Glasfiberbygge

Sonite

Suspect S2, cl
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Ducati SS 750 -00
Då var det dags att testa på att bygga i glasfiber.

Jag skall göra en vattenbeständig "Landskapsmodell" (Merklinbyggen) och hade tänkt mig bygga detta i glasfiber. Eftersom erfarenhet saknas inom detta område och jag vet att det finns mycket kunskap här, så är det lika bra att jag kastar upp en tråd ;)

Tanken är denna:
Jag använder mig av Cellplast/frigolit när jag gör pluggen. Limmar, skär ut och gör mina dalar, vattendrag, berg och dylikt. Sedan finlirar jag med Modellera. Låt stelna, på med vaselin (släppmedel). Efter detta börjar jag lägga glasfiberväv varvat med lättflytande Epoxy ex. West System. När detta är färdigt är det bara och finlira lite igen med glasfiberspackel på sina ställen.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar?

Inköpsexempel:
Cellplast - Cheapy
Modellera - ?
Glasfiberväv - Rusta/Bauhaus
Vaselin - ?
Glasfiberspackel - ?
Epoxy - Någon båtaffär.

Mvh
Christian

låter vettigt ja

lera, testa på hobbybutik, hobby plastelina.

vaselin funkar med en vanlig på tub från vanlig ica eller liknande.

glöm ej handskar och andningsmask

ett trick, innan du börjar med leran, blås över frigoliten med värmepistol och nästan smällt ytan, blir lite hård och inga mer lösa "kulor" separerar, = leran fäster bra.
Ha mask på när du gör detta, farliga ångor frigörs.

biltema har billig glasfiberväv-epoxy

När jag pratade med en firma i stan om liknande ideer så ifrågasatte han varför jag skulle använda epoxy. Polyester är billigare och mer lättarbetat om man nu skall lita på honom ;) Jag använde mig av detta och det vart fint men jag har aldrig testat att göra mer än en lagning i epoxy så jag kan inte avgöra pros/cons.

Kanske inte så viktigt men i alla fall en stilla undran ;)

Biltemas prylar verkar fungera bra i bägge fallen dock!

Last edited:
När jag pratade med en firma i stan om liknande ideer så ifrågasatte han varför jag skulle använda epoxy. Polyester är billigare och mer lättarbetat om man nu skall lita på honom ;) Jag använde mig av detta och det vart fint men jag har aldrig testat att göra mer än en lagning i epoxy så jag kan inte avgöra pros/cons.

Kanske inte så viktigt men i alla fall en stilla undran ;)

Kör med epoxy! Polyester är farligare. Undvik hudkontakt är det enda med epoxy och ha dammskydd (mask) när du slipar. Polyester har jävligt farliga ångor. Är man stressad så är Polyester bättre då det torkas mkt snabbare men jag håller epoxyn högst och man behöver inte bygga lika tjockt för samma styrka om man använder epoxy. Mina V1000 kåpor är byggda i epoxy. Lycka till! /marcus

Polyester smälter dessutom frigoliten.
Som sagt, bara två fördelar med polyester, billigare, kort härdtid (om man nu vill ha det).
Och ta Marcus varning om hudkontakt på allvar, skulle du vara benägen att utveckla epoxiallergi så gör du det troligen mycket fort och kan sen inte vistas i närheten av det.

Vad är det du ska göra?

För att göra en kort fråga kort ;)

070628_mod32.jpg

En landskapsmodell... inte just denna. Ska ha den till ett projekt i examensarbetet :)

För att göra en kort fråga kort ;)

070628_mod32.jpg

En landskapsmodell... inte just denna. Ska ha den till ett projekt i examensarbetet :)

Coolt! Lycka till än en gång. Ladda upp "färdig bilden sen" (strunt samma att det inte är hojrelaterat!) :D

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan