Gnissel bakhjul

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
När jag rullade in hojen i garaget noterade jag ett gnisslande ljud som jag inte hört förut. Hissade upp hojen på depåstödet och testade lite. Gnisslet uppstår enbart när hjulet vrids runt mycket långsamt samt när man precis börjar/slutar rulla och det låter inte som att det kommer från bromsskivan. Det gör ingen skillnad om jag anlägger bromsen lätt eller trycker upp kolven i oket så bromsskivan löper fritt från beläggen. Gnisslet låter inte heller som vanligt "metalliskt" gnissel från bromsskivan utan låter mer som när gummi gnids mot ett annat material. Har dock lite svårt att lokalisera ljudet exakt då jag är halvdöv på ett öra. Tänkte först att det skulle vara något som hamnat mellan däcket och svingen, men det är det inte.

Har nyligen haft loss hjulet pga däckbyte och funderar på om jag skall ta av hjulet igen för att kolla så inget blivit knasigt. Kan iaf inte känna något glapp i lager när jag känner på hjulet.

Någon som har en teori?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kom fram till en egen teori... Vid återmonteringen av bakhjulet gjorde jag rent de markerade ytorna, men missade nog att lägga på nytt smörjmedel. Är en metallring (1) som ligger an mot en gummiring (2). Förklarar varför det låter som gummi som gnider mot något. Bara att montera av hjulet, göra om och göra rätt.

gnissel.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sådär, en klick kullagerfett och gnisslet är borta! Får tacka Sporthoj för den snabba lösningen på problemet - tack vare att jag skrev ner problemet här kom jag fram till vad felet var. :tummenupp
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Skönaste tråden på länge....

Gött med lätta fix ;D
 

Raderad medlem 51742

Guest

Märkligt nog var en bidragande orsak till problemet just att jag följde manualen. Jag brukar alltid använda mig av verkstadsmanualen, så jag hade momenten någorlunda i minnet sen tidigare gånger jag haft av hjulet. I verkstadsmanualen ingår momenten att göra rent hjulaxel och glidytorna på bilden och sedan smörja in dessa igen vid återmontering. Därför var det första jag gjorde när jag tog av hjulet att göra rent av gammal vana.

Vid återmonteringen hade jag upptäckt att montering av hjulen stod med i den vanliga bruksanvisningen som följer med hojen, så då följde jag den istället. Problemet var bara att där hade de rationaliserat bort momenten som handlar om att rengöra och smörja upp igen, utan utgår från att man bara återmonterar med befintligt smörjmedel som finns kvar. De räknar väl med med att kunderna inte har smörjmedel hemma. Därför missade jag att lägga på nytt smörjmedel som jag tidigare torkat bort. :va
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det är bra när man beskriver ett problem, löser det själv och slutar med att tacka sig själv. CFr, du kan starta ett nytt forum, med en medlem :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är bra när man beskriver ett problem, löser det själv och slutar med att tacka sig själv. CFr, du kan starta ett nytt forum, med en medlem :)

Det var ju forumet jag tackade, inte mig själv ;) Hade jag inte varit säker på att det fanns en massa klokskap och erfarenheter här som förmodligen satt på lösningen hade jag ju aldrig skrivit ner problemet och förmodligen inte heller kommit på lösningen så snabbt. :)

Att starta ett nytt forum tror jag inte på - låter lite trist i längden att bara föra en diskussion med sig själv - nästan som ett inlägg på Twitter/Facebook/Instagram :hihi
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag tycker det är bra när man beskriver fel och ännu bättre att man delar med sig av lösningar på problem
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R

Påminner mig lite om när jag skulle byta packboxar i gaffeln på en Husqvarna enduro och bromsledningen var i vägen hela tiden. Till slut blev jag så jävla trött på den så jag knipsade av den och vek undan den. Kostade 1100:- och fixa det, mer än gaffeln. Läste senare första sidan i manualen: Before you do anything/think
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top