Glykol vs Glykol

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Måste fylla på kylvätska i skotern. Har läst att man inte skall blanda etylenglykol och propylenglykol då det kan bildas något klägg, vidare läser jag att man inte kan avgöra på färgen vad det är då tillverkarna själva bestämmer färgtillsatsen och det således inte finns någon standard.

Problemet är att det är en gammal maskin, någon kemikunning som vet om det finns något trick för att avgöra vilken glykol som redan finns i kylsystemet?
 
Jag googlade och hittade detta:

"Du kan göra kvalificerade gissningar, men du kan aldrig veta med säkerhet. Därför kan du redan nu bespara dig tid och sluta gissa och göra antaganden - har du inte fyllt på själv eller fått det berättat för dig vad som fylldes på sista gången så kan du inte veta med säkerhet vilken typ det finns i ditt system!"

Så det är nog bäst att byta all kylarvätska...

Mvh,
Ingvar
 
Vi har glykol som är blandbar med alla andra sorter, den heter PEAK.
Finns på Mekonomen.
 
Vi har glykol som är blandbar med alla andra sorter, den heter PEAK.
Finns på Mekonomen.

Är det inte så att den bara är blandbar med andra sorter etylenglykol då?
Det enklaste sättet att veta vilken sort det är är att dricka ett par deciliter, dör du så vet du att det var etylenglykol. Det dyraste sättet är att skicka in en skvätt på analys. Det bästa sättet är att byta all glykol, då vet du att det blir rätt och får in nya fräscha inhibitorer i systemet. Kylarvätskan ska väl bytas med några års intervall ändå.
 
I verkligheten är väl det enda "problemet" att blandar du etylenglykol och propylenglykol så kan du inte läsa av exakta fryspunkten då dom har olika densitet och därmed varsin skala på mätstickan. Så man får kolla på båda skalorna så vet man inte mer än att man ligger någonstans däremellan.

Och är det olika färgämnen i glykolen så finns ju risken att det blir brunt och fult istället för "snyggt" rött/blått/grönt.

Klumpar det ihop sig så har man nog större problem i motorn än för många sorters glykol i kylsystemet.

Volvo 850:n som står på tomten har iaf någon odefinierbar blandning mellan volvos original glykol och biltemaglykol i kylet. Det rinner ändå ut i naturen med tiden så blandningen ser jag som det minsta problemet.

Edit:
Å andra sidan påstås det att olyckliga blandningar av glykol med olika korrisionshämmare ställt till med det som syns på bilderna här:

http://www.are.com.au/feat/techtalk/horror_pictures.htm
 
Last edited:
Hur mkt. kylvätska rymmer en lappmoppe egentligen? Budskapet är alltså att istället för att klura på val av glykol så har du löst det med att byta kylvätska istället för att fylla på.
 
Last edited:
Hur mkt. kylvätska rymmer en lappmoppe egentligen? Budskapet är alltså att istället för att klura på val av glykol så har du löst det med att byta kylvätska istället för att fylla på.

3.5L cirka. En 600:a blir nog betydligt mer i en 1000. Hade hoppats slippa byta under säsongen då man måste skruva loss kylarna under. Trodde att det kanske fanns något smart "lackmustest".
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top