Glasögon i Integralhjälm

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej,

Är det någon där ute som kan rekomendera en sjyst integralhjälm som man får in glasögonen i. Jag brukar använda linser när jag kör men orkar inte fippla med linser varje morgon som man tar hojen till jobbet. Integralhjälmen jag har är på tok för tight för att få in ett par brillor, det är ju så en hjälm ska vara... Hur har ni andra glasögonormar gjort?
:D

Har själv tunna bågar så det går fint för mig på min hjälm. Kanske klämmer något. Men jag tror faktiskt Schubert (rätt stavat?) har inbyggda "kanaler" för bågar på någon modell.

Vet ju inte hur stora glajjer du har men för egen del så funkar mina ganska så normalstora i en Arai Astro.
På vilket sätt menar du att det är för tight? Avståndet glasögon-visir?

Jag har inte några "moderna" enorma bågar, utan ganska smala/tunna. Skalmarna/bågarna läggar sig inte över öronen alls. Det blir snett och jävligt, trycker och har sig när jag försöker vålda in mina glasögon. De sitter ungefär lika snett som om någon slagit en i ansiktet:näsblod

Cabergs v2x carbon har speciella urtag för skalmarna iaf, och mina glasögon går tom innanför det innbyggda solvisiret om jag inte skulle orka mecka på mig linserna.

Ett ord: Öppningsbar.

Det är förmodligen det enda sättet att kombinera hjälmbärande med glasögonbärande på ett bekvämt sätt. Visst innebär gånghjärnsmekanismen en viss viktökning och risk för något svagare struktur, så vi lär aldrig se MotoGP-förarna med öppningsbara hjälmar, men helintegral + glasögon kommer alltid att vara ett jävla mäck. Mer mäck än det är värt att låtsas att jag är Rossi. Den fantasin fungerar ändå jäkligt dåligt... i alla fall så fort jag är på en hoj. :)

Jag har en Caberg Rhyno, jävligt nöjd med hur den fungerar med brillorna och löser dessutom solglasögonproblemet.

Min förstahjälm var en icke öppningsbar MDS. Ingen hjälm jag skulle rekommendera, knappt ens för att köra moped, men för att vara fast integral fungerade den bra med glasögon tack vare en kanal mellan kindkuddarna och resten av inredningen som skalmarna kunde ligga i. Precis som vid vanligt hjälmköp är det prova, prova och prova lite fler hjälmar som gäller tills man hittar en som sitter vettigt.

Slutligen: Skaffa glasögon med raka skalmar. Jag har hjälm på mig en massa och sitter dessutom med headset en massa, så det fick bli ett par sådana här, för att ge mindre mäck med påtagande under hjälm och för att slippa tryckpunkter bakom öronen (gör jääääävligt ont efter några timmar med headset!):

44ef5b42a0d4f.jpg

Lär aldrig bli krokiga skalmar igen för mig.

Funkar finfint med en Shoei XR1000 och mina brillor de är dessutom av den lite större modellen i.

/R

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...