Glidare

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Ort
Jämshög
Hoj
Derbi Gpr - 07
Hejsan,

Jag har registrerat ett account på den här sajten så jag har bara ett lånat account,

Jag har läst på forumen här och upptäckt mycket om olika hojjar MEN inte dom jag är intresserade av och jag har försökt leta på olika andra sajtet men inte mycket dom heller kan säga så jag provar med denna,

två hojjar jag kollat på

Honda Shadow 125cc och
Suzuki Intruder 125cc

Om någon vet något om dom kanske kan skriva hur dom är nya och sånt,
mina föräldrar är lite av några mc glidare så jag vill helst bara ha glidare.
Kom gärna med förslag!

// Carl

O.B.S DET HÄR ACCOUNTET ÄR LÅNAT AV EN KOMPIS.
 
Säker på att du verkligen vill ha en 125cc glidare? Kan inte tänka mig att det finns något som är tråkigare än det att köra. Men visst, om du nu ändå har bestämt dig så.. Dom är antagligen lika dåliga/tråkiga båda två så ta den du tycker är minst ful, om du nu verkligen tvunget ska ha en.
 
Säker på att du verkligen vill ha en 125cc glidare? Kan inte tänka mig att det finns något som är tråkigare än det att köra. Men visst, om du nu ändå har bestämt dig så.. Dom är antagligen lika dåliga/tråkiga båda två så ta den du tycker är minst ful, om du nu verkligen tvunget ska ha en.

Så sa ägaren till accountet också -.-

Och vad är det som är så tråkigt med glidare? det är ju en riktig känsla att komma o brumma och sitta som en kung på en hoj det är ju hur coolt som helst, är inte så mycket för prestanda och acceleration och topphastighet och sånt vill bara köra något som är skönt att glida runt i =)
men hade varit skönt att veta vad dom har för slags motor och vilken av dom som har billigast reservdelar och sånt. tack på förhand

// Carl
 
Så sa ägaren till accountet också -.-

Och vad är det som är så tråkigt med glidare? det är ju en riktig känsla att komma o brumma och sitta som en kung på en hoj det är ju hur coolt som helst, är inte så mycket för prestanda och acceleration och topphastighet och sånt vill bara köra något som är skönt att glida runt i =)
men hade varit skönt att veta vad dom har för slags motor och vilken av dom som har billigast reservdelar och sånt. tack på förhand

// Carl

Det är väl skoj den första förmiddagen du kör den om du bara har cyklat tidigare i ditt liv...
 
vad finns det för andra hojjar då? som man inte får ont av att köra långt med. hade tänkt nu i sommar att köra med familj och vänner runt i sverige.

// Carl
 
vad finns det för andra hojjar då? som man inte får ont av att köra långt med. hade tänkt nu i sommar att köra med familj och vänner runt i sverige.

// Carl
Varadero är väl den enda långfärdshojen med 125cc.


Men man bränner utan problem 20+ mil med en crm/dt på en dag.
 
Varadero är väl den enda långfärdshojen med 125cc.


Men man bränner utan problem 20+ mil med en crm/dt på en dag.

jag är ingen sån person som gillar att pilla med en 2 taktare vill helst ha en glidare då eftersom dom drar cirkus 0.25l / mil (enligt Bikez.com)
enligt dom har Shadown 11000 rpm
och intruder inte lika mycket...

General information
Model: Suzuki Intruder 125 LC
Year: 2006
Category: Custom / cruiser
Rating: 74.1 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 124.00 ccm (7.57 cubic inches)
Engine type: V2
Stroke: 4
Power: 13.14 HP (9.6 kW)) @ 10500 RPM
Torque: 9.80 Nm (1.0 kgf-m or 7.2 ft.lbs) @ 8000 RPM
Compression: 10.3:1
Bore x stroke: 44.0 x 40.9 mm (1.7 x 1.6 inches)
Fuel system: Carburettor. Mikuni BDS26
Fuel control: SOHC
Ignition: Digital electronic
Starter: Electric
Lubrication system: Wet sump
Cooling system: Air
Gearbox: 5-speed
Transmission type
final drive: Chain
Clutch: Wet multi plate
More details Consult a Suzuki repair manual.
Physical measures
Dry weight: 241.0 kg (531.3 pounds)
Seat height: 685 mm (27.0 inches) If adjustable, lowest setting.
Alternate seat height: 805 mm (31.7 inches) If adjustable, highest setting.
Overall height: 1,110 mm (43.7 inches)
Overall length: 2,240 mm (88.2 inches)
Overall width: 880 mm (34.6 inches)
Ground clearance: 150 mm (5.9 inches)
Wheelbase: 1,520 mm (59.8 inches)
Chassis and dimensions
Rake (fork angle): 31.7°
Front suspension: Conventional, oil damped, coil-sprung telescopic
Rear suspension: Twin shock absorber, adjustable spring preload
Front brakes: Single disc
Front brakes diameter: 275 mm (10.8 inches)
Rear brakes: Expanding brake (drum brake)
Rear brakes diameter: 130 mm (5.1 inches)
Speed and acceleration
Power/weight ratio: 0.0545 HP/kg
Other specifications
Fuel capacity: 12.00 litres (3.17 gallons)


Förstår inte en sak i denna instruktionen av Suzuki Intrudern och det är

''Power/weight ratio: 0.0545 HP/kg''

