Glidare eller inte?! Hjälp önskas!!

Simpiii

Gasa tills du rasa
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Bjurfors nedre
Hoj
KTM SMT 2010
Tjena fellow hojbusar!!!

Helvete va internet är litet när man väl kommer omkring! Jimmy heter jag till att börja med som kuriosa! Körde till för ett par veckor sen en KTM SMT 2010. Som enligt mej är en helt jävla otroligt fantastisk hoj! Men sista repan in på service så gick de käpp rätt åt helvete kan man säga! Låste framhjulet i ~110km/h å skickade hojen in i vajerräcke och mej själv på en lufttur med abrubt slut och ingen taxfree. Sitter nu med gips på en sönderslagen fot å ett väldigt missplasserat nyckelben.

Nu blir de inge mer hoj för iår men efter de här blöta, kalla, mörka, trista tiden på året så kommer ju allt till liv igen! Å då jävlar i min låda ska de åkas igen! Men då till de verkliga problemet.

I och med att ja körde en smt tidigare så känner jag mej redo att prova nå nytt.Å att byta till nå dylikt igen så känns de bara som att byta ner sej. Vart fall inom de segmentet.
Va in i våras på norrhoj i umeå å provade nightrodden. Har vart emot h-d men nu så börjar ja fatta grejen. De är mäktigt. säga vad man vill! Har läst på lite de ja hittar. Grejen är ju att tjejen inte har nå eget åk så hon åker ju bakom. De är ju aktiv körning som är nått i min mening, å en del längre turer. Man vill ju kunna mata på lite i kurvor och också ha möjlighet att hänga dit nå väskor osv.
Så just nu lutar de mot en vrod muscle. Streetrod eller va man nu kallar dem! Måste väl till en annan dyna för att de inte ska bli världskrig på nån längre sväng där bakom!
Eller kanske en victory judge/Highball..

Jag har som sagt inte en aning om vad som är nått på glidar fronten så alla åsikter/synpunkter tips recensioner är av intresse och uppskattas nå otroligt!

Har även en del smt grejor om nån skulle vara intresserad av det!


Tusen tack på förhand åsså kör ni snyggt :yoparty
 
Aktiv körning och glidare brukar inte gå nåt vidare ihop men allt är ju relativt. Om du har provat V-rod och tycker att den motsvarar dina förväntningar är det väl bara att handla.
 
Glidare är farligare än sporthojar....om man skall köra aktivt dvs.
Sämre väghållning, sämre bromsar, osv.
Kör du en glidare som den skall köras, dvs. glider så är det ok. Fast det gäller att koppla om hjärnan för att kunna göra det. Det är hojkörning det med även om kicken är annorlunda.

Personligen tyckte jag min fd. glidare var lika farlig som min turbo Blackbird, men av olika skäl. BB:n gick för fort, medans glidaren var allmänt farlig på det mesta oavsett hastighet.

Men jag säger testa på det 1 säsong och säg vad du tycker sen. Man skall testa alla typer av hojar :)
 
Vrod muscle är grymt balla...dock är sadeln på nya vanliga vrod:en något gaaaalet skön att sitta på. Urskålat något så in i helvete.
 
Kawasaki z1000 sx kanske du ska kolla in:-)

Skön hoj att köra på, men inte att åka bakpå. Alla som åkt bakpå min utom en person har haft lite åsikter på den skarpa benvinkeln och lite sparsamt fodrade bönpallen. Så ska han kuska runt med kvinnan bakpå kan det nog vara en bra idé att låta henne provsitta bakpå med innan köp isf.
Men för att köra själv är det en iaf för mig adekvat och trevlig hoj. (Min sambo gillar inte alls att köra med den)
 
bra respons, ja tackar å bockar! Ska erkänna jag sneglat på 1000 sx faktiskt. Men är som sagt tveksam vad madammen säger. Å glidare är ju glidare. Som de mesta dessvärre så är ju de amerikanska en tidsresa bakåt.
De är ju samma pris en begagnad vrod muscle som en ny triumph 1200 explorer, de känns lite surt.

Men allt ska provas å h-d håller sej ju turligt nog väldigt bra i pris!
 
Du kommer aldrig stå ut med en custom, krya på dig.

Hade en glidare innan som jag gillade och hade tänkt att jag skulle ha båda. Efter ett par månader insåg jag att den bara skulle samla damm i garaget .Så mysigt en stund men inte alls så rolig att köra. Har man väl kört en lite sportigare hoj så är det andra som att pensionera sig. Men visst, prova själv så vet du vad du själv tycker.
 
Aktiv körning på en glidare är något helt annat än aktiv körning på.. ja på vad som helst egentligen. Har kört lite tillsammans med en Night Rod och en annan Harley, tror det är en Night Train. Båda har fått rejäla klagomål vad det gäller sadel för passagerare, så räkna med byte där. En sadel som passar utseendemässigt kommer ingen att vilja åka med på.
 
Sporthoj borde alla i detta forum svara!! :D annars är man i fel forum :hihi visst min var en sporthoj en gång i tiden så lite rätt är jag :banana
 
Hur definerar Du glidare, TS? Jag tror helt enkelt att det du söker stavas BT1100 Bulldog. Lite av varje på den, glidar-rova, street-look, attityd. Finns även några inslag av sport, i form av frambroms från en R1, vilken årgång vet jag dock inte. Aktiv körning är nemas problemas, och ingen av de jag skjutsade hade något att klaga på. Kanske en aning effektklen, men rätt kul ändå. Med lite slipon, sänkt styre, belly-pan och rensad bakdel, så blir den en fröjd för ögat, åtminstone mitt. :)
 
Men visst, prova själv så vet du vad du själv tycker.

Jag har provat och det var skitkul, en lokal firma hade provkörning på Victory, jag hade ju ändå vägarna förbi och tog en sväng på en Hammer tror jag det var. Skitcool........att ha in vardagsrummet o titta på. När jag steg av den så kallade motorcykeln och tackade återförsäljaren för provturen och skyndade bort till min Ninja så stod det två smågrabbar och fotograferade min hoj, det var kul men det var ingenting mot vad det var att grensla sin egen cykel igen, dra iväg och kunna svänga igen.
 
Skön hoj att köra på, men inte att åka bakpå. Alla som åkt bakpå min utom en person har haft lite åsikter på den skarpa benvinkeln och lite sparsamt fodrade bönpallen. Så ska han kuska runt med kvinnan bakpå kan det nog vara en bra idé att låta henne provsitta bakpå med innan köp isf.
Men för att köra själv är det en iaf för mig adekvat och trevlig hoj. (Min sambo gillar inte alls att köra med den)

Man skaffar bara en kortare brud med en större rumpa:fakta

nä men av det ts beskrev att han ville göra med hojjen så tänkte jag på z1000sx , finns ju klart 100000 tals andra men den ser bra ut, verkar bra osv osv. Har en polare som snackar gött om dom hojjarna iaf! :-)
 
Hur definerar Du glidare, TS? Jag tror helt enkelt att det du söker stavas BT1100 Bulldog. Lite av varje på den, glidar-rova, street-look, attityd. Finns även några inslag av sport, i form av frambroms från en R1, vilken årgång vet jag dock inte. Aktiv körning är nemas problemas, och ingen av de jag skjutsade hade något att klaga på. Kanske en aning effektklen, men rätt kul ändå. Med lite slipon, sänkt styre, belly-pan och rensad bakdel, så blir den en fröjd för ögat, åtminstone mitt. :)
Om HD är för dyrt är det väl bättre att satsa på en MT-01? Då får man ju åtminstone stötstänger och lite slagvolym, dvs meningen med (hoj)livet.

Vad gäller HD tycker jag att TS ska satsa på Xr1200. Den lär dessutom snart få samlarvärde, eftersom den i likhet med XR1000 blott tillverkades ett fåtal år.
 
Man skaffar bara en kortare brud med en större rumpa:fakta

nä men av det ts beskrev att han ville göra med hojjen så tänkte jag på z1000sx , finns ju klart 100000 tals andra men den ser bra ut, verkar bra osv osv. Har en polare som snackar gött om dom hojjarna iaf! :-)

Hehe, joh. Jag gillar min helt klart. :) Och köper man gelsadeln till blir den antagligen tillräcklgit mjuk och go för dem på bönpallen med. :tummenupp. Enda felet med dem är väl att de väger lite mycket och har för mjuk bakfjäder, men det är inget som märks om man inte kör jävligt fort. Och om man överväger glidar så är varesig tyngden eller den mjuka bakfjädern varesig tungt eller mjukt i jämförelse. :fakta
Och kortare kvinnor är nog en bra idé. ;) Sambons dotter som åker bakpå min när de är med på turerna klagar inte på snäv benvinkel. ;)
 
Last edited:
bra respons, ja tackar å bockar! Ska erkänna jag sneglat på 1000 sx faktiskt. Men är som sagt tveksam vad madammen säger. Å glidare är ju glidare. Som de mesta dessvärre så är ju de amerikanska en tidsresa bakåt.
De är ju samma pris en begagnad vrod muscle som en ny triumph 1200 explorer, de känns lite surt.

Men allt ska provas å h-d håller sej ju turligt nog väldigt bra i pris!

sxen är en riktigt kul hoj, tycker iaf jag, så den är värd att provköra. Och om madammen klagar över hård sadel finns det gelsadel till den som botar det specifika besväret.
Och den funkar på bana med. :hihi
claire's_1023-(ZF-0308-35673-1-001)_liten.jpg
 
Om HD är för dyrt är det väl bättre att satsa på en MT-01? Då får man ju åtminstone stötstänger och lite slagvolym, dvs meningen med (hoj)livet.

Vad gäller HD tycker jag att TS ska satsa på Xr1200. Den lär dessutom snart få samlarvärde, eftersom den i likhet med XR1000 blott tillverkades ett fåtal år.

Tog och leta fram några gamla recensioner. Har haft funderingar på att åtminstone provköra en HD genom åren. Fått några erbjudanden via bekanta som köpt, men det har aldrig blivit av. Den där Xr1200 lät inte alls dum som "brukshoj" lokalt. Hur är kvalitén på dem? Anledningen att de inte blev någon succé var väl för att HD ägarna generellt sett är rätt traditionella. Här bygger man en hoj med lite väghållning. Lite synd kan tyckas. Antagligen har man misslyckats med att få ut budskapet till den tänkta kundkretsen. Om vi talar om framtida samlarvärde på hojarna är det någon färgsättning som är mer populär än andra bland HD-traditionalisterna?
 
kolla på en sån jag har !!!.. MT-01...du har ljudet och känner att du kör hoj...sen kan du kasta på ett ryggpacke när ni skall ut på längre turer....
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top