Gnissel främre drev Kawa ZX9R

Henkk87

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
vallentuna
Hoj
Kawasaki zx9r -95
Hej alla
Min gamla 1995 kawa gnisslar något förskräckligt från främre drevet.
Jag postar ett taskigt filmat klipp i hopp om att någon känner igen ljudet eller kan förklara vad om försiggår.

http://www.youtube.com/watch?v=ZU7lQAJ6o7U

I högre farter och under belastning låter det skrämmande högt, även vid motorbroms.

Min första tanke var att dreven ej spårade. Har testat alla möjliga justeringar på bakhjulet. Bak och framhjul spårar nu exakt och jag har mätt fram och bakdrev med ett spänt snöre och allt ser rakt ut.

Hojen har vurpats lätt efter det byttes drivpaket. Det var då missljudet började.
Jag vill inte komma med ledande information men möjligheten finns att jag dragit främre drevet för hårt(ska va 165nm jag hoppade på 40cm dragskaft 85kg). Har släppt på det efteråt dock.

Något kan ha skadats vid vurpan, jag brände av vägen ut på en åker, jag lyckades få ner farten till 30-40 då jag körde på en sten som fick cykeln att gå upp på framhjulet och tippa åt sidan. Farten var låg men hela hojen slungades lite som en slägga ner i backen.
Jag har kört sen i vår med gnisslet och det verkar varken bli bättre eller sämre.

Jag är nu helt clueless :confused: :huvet
Jag är tacksam för all möjlig hjälp!
Kanske någon vet vad som skulle kunna gnissla bakom utgående axel?
Tacksam för svar Hejsvejs
 
Det låter mer som ett vinande av kedja/drev. Jag hade samma ljud efter byte av drivpaket på en zx9-94. Ljudet försvann med tiden. Det verkade vara ett ljud som kom för att drivpaketet var just nytt. Precis som att det var snortight passning mellan kedja/drev.

Det är dock skitsvårt att gissa något efter ett filmklipp, men jag tror att ljudet kommer försvinna pga slitage. Ljudet hängde kvar i kanske 100 mil för mig.
 
Last edited:
Har testat olika slack på kedjan allt från 10mm till 30mm. Detta verkar inte påverka missljudet.
Manualen säger 10-15mm. Jag var mest ute efter att få hjulet spikrakt sist, slacket blev på känn, jag antar att det ligger inom eller åtminstone mycket nära gränsvärdet.

@nilax Går det att skada en kedja genom att spänna lite för hårt?
 
Har du kedjan för hårt spänd så kan du skada packbox och lager på utgående axeln och ja, du sliter hårdare på kedja om den är för hårt spänd.
 
Har testat olika slack på kedjan allt från 10mm till 30mm. Detta verkar inte påverka missljudet.
Manualen säger 10-15mm. Jag var mest ute efter att få hjulet spikrakt sist, slacket blev på känn, jag antar att det ligger inom eller åtminstone mycket nära gränsvärdet.

@nilax Går det att skada en kedja genom att spänna lite för hårt?
Manualerna bruka va lite luddig när det står tex 15mm blir det 15x2=30mm 15mm från 0 åt båda hållen.Är du med på vad jag menar?
du kan förstöra både lagret på utgående axeln och kedjan även blocket då kedjan låser upp fjädringsvägen om spelet är för litet.
edit:to late
 
tack för svaren
Självklart blir slitaget större om kedjan är för hårt spänd men denna kedja har inte ens gått 100 mil. Den har varit för hårt spänd under kortare test perioder. Det inser jag nu efteråt.
Ang slack på kedjan så kände jag nyss på den, den känns bra var slakare än vad jag trodde:va

Ang lager och packbox
Finns det någon risk för nyp? vågar jag köra?
Finns det något jag kan undersöka? jag har inte sett något läckage men packboxen kanske är skadad endå:huvet

Edit: Hittade en bild som förklarar vad du menar ang slack pnutz
http://www.sprocketcenter.com/UserFiles/486-Files/Image/D.I.D. Sag Pic.gif
Då jag bara känt på kedjans slack åt ena hållet kan jag inte varit så värst off. Har bara gått på ögonmått så det har mer eller mindre varit på känsla i vilket fall.
Vad gör man?
 
Last edited:
Har kedjan bara varit hårt spänd under kortare perioder som du säger så borde det väl inte vara nån större fara på taket. Min tanke var ju att kedjespänningen varit för hård under en längre period, alltså innan du bytte kedja o.s.v.

När du ändå har kåpan borta över drevet - satsa på en ordentlig rengöring. Prova om du kan lyfta av kedjan från främre drevet - låter det då med då du kör motorn?
 
Har kedjan bara varit hårt spänd under kortare perioder som du säger så borde det väl inte vara nån större fara på taket. Min tanke var ju att kedjespänningen varit för hård under en längre period, alltså innan du bytte kedja o.s.v.

När du ändå har kåpan borta över drevet - satsa på en ordentlig rengöring. Prova om du kan lyfta av kedjan från främre drevet - låter det då med då du kör motorn?

Jo den är ju som sagt missljudsfri utan kedja på men jag kan tänka mig att även om något är skadat kan det vara gnisselfritt när kedjan är av pga lägre belastning.
 
Jo den är ju som sagt missljudsfri utan kedja på men jag kan tänka mig att även om något är skadat kan det vara gnisselfritt när kedjan är av pga lägre belastning.

Jo, det har du ju rätt i. Det vore kanske en bra ide att åka förbi någon vettig verkstad och låte nån där lyssna på ditt missljud. (hade jag gjort iaf)
 
Får nog bli en tur till någon verkstad finns dock ingen i närheten.
Frågan är vågar man köra till jobbet? Som PW sagt kanske det sliter in sig.
Om det är lager+packbox som är problemet borde jag vara orolig för nyp då?
 
Kolla med Örby Mc. Ligger vid Västberga. Duktiga på just Kawasaki.:)
 
Hej du.
Det där spelet du skrev om på 10-15 mm,,
Var har du hittat det?
Jag är ganska säker på (gammal kawa-mekaniker) att det är ALLDELES för litet,,skulle kunna tänka mig 25-35 mm,,på det STRAMASTE stället,,och det sista är mycket viktigt.
Så kolla hela vägen runt med kedjan, och hitta det ställe som kedjan är mest stram på,,där skall du justera,,som jag tror det, omkring 20-40 mm spel (25 -35).
Ett tips , bara.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top