General information
Model: Honda Shadow 125
Year: 2006
Category: Custom / cruiser
Rating: 60.1 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 125.00 ccm (7.63 cubic inches)
Engine type: V2
Stroke: 4
Power: 14.75 HP (10.8 kW)) @ 11000 RPM
Torque: 10.50 Nm (1.1 kgf-m or 7.7 ft.lbs) @ 8500 RPM
Compression: 11.8:1
Bore x stroke: 42.0 x 45.0 mm (1.7 x 1.8 inches)
Fuel control: SOHC
Ignition: Dual digital transistorised with electronic advance
Starter: Electric
Cooling system: Liquid
Gearbox: 5-speed
Transmission type
final drive: Chain
Clutch: Wet, multiplate with coil springs
More details Consult a Honda repair manual.
Physical measures
Dry weight: 146.0 kg (321.9 pounds)
Seat height: 680 mm (26.8 inches) If adjustable, lowest setting.
Ground clearance: 145 mm (5.7 inches)
Wheelbase: 1,530 mm (60.2 inches)
Chassis and dimensions
Trail: 122 mm (4.8 inches)
Front brakes: Single disc
Rear brakes: Expanding brake (drum brake)
Speed and acceleration
Power/weight ratio: 0.1010 HP/kg
Other specifications
Fuel capacity: 14.50 litres (3.83 gallons)

''Power/weight ratio: 0.1010 HP/kg''


Vilken skulle ni isåfall själva helst haft?
 
Jag har testat en Custom 125a
Jag erkänner det men de var å andra sidan den hojen trafikskolan hade

Den var skön att åka på landsvägen med, men inte över 70
Inte kul att åka direkt då den var slö både i motor o kurvtagning
Den kändes ungefär som ett block bly med hjul o motor, kan inte tänka mig en sämre hoj att köra upp på.

Var visserligen en Lifan


+ Skön sadel

- Slö
- Tråkig i kurvor (gick ju att ta dom, bara inte så fort)
- Vägde bly
- Riktigt läskig i vändningar och låga farter
- Vibrerade kraftigt (obehagligare än både gasgasen och KTMen)
- Behövde leta efter växel- och bromspedal (sitter ju helt fel jämfört med en vettig hoj)
- Allmänt tråkig

Det är väl skoj den första förmiddagen du kör den om du bara har cyklat tidigare i ditt liv...

Inte ens kul så länge

Men man bränner utan problem 20+ mil med en crm/dt på en dag.

Jag klarar att klämma 20 mil på KTMen som har samma motor som DT ungefär
Enda jobbiga då är att KTMen har smalare och hårdare sadel än DT, så 20 mil är verkligen inga problem med en DT

Edit:

En DT kan man komma ner till 0,3 med och man behöver skruva på den ungefär va 2000e mil
Bortsett från småpill
 
Last edited:
Jag har testat en Custom 125a
Jag erkänner det men de var å andra sidan den hojen trafikskolan hade

Den var skön att åka på landsvägen med, men inte över 70
Inte kul att åka direkt då den var slö både i motor o kurvtagning
Den kändes ungefär som ett block bly med hjul o motor, kan inte tänka mig en sämre hoj att köra upp på.

Var visserligen en Lifan


+ Skön sadel

- Slö
- Tråkig i kurvor (gick ju att ta dom, bara inte så fort)
- Vägde bly
- Riktigt läskig i vändningar och låga farter
- Vibrerade kraftigt (obehagligare än både gasgasen och KTMen)
- Behövde leta efter växel- och bromspedal (sitter ju helt fel jämfört med en vettig hoj)
- Allmänt tråkig



Inte ens kul så länge



Jag klarar att klämma 20 mil på KTMen som har samma motor som DT ungefär
Enda jobbiga då är att KTMen har smalare och hårdare sadel än DT, så 20 mil är verkligen inga problem med en DT

Edit:

En DT kan man komma ner till 0,3 med och man behöver skruva på den ungefär va 2000e mil
Bortsett från småpill

jo men de flesta Lifan hojjarna jag sett ute på blocket så är det Lifan... har också läst att dom lätt kvaddar och att det är svårt att få tag i delar till dom, och jo jag har kört Custom jag tkr iallafall att det är en God känsla att sitta där som kung dock så va det på en yamaha virago som toppade typ 95 med mej på, så jag vet hur det känns att köra en men jag menar lite om motorn och sånt och vilken ni skulle valt (motormässigt) som det jag skrev i mitt förra inlägg
/ Carl
 
БОБАН;3583677 skrev:
Har kört 20 mil på en dag med min aprilia också så det går dock var det skönt när man kom hem.
Jag körde 35+ på en dag med Miton. :stolt

Och det kändes förvånansvärt bra. :va

@ Trådskaparen: Skulle att Intrudern känns bättre, men det är bara en spontan känsla... Sen vet jag inte hur det förhåller sig prismässigt.
 
Någon som kan förklara med vad som menas med ''Power/weight ratio: 0.0545 HP/kg'' ?

Hade varit bra att veta
 
0.0545 hästar på ett kilo betyder det

det är ju fan som en orginal moppe typ :)

Okej och jag har letat på Bikez och den jag hittat som har mest än så länge är Aprilia MX 125cc Men vad ska man gå efter egentligen? :/ eget tycke också iuförsig... men lixom motor mässigt och allt sådant!

/Carl
 
Om du nu ska ha en custom så skulle väl jag rekomendera Hondan. Den har, om jag inte minns fel, motorn gemensam med Varadeon. V-twin 4-takt.
 
Om du nu ska ha en custom så skulle väl jag rekomendera Hondan. Den har, om jag inte minns fel, motorn gemensam med Varadeon. V-twin 4-takt.

Okej tack så hemskt mycket :D jaa jag är mest ute efter en glidare... men min granne är ute efter en 2 taktare hehe (lånar grannens har skapat ett eget acc här men inte fått registreringslänken) men tack så mycket lär nog bli Honda Shadow eftersom jag delvis tkr den är snyggare + att passagerar sadeln får ett rygstöd till :) ha de gött

// Carl
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top