Gnissel EJ vid frikoppling

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750
:confused: När jag kör min motorcykel på låga varv så gnisslar det....har lokaliserat detta ljud till drivning då ljudet försvinner helt vid frikoppling. Bromsarna är det inte heller, eller lager i hjulen.

Det är inte mycket som det låter...men fullt tíllräckligt för å irritera mig. Ljudet påminner faktiskt om när bromsar ligger på lite grann...men lite lite mer metalliskt....å nej...inte som iron maiden hehe.

Kan det bara vara ingående axel som behöver lite smörj eller är det kanske nåt lager som skitit sig:va :confused:

Tacksam för tips eller kanske rentav preciserade riktiga förklaringar.

Har en GSXR 750 -00

:confused: När jag kör min motorcykel på låga varv så gnisslar det....har lokaliserat detta ljud till drivning då ljudet försvinner helt vid frikoppling. Bromsarna är det inte heller, eller lager i hjulen.

Det är inte mycket som det låter...men fullt tíllräckligt för å irritera mig. Ljudet påminner faktiskt om när bromsar ligger på lite grann...men lite lite mer metalliskt....å nej...inte som iron maiden hehe.

Kan det bara vara ingående axel som behöver lite smörj eller är det kanske nåt lager som skitit sig:va :confused:

Har en GSXR 750 -00

Ditt problem är extremt enkelt... Smörj din kedja, så slutar gnisslet.
Har haft samma fenomen på samtliga mina mc och det är alltid samma sak..

?
"då ljudet försvinner helt vid frikoppling..."

/J

Jepp, jag förstår att du vill säga att kedjan går runt fastän han frikopplar, stämmer, MEN kedjan är inte drivande vid frikoppling.
Det är när det finns en drivande kraft på kedjan då den gnisslar.
Hur konstigt det än låter....:rolleyes:

låter det lite som om det "krasar" på något mystiskt sätt, kanske som om det konstant skulle ligga chips mellan lamellerna (det var nog det bästa jag kunde likna det med)?

Jag har precis samma sak på min -01 d.v.s. inget ljud när man frikopplar men ett litet missljud när man har kopplingen ute, dock hjälpte det inte med att smörja kedjan i mitt fall utan problemet is unsolved :va

Har en GSXR 750 -00

låter det lite som om det "krasar" på något mystiskt sätt, kanske som om det konstant skulle ligga chips mellan lamellerna (det var nog det bästa jag kunde likna det med)?

Jag har precis samma sak på min -01 d.v.s. inget ljud när man frikopplar men ett litet missljud när man har kopplingen ute, dock hjälpte det inte med att smörja kedjan i mitt fall utan problemet is unsolved :va

Gäller detta när du har en drivande kedja, dvs när du kör eller är det när du står still och har friläge på växellådan??:confused:

Gäller detta när du har en drivande kedja, dvs när du kör eller är det när du står still och har friläge på växellådan??:confused:

det är under körning, vid stillastående har jag aldrig tänkt på det

Ditt problem är extremt enkelt... Smörj din kedja, så slutar gnisslet.

+1 Detta hjälpte för mig. Jag hade exakt samma problem (gnissel vid "drivning" i låga farter). Lite smörj, och allt blev perfekt.

Jag var rädd att det var lager som började ge sig, eller något annat, skönt att det var så enkelt!! :)

Om det bara låter när du kör och bara när du gasar så kanske det kan vara kedjan som är för slapp? Det blir ju större en "buk" på kedjan när du gasar som kan ta i nånstans fast den inte gör det när du motorbromsar. (fast jag har bara haft tvärtom, att kedjan slackar vid motorbroms och lägger sig på svingen)

Kom just på att det kan vara värt att kolla att bakhjulet sitter rakt med, är bakdrever snett så gnider kedjan gärna på sidan av drevet. Är det tillräckligt snett (som när man kört in i ett avloppsrör i hög fart med sin offroad på ett grönområde :tummenupp) så låter det *kritch* *kritch* *kritch* när kedjan försöker klättra av vid belastning... det lärde jag mig när jag var liten och hade böjt min första ram!

Hur låter det om man har "tuppkam" på bakdrevet? Jag har aldrig kört tills ett drev blivit så slut så jag vet inte.