Glykolfråga etanol och propylen

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ska fylla på glykol på en Honda Hornet och vill dubbelkolla med er. Står att jag skall använda endast Etylenglykol med antikorrisionsmedel för aluminiummotorer men inte silikatblockering. Har vanlig kylvätska från Biltema sen tidigare inte Longlife. Det är ju Etylenglykol så det är ju den man ska ha eller hur? Blandar 50/50, helst med destillerat vatten, eller kör ni vanligt kranvatten?

Har även en färdigblandad kylvätska från Shell för motorcyklar (Advance cooling bla bla), den innehåller monetylenglykol, är det samma som etylenglykol? Kanske ska ta den istället?

På bilen står det ju G12 på expansionskärlet och då är det ju den andra Longlife G30.
 
Last edited:
Monoetylenglykol är samma som etylenglykol. Antar att det ser "ballare" ut på flaskan i kombination med "Advance cooling" osv.

Jag hade valt Shells eller Bilteman 50/50 blandning med kranvatten. Destillerat vatten används till batterier.
 
Monoetylenglykol är samma som etylenglykol. Antar att det ser "ballare" ut på flaskan i kombination med "Advance cooling" osv.

Jag hade valt Shells eller Bilteman 50/50 blandning med kranvatten. Destillerat vatten används till batterier.

Haha! Ja visst ser det proffsigare ut på Shells förpackning, en motorcykel som kör jÄtTesNaBBt! Undrar varför det står att man ska köra med destillerat vatten i Hondas instruktionsbok då?
 
Hondas välmenande rekommendation om dest. vatten beror nog på att kranvatten KAN innehålla olika ämnen som inte är så nyttiga i längden för ett kylsystem. Kolla bara hur en vattenkokare ser ut inuti efter ett par år. Eller kolla på tvättmedelsförpackningen. Där står hur mycket tvättmedel man ska använda beroende på om det är mjukt eller hårt vatten. Det vill säga att kalkhalten skiljer ganska mycket i olika delar av landet. Kalkavlagringar i ett kylsystem försämrar kylningen.
 
Haha! Ja visst ser det proffsigare ut på Shells förpackning, en motorcykel som kör jÄtTesNaBBt! Undrar varför det står att man ska köra med destillerat vatten i Hondas instruktionsbok då?

Det är ett sätt att friskriva sig om du skulle hämta vattnet från diket.
Kranvatten är tillräckligt bra för ändamålet.
 
Hondas välmenande rekommendation om dest. vatten beror nog på att kranvatten KAN innehålla olika ämnen som inte är så nyttiga i längden för ett kylsystem. Kolla bara hur en vattenkokare ser ut inuti efter ett par år. Eller kolla på tvättmedelsförpackningen. Där står hur mycket tvättmedel man ska använda beroende på om det är mjukt eller hårt vatten. Det vill säga att kalkhalten skiljer ganska mycket i olika delar av landet. Kalkavlagringar i ett kylsystem försämrar kylningen.

Ok. Jag kör nog med Shells färdigblandade glykol för mc, känns proffsigare rent mentalt än Biltemas flaska haha! Man skall inte använda G30 Longlife i alla fall eftersom den innehåller silikatblockering eller hur?
 
Jag köpte destillerat vatten o biltemas etylenglykol jag blandade 50/50 så får väl se hur det ser ut efter denna säsong. Bästa sättet att tömma hela systemet? På endurohojen jag har så brukar jag köra tryckluft där locket sitter, alltså kupa handen så det är hyfsat tätt men detta vågade jag mig inte på på horneten som d sitter termostat o så på. Blåste dock med munkraft och det kom ut ganska mycket extra..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top