Gnällande bromsar

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Köpte nya bromsbelägg till Miton för nån vecka sedan och är 99% säker på att jag satt på dem rätt men bakbromsen gnisslar ganska högljutt vid inbromsning, vad är felet?

Bromsarna är brembo, beläggen från "ferrodo" (stavning?)

Plus att när jag bromsar med frambromsen hörs ett "kramande" ljud (lite svårbeskrivet), detta började dock några veckor innan jag bytte belägg. Varför?

Bifogat

• DSC00122 (Large).JPG
    DSC00122 (Large).JPG
    84.8 KB · Visningar: 51
Ta isär och rengör. Troligen skit i OK'en. Skaffa även om du inte har en sån där "skyddsplatta" som vad jag kommer ihåg är till för att ta bort gnisselljud från små vibrationer i bromsarna.

Plocka loss beläggen och smeta kopparpasta på ytorna som ligger an mot oket eller kolvarna.
Då brukar det bli tyst.

Swedie skrev:
Ta isär och rengör. Troligen skit i OK'en. Skaffa även om du inte har en sån där "skyddsplatta" som vad jag kommer ihåg är till för att ta bort gnisselljud från små vibrationer i bromsarna.
Tackar, någon mer info om ev. butiker som säljer dessa skyddsplattor?

Min bakbroms gnisslar oxå ganska högt... men mina belägg år så nära slut som det typ går innan det börjar repa på skivan :tungan så ja ska snart köpa nya.

Precis när beläggen är nya så kan dom låta lite. Prova att lägga på lite kopparpasta brukar funka. Det kramade ljudet kommer det ifrån oket/skivan eller från handtaget/cylindern ?

Alex.J skrev:
Precis när beläggen är nya så kan dom låta lite. Prova att lägga på lite kopparpasta brukar funka. Det kramade ljudet kommer det ifrån oket/skivan eller från handtaget/cylindern ?
Vet inte, det hörs bara när man kör, inte när man står stilla så det borde vara från oket.

kaZmur skrev:
Tackar, någon mer info om ev. butiker som säljer dessa skyddsplattor?

Tvärs över skåne biltema har till bilar. Annars om du vill ha närmare så finns det väl en hojhandlare modell större i Bromölla som kan ta hem SBS dylika om du ringer dem.

Anders R skrev:
Tvärs över skåne biltema har till bilar. Annars om du vill ha närmare så finns det väl en hojhandlare modell större i Bromölla som kan ta hem SBS dylika om du ringer dem.
Ja, jag kan ju snacka med Claessons iofs... det var där jag köpte beläggen.

kaZmur skrev:
Vet inte, det hörs bara när man kör, inte när man står stilla så det borde vara från oket.

Hmmmm skulle kunna vara luft. Har du spänt alla bultarna rejält ? Dom ska efterdras när man kört några mil.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti