Glidare eller inte?! Hjälp önskas!!

Jag vill ha en XL1200X, vet dock inte om jag har hjärta att låta den rulla 1500-2000 mil / år.
 
Har själv börjat snegla lite åt "glidarhållet" , mest för att jag inbillar mig att man får ett annat körsätt ... Diavel eller Victory Judge mest dårå ....

fast vettefan , tror jag kommer ångra mig sjukt mycket.....
 
Tjena fan!
Jag är själv lite av en glidar-fanatiker och uppskattar verkligen glidare!
Men en V-Rod är en bajshög till motorcykel!
Det är ingen glidare och ingen powercruiser. Jag vet inte ens vad den är bra till, smalt styre, insidan av benen ligger pressad mot tanken, ingen glidarkaraktär i motorn heller, jag är 189 cm och sitter som skit på den (passar kanske bra till en dvärg) Instrumenteringen är bland det fulaste i mc-världen också :3freak
Observera att detta är min åsikt om V-Rod :)
Sen så kan en glidare aldrig ersätta en sporthojs körglädje och habegär.
 
Sen så kan en glidare aldrig ersätta en sporthojs körglädje och habegär.

Man kan ju välja att se det som ett komplement som inbjuder till en annan typ av körning. Det verkar som om trådskaparen är inne på att testa något nytt. Tyvärr kan jag inte kommentera v-rod då jag aldrig kört en. Det är en lifestyle hoj, men säg vilken hoj som inte är det idag? Många verkar uppskatta v-rod, men ofta verkar de inte vara de riktigt inbitna HD fantasterna. Man kan väl säga mission accomplished. Folk som vanligtvis aldrig skulle titta in i en HD butik blev nyfikna. Det har breddat kundbasen. V-Rod har även fått mig lite nyfiken kan erkännas. Inte så att jag gått och funderat på att köpa en, utan att jag funderat på att provköra en och kanske rent av även då testa en mer traditionell HD. Vem vet om man hade hamnat i HD träsket? En och annan har säkert gjort den resan.
 
Vadå, om du har kört KTM innan och vill testa nåt nytt så är det väl bara en ordentlig 1000cc radfyra med riktigt mycket plast som gäller?? :yoparty
Typ, ZX10R, R1, CBR1000RR, GSXR1000.

Tycker jag.




Men OM man nu ska snacka glidare, så måste jag ändå tycka att det i så fall ska vara en amerikansk, dvs HD eller Victory. Jag har faktiskt provkört ett antal glidare av olika fabrikat och dessa har helt klart bäst känsla.
 
Ja ska ta å kika lite närmare på ovan nämnda! Ja de är ju just de, glidare å glidare. De är ju fortfarande sunt förnuft som är a och o under hjälmen men med dålig självkontroll/ god självkännedom så vill ja ju såklart köra hoj. Men kanske prova ett nytt segment av hojåkning å nått som inte lockar å retar vristen å gasa se hemskt!

För en R hoj ska ja någon gång ha men nu skjuter jag mej själv i andra foten. Ja brukar fräsa av alla som tjatar om att "nä en sån där jävel skulle jag aldrig kunna ha för ja ba gasa vet du!" Om ja skulle sätta en pistol i handen på dej skulle du inte skjuta dej själv heller. (Förhoppningsvis) men ja kan inte annat än erkänna att jag tycker ghost rider är ball, har för långt till nån riktig bana för att släppa ut hela gas djävulen. Å en smula dålig självkontroll vad det gäller hålla hastigheter.

Smt'n hade jag ju som allrounder. Bakhjuls monster när inte tjejen va med å packåsna å långfärds kamrat på semester.

Nån som har kört nån explorer 1200? Tycker dem ser så sjukt stor ut. Bil utan tak å dålig stereo.

De finns på tok för mycke hojar för en som sett ljuset (ktm) å har beslutsångest
 
Last edited:
Ja ska ta å kika lite närmare på ovan nämnda! Ja de är ju just de, glidare å glidare. De är ju fortfarande sunt förnuft som är a och o under hjälmen men med dålig självkontroll/ god självkännedom så vill ja ju såklart köra hoj. Men kanske prova ett nytt segment av hojåkning å nått som inte lockar å retar vristen å gasa se hemskt!

För en R hoj ska ja någon gång ha men nu skjuter jag mej själv i andra foten. Ja brukar fräsa av alla som tjatar om att "nä en sån där jävel skulle jag aldrig kunna ha för ja ba gasa vet du!" Om ja skulle sätta en pistol i handen på dej skulle du inte skjuta dej själv heller. (Förhoppningsvis) men ja kan inte annat än erkänna att jag tycker ghost rider är ball, har för långt till nån riktig bana för att släppa ut hela gas djävulen. Å en smula dålig självkontroll vad det gäller hålla hastigheter.

Smt'n hade jag ju som allrounder. Bakhjuls monster när inte tjejen va med å packåsna å långfärds kamrat på semester.

Nån som har kört nån explorer 1200? Tycker dem ser så sjukt stor ut. Bil utan tak å dålig stereo.

De finns på tok för mycke hojar för en som sett ljuset (ktm) å har beslutsångest


Hej! När Triumph hade roadshow i Gävle gjorde jag ett besök på Lingvalls. Provkörde det mesta ur deras medtagna sortiment. Dock ingen glidare, för de var alltid upptagna, men Speed3, Street3, Tiger800, Tiger1050 och just Explorer 1200. Måste säga att den gick jävligt bra, alltså. =) Himla trevlig maskin, men det känns som att den är mer landsvägsämnad. Motorn var det gott om pulver i. Sen testade jag av en händelse Trophy´n också, men den provturen blev kort! =)
 
Simpii skriver:
Låste framhjulet i ~110km/h å skickade hojen in i vajerräcke och mej själv på en lufttur med abrubt slut och ingen taxfree.
Fick du en stoppie som gick för långt
eller
gick du omkull när framhjulet började kana på asfalten?
I det senare fallet, hur mycket bromsade du med bakhjulet?
Egen erfarenhet är att det gör inget om framhjulet kanar måttligt, bara jag bromsar bak samtidigt.

Men det finns ju alternativ till glidare.
En kamrat som körde Suzuki SV650S bytte till KTM 690 men efter 2 highsiders så har han konstaterat att en fot i asfalten i kurvorna är inte hans melodi.
Utan han har sålt KTM 690 och köpt en SV650S igen.

Vill du köra bekvämt och långt så är det ju touringhoj som gäller. Har en vän med BMW R90S som kört över 40000mil på hojen sedan han köpte den begagnad för 30 år sedan. Men varför BMW? Det finns ju Honda Blackbird, Suzuki Hayabusa, Kawasaki ZZR, Yamaha FJR1300 med flera.

Har en kollega på jobbet som köpt en HD. Han har kört 100mil i år. (Jag har kört 500mil med trajan) När han skulle hem till Kiruna på semester frågade jag om det blir HDn? Är du inte klok, det skulle jag aldrig orka (hålla mig fast i styret ända dit upp.)
En glidarförare i Fisksätra (södra Stockholm, nära Saltsjöbaden) jag snackade med när han tog ut hojen på våren för första turen berättade att han och en kompis brukade åka till ett fik nära Norrtälje några gånger om året. Och det var dit de skulle nu. Längre än 15 mil kom inte på fråga för han fick ont i ryggen.
 
Last edited:
Kollade lite på triumph tiger 1050, å har hört mkt om att de ska vara en välbyggd riktigt fin hoj. Men där har jag redan vart, å ktm'n har en charm med sin brutala 2cyl som går rakt i hjärtat. ialfl på mej! Så de ska va 1200 explorern isåfall om IF maybe!

De jag kommer ihåg är att ja kör i rondellen å skall norrut på västerslätt umeå. lägger mej i höger fält för att sedan köra om en bil å byta till vänster. tar 1. tänker ta 2. men sen står det, eller kör väldigt sakta. är 100km/h där ja kör. En lastbil, å en personbil som oxå tänkte köra om lastbilen å hiver sej ut. ja skulle in på verkstaden med hojen å göra ett litet ingrepp som skulle ta ca 1timme. så ja satt å grubblade lite på vad ja skulle göra sen. Sen då ja ser bilen komma (iom att ja kör säkert 110 å bilen som legat bakom lastbilen inte) så kommer den mot mej väldigt fort. panikbromsar å då tar jag 100/101 gånger fram av refelex. så ja va förbi å kikade när vi var i stan sist. de va låst ca 10m. å ja nyper som sagt frambromsen å kommer ihåg de börja isle of man vobbla som man sett på youtube. å sen så checkade hjärnan ut å ja återfår medvetandet. eller jag var väl medveten hela tiden men minnet återkommer när ja ligger på backen å brandmännen kom å börja greja.

Som vanligt var de ju sista svängen.. Den där jävla sista svängen. Iår så vart de ju då 7-800 mil för min del. Norge semester, åsså jobbar jag rätt utanför oslo så de blev en sväng ner dit. åsså allt hattande å fin åkande hemma! Så nog blir de väl mil alltid! Sitter å sneglar på diaveln där men då äre väl inte gjort för nån längre sväng dessvärre. ser riktigt brutal ut dock!

Ja de där med h-d är ju ledsamt en tidsresa bakåt om man jämför prislappen med vad du får om du köper en trajja/jappsare..dessvärre
 
Köpte en intruder 1400, min första glidare, har haft fireblad, sen en bmw f650... är nöjd som fan med glidaren! Ljudet är fantastiskt, accelerationen ger mig allt jag behöver i fartväg och sen kan man ju nämna ljud igen :rofl
 
Det finns bara EN custom, PUNGT !

BOOOM !!



VIagra.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top