Glassruteförsäkring.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Glasruteförsäkring.

mycket ot men ändå. säkert nån här som har koll.
om man kollar alla försäkringsvilkor står de inget att man inte får ta rutan på självrisken när man krossat den själv av misstag?
känns dumt att ringa o kolla om man skulle måsta va mindre ärlig :rolleyes:
nån som har koll?

Last edited:
Försäkringen borde nog gälla allt som sker av misstag - även en krossad glasruta. Däremot tror jag att de skulle ifrågasätta det om du slog sönder rutan med flit.

Anlitar du en glasfirma för att plocka ut en glasruta ur bilen för att åtgärda t ex begynnande rost i plåten så kommer firman att varna dig att rutan kan spricka när de tar ut den. Händer det så får man utnyttja försäkringen givetvis.

En blästrad framruta tror jag inte försäkringen tar. Det måste vara stenskott i rutan för att den ska gälla och på ett trafikfarligt sätt.

Din fråga gällde bilglas eller var det frågan om vanligt fönsterglas i hemmet?

Försäkringen borde nog gälla allt som sker av misstag - även en krossad glasruta. Däremot tror jag att de skulle ifrågasätta det om du slog sönder rutan med flit.

Anlitar du en glasfirma för att plocka ut en glasruta ur bilen för att åtgärda t ex begynnande rost i plåten så kommer firman att varna dig att rutan kan spricka när de tar ut den. Händer det så får man utnyttja försäkringen givetvis.

En blästrad framruta tror jag inte försäkringen tar. Det måste vara stenskott i rutan för att den ska gälla och på ett trafikfarligt sätt.

bilglas, en framruta som e riktigt paj.

Vill påminna mig om att man minst måste ha halvförsäkring för att bilglas ska ingå i försäkringen. Vore jag dig skulle jag prata med försäkringsbolaget istället för att kolla vad vi här på forumet tror gäller.

Man kan inte gå annat än ett nej :)

Vill påminna mig om att man minst måste ha halvförsäkring för att bilglas ska ingå i försäkringen. Vore jag dig skulle jag prata med försäkringsbolaget istället för att kolla vad vi här på forumet tror gäller.

Man kan inte gå annat än ett nej :)

känns så dumt. hej gäller ovanstående?
vad gäller de för reggnummer säger dom.
sagt o gjort.. nje de får du inte för..
men ok.. de hände väl på motorvägen då, stor sten= mindre bra o säga.

Jag har aldrig varit med om att nån glasfirma har knorrat över stenskott på fel ställe. Kundmottagaren agerar ju även "skadereglerare" i de flesta fall och är ju intresserad av att sälja rutor.

mycket ot men ändå. säkert nån här som har koll.
om man kollar alla försäkringsvilkor står de inget att man inte får ta rutan på självrisken när man krossat den själv av misstag?
känns dumt att ringa o kolla om man skulle måsta va mindre ärlig :rolleyes:
nån som har koll?

Jag skulle inte bry mig så mycket om någon försäkring.
Rutorna går ju i alla fall sönder när man slafsar i sig dem.
foo_icecream_checkered.gif

Jag har aldrig varit med om att nån glasfirma har knorrat över stenskott på fel ställe. Kundmottagaren agerar ju även "skadereglerare" i de flesta fall och är ju intresserad av att sälja rutor.

När jag gick i högstadiet hade vi rökrutor, är det här något nytt påfund för att hålla glassätande ungar utanför skolorna?

Dom gånger jag har tagit ut nya bilrutor på försäkringen har klasmästaren bedömt skadan och sedan totalkrossat rutan vid demonteringen så någon efterkontroll verkar inte försäkringsbolagen göra.

Åk in till glashandlaren, säg att du vill ha en ny ruta på försäkringen, hämta någon dag senare. De skriver i pappret till f-bolaget att du råkade tappa en stege eller vad som helst på den och de får betalt för att sätta i en ny ruta.
Det är så det funkar, har inte stött på en enda glasmästare som inte är villig att byta din halvrisiga ruta på försäkringen. Senast jag var in med en bil såg jag själv hur han knackade med kulhammaren på det hyffsat stora stenskottet på rutan med ett stort flin. Kanske tar de kort och mailar f-bolaget, annars finns ju ingen anledning att knacka den.

den är obefintlig på ca 1/3 av rutan.
men detta låter nice iaf.

En glassruta..... Är det ungefär som en rökruta? Fast för glass?
Eller glassar man där?

Köpte en bil med anmärkning om spricka i synfält halvförsäkra den, tog en ny på försäkringen sålde bilen 1 månad senare.

Summa sumaron dem kollar inte skyll på vandaler på parkeringen eller nått

Senaste gången jag bytte ruta (pga stenskott), så frågade dom var olyckan/stenskottet uppkom.

"Ehh, jag vet inte, den har varit sån här sen jag köpte den" - svarade jag.
"okej, då skriver jag E6, det är ganska vanligt..." - svarade receptionisten.

Gången innan dess åkte jag in med en repig/sliten ruta utan stenskott, inga problem där heller. Byttes utan frågor..

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!