Glykol

Frsh

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2023
Ort
Arvika
Hoj
2003, Kawasaki, ZX9R
Hallå!
Jag funderar på om det spelar någon roll vilken glykol jag petar i min hojj. Jag ser nämligen att det är lite lågt i tanken och jag har ju glykol som jag använder till bilen. Läste lite om att man skulle använda speciell glykol, men funderar lite på varför det spelar någon roll i så fall. Allt gott!
 
Glykol finns i 2 baser, miljövänlig propylenglykol och väldigt giftig etylenglykol. Då den miljövänliga propylenglykolen inte är lika skyddande för aluminium som den giftiga etylenglykolen så används den mest för att frostsäkra utombordsmotorer och liknande.

Etylenglykol används oftast i moderna motorer.
Förr innehöll standard-glykol (oftast blå) nitrit (en typ av salt) som korrosionsskydd, sen kom long life (oftast röd) som var nitrit-fri och hade andra kemikalier för korrorionsskydd.

Sen kom etylenglykol som påstod sig vara blandbar med andra glykoler, denna var oftast gul.

Och nu saluförs blå etylen-glykol som nitrit-fri och röd glykol som long life, och gul som blandbar, men då alla är nitritfria och etylenglykol så kan ingen längre förklara skillnaden mellan dem. Det finns inte heller någon standard för färgsättningen utan är upp till varje tillverkare att bestämma.

Själv föredrar jag då röd då den antagligen är nitrit-fri och den syns bättre i nivå--behållaren än den gula, den blåa är antagligen samma sak då den numer också är nitrit-fri men då ser ju alla att jag köpt den billiga glykolen.

Ibland när man blandar färger (annat än gul färg som saluförs som blandbar med allt) så blir glykolen brun.

Propylen-glykol är oftast grön, så undvik den om du inte redan har grön glykol i hojen, fast den gröna du har kan vara etylen som också ibland är grön för att tilltala gen-z och är då inte blandbar med den miljövänliga gröna propylen....

Ungefär så.....
 
Glykol finns i 2 baser, miljövänlig propylenglykol och väldigt giftig etylenglykol. Då den miljövänliga propylenglykolen inte är lika skyddande för aluminium som den giftiga etylenglykolen så används den mest för att frostsäkra utombordsmotorer och liknande.

Etylenglykol används oftast i moderna motorer.
Förr innehöll standard-glykol (oftast blå) nitrit (en typ av salt) som korrosionsskydd, sen kom long life (oftast röd) som var nitrit-fri och hade andra kemikalier för korrorionsskydd.

Sen kom etylenglykol som påstod sig vara blandbar med andra glykoler, denna var oftast gul.

Och nu saluförs blå etylen-glykol som nitrit-fri och röd glykol som long life, och gul som blandbar, men då alla är nitritfria och etylenglykol så kan ingen längre förklara skillnaden mellan dem. Det finns inte heller någon standard för färgsättningen utan är upp till varje tillverkare att bestämma.

Själv föredrar jag då röd då den antagligen är nitrit-fri och den syns bättre i nivå--behållaren än den gula, den blåa är antagligen samma sak då den numer också är nitrit-fri men då ser ju alla att jag köpt den billiga glykolen.

Ibland när man blandar färger (annat än gul färg som saluförs som blandbar med allt) så blir glykolen brun.

Propylen-glykol är oftast grön, så undvik den om du inte redan har grön glykol i hojen, fast den gröna du har kan vara etylen som också ibland är grön för att tilltala gen-z och är då inte blandbar med den miljövänliga gröna propylen....

Ungefär så.....
Supertack! ?
 
Utmärkt redogörelse. Ett råd till alla som inte vet vilken kylarvätska som är i systemet, eller hur gammal den är - töm ur, skölj rent och fyll på ny.
Precis. Nu vet jag inte om det gäller samma här som för den glykol, som används i värmesystem i husvagnar etc, men där kan man iallafall inte lita på färgen som identifikator. Oftast stämmer det som Klubba skriver, men man kan aldrig vara helt säker på att den blå glykolen i hojen är samma typ som den blå du har i dunken. Så vet man inte vad som är i hojen så är det säkrast att tömma och skölja.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Om du vill göra det lätt för dig; Ditt kylsystem rymmer 2,8 liter. Även om du skulle fylla på med upp till 0,5 liter vatten sjunker inte koncentrationen och fryspunkten speciellt mycket. Behöver du fylla på så mycket är det väl bäst att leta rätt på läckaget först innan du byter all kylvätska. Räcker det med 1-2 dl funka vatten bra.
 
Om du vill göra det lätt för dig; Ditt kylsystem rymmer 2,8 liter. Även om du skulle fylla på med upp till 0,5 liter vatten sjunker inte koncentrationen och fryspunkten speciellt mycket. Behöver du fylla på så mycket är det väl bäst att leta rätt på läckaget först innan du byter all kylvätska. Räcker det med 1-2 dl funka vatten bra.
Räcker med ganska lite glykol för att det inte frysa sönder annars.

Rek är 50 , annars 60% men efter fryser det lättare
 
Dock är det ju inte fel att skölja rent och byta ibland..
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top