........Glykol

• Thread starter Thread starter PD
  • Start date Start date

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
Jag undrar vad det är för skillnad på dom olika färger som finns på glykol?

Den jag har tappat ur på hojen och den var grön men jag har bara blå hemma ,så vad är skillnaden? går det lika bra med blå och går det blanda :fyllisar finns väl röd också har jag för mig

Glykolen är transparant egentligen. Sen har olika tillverkare olika färgtillsatser, kan vara kul.

Tror knappast att färgskillnaderna spelar roll vid blandning. Om man är osäker på glykolens kvalitet/blandning så man får rätt kan man använda en glykolmätare. Den visar %glykol i vattnet.

Tur att man är färgblind, då slipper man bekymra sej för vissa saker :crash :D

Det finns olika sorters glykol och det är inte säkert att alla sorter passar att blanda, det står på förpackningen.

Det finns olika sorters glykol för att tillgodose olika behov som olika motorer kan ha.

Det finns väl åtminstone 3 sorters glykol.

KYLARGLYKOL G30
Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30
eller motsvarande föreskrivs. Ej blandbar med annan
glykol. Innehåller etylenglykol. Röd färg.

KYLARGLYKOL ETYLEN
För bensin- och dieselmotorer. En koncentrerad kylarvätska
av högsta kvalitet. Kan blandas med andra typer
av kylarvätskor Blå färg.

KYLARGLYKOL PROPYLEN
Propylenbaserad glykol med tillsatser av
korrosionsskyddande medel Grön färg.

Sen är det fryspunkten du mäter, inte procent glykol i vattnet.

Det finns två sorter:
*en som används alltid och finns överallt på alla mackar (etylenglykol)
*en mindre vanlig variant (propylenglykol, ofta rödfärgad) som sällan används pga den är dyrare, den är dock inte lika giftig (men båda är farliga för miljön).

All etylenglykol (dvs det man köper på mackar, hojaffärer med mer) är fullt blandbar oberoende av fabrikat (sen må tillverkarna säga vad fan de vill).
Däremot ska man se upp med vad de innehåller för korrosionsskyddande tillsatser. Se till att de är avsedda för aluminiumknotor (jag tror de flesta glykoler är det idag).

Edit: G30? Låter mer som ett tillverkarnamn än den kemiska varianten.

Glykol

Färgen spelar nog ingen roll , däremot om glykolen är fosfat- och nitritfri.
pga av att de inte ger sig på aluminium

De flesta "glykoler" på marknaden är av etylenglykoltyp och är fosfat och nitritfria, men inte alla!
I och med att en bilist/mc åkare kanske byter kylarvätska en gång vartannat eller vart tredje år så tjänar man inga stora pengar på att handla billig glykol av tveksam kvalitét.

Vill man vara extra snäll mot bilen/mc'n blandar man glykolen med destilerat vatten. Då får man inga syror, salter, klor eller kalk i systemet som kan finnas i vanligt vatten och vara mer eller mindre aggressivt mot främst kylaren.

Blåflagg skrev:
... I och med att en bilist/mc åkare kanske byter kylarvätska en gång vartannat eller vart tredje ...
Gör dom? :)
Kanske lite bättre bland hojåkare men jag är tveksam även där. Men de flesta bilister skiter helt i allt utom oljebyten. Det händer att de byter oljefilter också. Och verkstäderna är inte bättre dom heller.

Min erfarenhet är att bilisterna aldrig byter kylarvätska.
Vaddå? Ska man behöva byta det? Men den har ju fungerat i femton år! Ungefär så brukar det låta.
Gäller för övrigt även bromsvätska. Och det mesta i övrigt på bilar.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...