Glykolfråga

Bilen ska snart på service så jag kan ju låta de mäta fryspunkten på kylarvattnet. Jag slog bara i ca 3 dl vatten så det kan inte ha påverkat fryspunkten nämnvärt. Annars låter en skvätt röd longlife-glykol som ett ganska säkert kort.

Tack och bock!

Enligt 2 tillverkare jag varit i kontakt med så sa bägge att det inte var någon katastrof att blanda etylen och proylen. Dvs det som vanligtvis är ~blå, grön, cyan, lila.
DOCK får man ju inte koll på hur bra det tål kyla sedan då man mäter på lite olika skalor vid olika bas. Och vissa tillsatser KAN vara kontraproduktiva.
Det ända jag hört är just att man skall undvika just att blanda longlife.
Dvs den som väldigt ofta är RÖD.

Som tidigare sagts finns ingen standard över färgerna så man kan aldrig vara heeeelt säker.

Rekomenderar tillverkaren avjonat eller destat vatten föreslår jag att man ändå slår i ett par dl vanligt kranvatten för att förhindra jonvandring. (såvida du inte vet med dig att vattenkvaliten där du är e kass.

Kontentan är ändå att på längre sikt är det värt att byta all kylarvätska OM man skall vara säker på maximal smörj, kyl och antifrys skydd.

Propylen är miljövänligare men sämre när det blir riktigt kallt. Blir lätt lite sörjigt med hög visko.
Etylen är riktigt giftigt men lite bättre vid riktigt kalla dagar.

Jag sticker ut hakan utan att ha belägg att Etylenbaserat är vanligast idag.
Förr Propylen. Men det finns undantag helt klart så ta det med en nypa salt.

Bilen ska snart på service så jag kan ju låta de mäta fryspunkten på kylarvattnet. Jag slog bara i ca 3 dl vatten så det kan inte ha påverkat fryspunkten nämnvärt. Annars låter en skvätt röd longlife-glykol som ett ganska säkert kort.

Tack och bock!

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa