Glykol

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Tjenare! Hur går det med att blanda kylarglykol? vettefan va det är för något i nu. Hört att det kanske inte ska vara optimalt men va fan det borde väll funka :D ?

Så länge du inte blandar med den Röda glykolen så ska det inte vara någon större fara.

Så länge du inte blandar med den Röda glykolen så ska det inte vara någon större fara.

Saknar minusknaoppen nu.

Färgen på glykol säger bara vilken färg tillverkaren färgat den i.

Har lite brottom nu men man ska iaf inte blanda propylen med etylenglykol.

Man ska inte heller blanda etylenglykol av "longlife" typ med "vanlig" etylenglykol, då de innerhåller olika korrisionsskyddande medel och inte helt säkert korrosionsskyddet funkar som tänkt med häxblandningar

okej... så egentligen borde jag tömma skiten nu? och hälla i en och samma glykol ?

Det absolut bästa alternativet. Välj helst en etylenglykol (av helt valfri färg) då propylenglykol e lite sämre på det mesta utom för miljön, och du hade väl endå inte tänkt hälla ut glykolen i vasken nästa gång du byter? :tungan

haha jag får väll ta och vaska glykolen i baren ;) Tips på hur man får ut jävulskapet utan att vända hojen upp och ner :P ?

Vill du vara säker töm, skölj och sen i med nytt och sen skriver du upp exakt vilket märke du hivade i till nästa ägare eller dig själv.

Ang att skölja vetefasen hur noga det är men det kan säkert någon annan upplysa om jag har bytt till röd longlife för alutoppar från mekonomen på ett par hojjar som går bra med det, både utan att skölja och sköljt efter flera hundra mil har jag inte märkt någon skillnad dock. Nu förtiden sköljer jag dock för det är ju rätt enkelt.

haha jag får väll ta och vaska glykolen i baren ;) Tips på hur man får ut jävulskapet utan att vända hojen upp och ner :P ?

Om det är din er6a från 2007 så är det 98% säkerhet etylen och du kan fylla på ny blå/grön sådan.

i övrigt har väl klubban rätt att är man osäker så det alltid bättre att sköja systemet mellan och att färgerna är inget man kan lita på.

Skall man ha destvatten enligt instruktionsboken förespråkar jag 2dl kranvatten för att motverka jonvandring.

Det GÅR att blanda de flesta etylen och propylen men det är så lätt att byta helt så varför göra det? Framförallt skall man passa sig att blanda den röda med blå/grön/lila men som åter nämnts kan man inte lita på färgerna så moment 22 ;)

etylen har klart bättre viskositet och andra fördelar vid kyla men är fan så mkt giftigare än propylen. Jag förspråkar dock etylen då den spontant är bättre och finns oftast i butiken även om det kan variera lite ;)

longlife? kör aldrig så långt eller byter så sällan i en båge att jag inte vet vad jag skulle tjäna på detta men upp till var och en. Dyra brukar de där vara också...

Last edited:
Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...