Glykol som ändrat färg?!

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Hej!
Igår när jag var ute o körde såg jag i expansionskärlet att min röda glykol blivit mörkare. Idag kollade jag upp det hela genom att tömma systemet och såg då att det har blivit lila istället :confused:
Förstår inte riktigt vad som hänt, är det möjligt att glykol byter färg när det blir varmt?
Har kört på den i ca 1 månad och den har inte varit lila hela tiden utan först igår när jag kollade. Det är inga spår av olja så det är nog inte topplockspackningen som gett upp. Den är helt klar o fin.
Innan körde jag på en blå glykol men den tömde jag ur vid renovering av motorn så det kan omöjligt vara kvar något i varken kylare eller motor, inte i flytande form iallafall...

Kan tilläggas att det är en GasGas 125SM med dubbla kylare om det nu är till någon hjälp. Glykolen är någon sorts Lättmetalls glykol som tydligen skulle vara bra till min...

Tack på förhand /Nicco

img1728xb8.jpg

Rött + blått = lila :nicka

Det är korrosionsinhibitor i glykoler, som ska skydda motor och kylare från galvanisk korrosion. När inhibitorn träder i verkan så kan glykolens färg ändras, oftast till det mörkare. Du behöver inte vara orolig.

Rött + blått = lila :nicka

Det också! :)

Last edited:
Det är korrosionsinhibitor i glykoler, som ska skydda motor och kylare från galvanisk korrosion. När inhibitorn träder i verkan så kan glykolens färg ändras. Du behöver inte vara orolig.

Det också! :)

Stort tack!
Då kan jag köra med en sak mindre i tankarna :Bugar

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back