Glasfiber och kåpor

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Min kompis köpte en nsr som den förre ägaren hade kört i bröt med, dock var det bara kåporna längst ner på den som blev skrot. Han fixade till dem ganska snyggt med glasfiber faktiskt. Min fråga är då tror någon att det är möjligt att göra nya kylvingar till CRM:en. Stör mig lite på det gamla utseendet och skulle vilja ersätta dem med de som sitter på de nya CR:ena men det är ju verkligen inte samma fästen. Skulle man kunna göra egna med glasfiber och skulle de hålla? :confused:
tacksam för svar :Bugar
 
Klart de går, Men du kan ju få pilla en hel del med de och de tar nog tid att få de att se snyggt ut, kommer nog se bättre ut at ha kvar dina gamla vingar då..

Men visst går de.
 
Jag hade typ tänkt mig att skaffa de riktiga vingarna och utgå ifrån dem som mall, men bara ändra positionerna på kruvhål så det skulle passa bättre och jag ser inget bättre material än glsafiber.
Ne förstår krävs mycket pill och tid (som med brudar) skämt åsido, men vintern är lång!
 
Allt går, bara man är tillräckligt enveten. Beroende på hur stora skillnaderna mellan kåpan och hur kåpan ska se ut är så skulle jag kanske fundera på att modifiera kåporna så dom ser ut som jag vill, och därefter tillverka gjutformar på dem och slutligen gjuta nya kåpor helt i glasfiber. Men det är jag det, sånt kallas för yrkesskada och börjar visa sig när man har jobbat nått år med glasfiber... :tomten
 
Last edited:
marcus_136 skrev:
Passar inte CR500 kylvingarna till CRMen?

Jo men dom e lika fula.

Flummo skrev:
Allt går, bara man är tillräckligt enveten. Beroende på hur stora skillnaderna mellan kåpan och hur kåpan ska se ut är så skulle jag kanske fundera på att modifiera kåporna så dom ser ut som jag vill, och därefter tillverka gjutformar på dem och slutligen gjuta nya kåpor helt i glasfiber. Men det är jag det, sånt kallas för yrkesskada och börjar visa sig när man har jobbat nått år med glasfiber... :tomten

Jo jag hade gjort kåporna i papge mahe och sen lagt gips över och gjutit i gipset.
 
Flummo skrev:
Allt går, bara man är tillräckligt enveten. Beroende på hur stora skillnaderna mellan kåpan och hur kåpan ska se ut är så skulle jag kanske fundera på att modifiera kåporna så dom ser ut som jag vill, och därefter tillverka gjutformar på dem och slutligen gjuta nya kåpor helt i glasfiber. Men det är jag det, sånt kallas för yrkesskada och börjar visa sig när man har jobbat nått år med glasfiber... :tomten
Det var typ så jag hade tänkt mig. att göra en form och gjuta dem helt i glasfiber. hade typ tänkt bärja i helgen och jag lovar det blir bilder.
 
Har kollat runt lit på internet och i tidningar, gör nog faktiskt en husaberg kylvinge, den som sitter på -04:an och sidokåpor från Honda crf 450:n. Tror ni det kan vara något. Ska börja göra några mallar i helgen så jag lägger ut dem så får ni se och säga vad ni tycker!
 
Last edited:
Har gjort några mallar nu, men kylvingen hittade jag inte någon som var någe vidare för de blev inte bra på min hij, så jag har bara utvecklat original lite och gjort dem lite större. Har en fråga dock om ni tycker att jag ska behålla original "hålen" för utsläpp av luft eller göra nya?
Sedan valde jag en KTM sidokåpa, vet inte hur det kommer att bli, men men det får man se. Det svarta på kylvingen är alltså original!
 

Bifogat

  • Sidokåpan.JPG
    Sidokåpan.JPG
    64.2 KB · Visningar: 56
  • Kylvingen.JPG
    Kylvingen.JPG
    73.9 KB · Visningar: 72
Jag har nu bestämt mig för att skippa att göra kylvingarna, men fortsätter med de nya sidokåporna. Har nu gjort klart mallen så nu ska de bara köpas gips för att gjuta formen!
 
Håller inte med Prulle ett skvatt! CR500 vingarna är större och pekar mer uppåt har jag märkt än orginal vingarna på CRMen ganska stor skillnad faktiskt :tummenupp om du nu vill att dom ska vara större.. Många Wajnar ju om att de pekar för mkt neråt och är för små.

Här är bild: Svart dock. Går nog inte få tag i Vita.

CR500vinge.jpg
 
Last edited:
Kronen skrev:
Håller inte med Prulle ett skvatt! CR500 vingarna är större och pekar mer uppåt har jag märkt än orginal vingarna på CRMen ganska stor skillnad faktiskt :tummenupp om du nu vill att dom ska vara större.. Många Wajnar ju om att de pekar för mkt neråt och är för små.

Här är bild: Svart dock. Går nog inte få tag i Vita.
Ok, tack, får se om jag skaffar sånna, låter lovande falktiskt. Tack för tipset. Jag insåg nämligen ganska tidigt att det var inte värt att göra kylvingarna pga den lilla skillnaden och jag hittade inga som skulle se så speciellt snygga ut därför skippade jag dem, men sidokåporna tänker jag göra. Ska skaffa gips idag så snart är formen klar, sedan är det bara att skaffa glasfiber. Någon som vet vart man köper?
 
de är inte dyra IAF det är pirat. så du går ett par för 500 - 600:-
Orginal vingarna kostar ju 800:- STYCK!!!

ska gå o nana nu haaoj
 
Kronen skrev:
de är inte dyra IAF det är pirat. så du går ett par för 500 - 600:-
Orginal vingarna kostar ju 800:- STYCK!!!

ska gå o nana nu haaoj
Jo jag märkte att de var förbannat dyra! vart kan man få tag på cr 500 vingarna?
 
stick till närmaste mc-återförsäljare. Och säg: kan ni få tag på Svarta CR500 kylarvingar.

Säg att det finns svarta i Pirat Från UFO - plast så blir det lättare för dom att leta upp. :tummenupp
 
Kronen skrev:
stick till närmaste mc-återförsäljare. Och säg: kan ni få tag på Svarta CR500 kylarvingar.

Säg att det finns svarta i Pirat Från UFO - plast så blir det lättare för dom att leta upp. :tummenupp
skitsnällt! det ska jag kolla upp imorgon! Kanonschysst! Snackar med en i Örebro jus nu, kanske har skaffat nya fälgar till min! 17"x5,5" bakfälg + framfälg. supermotard, treekrad visserligen, men de var jävligt fräscha! Kollar bara med honom nu om de skulle kunna passa!
 
Kronen skrev:
vilken hoj är fälgarna i från?
no idea, det är nog inga originalfälgar, men den som har dem hade testat dem på en husaberg, vet inte om det var 400 eller 650, men han hade förminskat... öhh stället där kullagrena sitter. Bakhjulet kanske kommer att passa men jag är väldigt tveksam över framfälgen. Jag måste nog använda en digital mätare för att det skall fungera. Ingen chans att jag får plats med bromsskiva fälg och hastighetsmätaranordningen. Men man hoppas ju. De var billiga! 2000 kr, men jag kan nog pruta ner mig till 1500!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top