Glykoltyp & waterwetter - sanningen?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag behöver kylarvätska men blir bara förvirrad av alla information från olika trådar.

Blå glykol - etylen
Grön glykol - propylen
Röd/rosa glykol - longlife, blanda ej med ovanstående

Etylen och propylen skall vara blandbara enligt många men inte enligt ett inlägg i på forumet där han läste på flaskan, blå etylen från biltema.
Dessutom kan fryspunkten inte mätas om dessa blandas samt att färgen kan bli brun och förväxlas med rostvatten (källa: inlägg/forum)

KTM som jag kör rekommenderar Motorex och är baserad på etylen men har färgen grön vilket säger emot vad de flesta skrivit, dock har jag även läst att det inte finns någon standard dvs. att tex grön alltid skulle vara propylen. Vad som verkar vara säkert är att man inte skall blanda longlife röd/rosa kylarvätska med blå eller grön, dock kan även longlife vara grön (neongrön) lite som Motorex etylen som är snorgrön?

En gång för alla, kan man blanda etylen och propylen?

Blev även sugen på Redline Waterwetter men hur blandas den med glykol?
Om man inte köper färdigblandad Waterwetter får man först späda ut med destilerat vatten antar jag men hur gör man sen, waterwetterblandningen 50/50 med glykol?

Finns blå etylen, röd/rosa etylen och grön etylen...

EDIT: I din hoj ska du ha etylen glykol med valfri färg :)

Last edited:
Ja, färger kan man då skippa helt. Synd bara att MC-butikerna bara gav mig svaret kör på grön färg.

Då kvarstår frågan ifall man verkligen kan blanda etylen och propylen. I annat fall får man tömma skiten och skölja ur och köpa nytt och notera typen av glykol.

Last edited:
DU KAN blanda etylen och propylen, men kan då inte mäta fryspunkt perfekt sedan. Skall du låte hojen stå utomhus i vinter eller köra så kan det ha betydelse. Jag hade sköljt ur systemet vart fall. Inte fel att göra ibland.

Skall du ha destvatten så släng på ett par dl kranvatten så du slipper jonvandring.

Killen i din mc butik tyckte antingen att du kunde blanda eller så gissar han bara. Färgen kan man inte gå på såvida man inte vet fabrikatet.

Ja, färger kan man då skippa helt. Synd bara att MC-butikerna bara gav mig svaret kör på grön färg.

Då kvarstår frågan ifall man verkligen kan blanda etylen och propylen. I annat fall får man tömma skiten och skölja ur och köpa nytt och notera typen av glykol.

Last edited:

Kan bli nån konstig rekaktion mellan dom olika glykolerna bildar nån slags sörja typ. Har aldrig provat så vet inte säkert.

MEN det finns en gul glykol som är blandbar med både etylen och propylenglykol. Kolla noga så att du köper rätt då det finns vissa gula som inte är det oxå! Peek tror jag den hette.

Ang Water wetter så brukar en del blanda med bara vatten och en del kör 50/50 glykol/vatten och sen 0.5dl water wetter. Har ingen aning vad som funkar med borde väll stå på flaskan :)

Det finns vissa typer av propylen och etylen som skall vara svårblandade men jag har aldrig varit med om det och att TS skulle ha något sådant i sin bajk är högst osannolikt i min värld men man vet väl iofs aldrig vad tidigare ägare haft för skoj ;)

Kan bli nån konstig rekaktion mellan dom olika glykolerna bildar nån slags sörja typ. Har aldrig provat så vet inte säkert.

MEN det finns en gul glykol som är blandbar med både etylen och propylenglykol. Kolla noga så att du köper rätt då det finns vissa gula som inte är det oxå! Peek tror jag den hette.

Ang Water wetter så brukar en del blanda med bara vatten och en del kör 50/50 glykol/vatten och sen 0.5dl water wetter. Har ingen aning vad som funkar med borde väll stå på flaskan :)

Tapper: etylen i min hoj, är det så, var hittade du informationen?
I manualen stod det bara att KTM rekommenderar Motorex och dem verkar ju iof köra med etylen som är grön fast jag kommer bara hitta blå etylen vilket är vanligast så det får bli konstig färgblandning.

Jo, Peek lyckades jag lägga på minnet när jag skummade igenom olika inlägg, tack.

Angående Waterwetter så står det nog bara hur man blandar med vatten men det skall tydligen sänka temperaturen rätt bra.

Richo: ok, tack för tipset med kranvatten fast jag trodde det var strängt förbjudet men jag förstår teorin bakom.

Snusken: många använder det på bana där glykol är förbjudet men på redoils sida står det att Waterwetter är blandbart med alla typer av glykol. Waterwetter ska vara väldigt effektivt och just därför använder sig även många datornissar med vattenkylning denna kylvätska för att få ned temperaturen.

I manualen stod det bara att KTM rekommenderar Motorex och dem verkar ju iof köra med etylen som är grön fast jag kommer bara hitta blå etylen vilket är vanligast så det får bli konstig färgblandning.

Kollade på castrols hemsida på glykol till din hoj.

Grön castrol etylen glykol finns på mekonomen annars, ser dock mer blå ut än grön tycker jag :)
Art: 41-C3407495 1Lit 71:-

Jo, Peek lyckades jag lägga på minnet när jag skummade igenom olika inlägg, tack.

Angående Waterwetter så står det nog bara hur man blandar med vatten men det skall tydligen sänka temperaturen rätt bra.

Richo: ok, tack för tipset med kranvatten fast jag trodde det var strängt förbjudet men jag förstår teorin bakom.

Waterwetter använder man främst ISTÄLLET för glykol, och då för att smörja vattenpump etc så att saker inte går trasigt.

Poängen med det är att glykol är snorhalt och därmed förbjudet i race-sammanhang.

Kollade på castrols hemsida på glykol till din hoj.

Grön castrol etylen glykol finns på mekonomen annars, ser dock mer blå ut än grön tycker jag :)
Art: 41-C3407495 1Lit 71:-

Aha.. vad bussigt, tackar :-)

Såg att Castrol har en grön etylen, perfekt men jag håller med dig fast den blir nog mer grön när den spädes ut. Tror det får bli den.

Hund: jo, jag vet men det sänker även temperaturen ganska bra. Om det är värdefullt på en MC vet jag dock inte.

Gällande glykolblandning kommer jag nog att blanda batterivatten från biltema och kranvatten, 50/50 och sedan hälften glykol. Det blir säkert bra.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...