den som en katt igen :yoparty

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...