Glappt lager till kopplingskorgen?

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
Kawasaki GPz 750
Hejsan,

Jo, precis som rubriken. Tröttnade på att lyssna på gammelkawwans tuggande och slet isär kopplingen för att se vad som var fel.
Lameller, fjädrar etc. håller sig inom servelimit i alla fall, men det jag upptäckte var att det gick att vicka på kopplingskorgen nästan en mm upp och ned. Ska det gå att göra så? Har aldrig dragit isär en koppling till en mc förr, så jag vet inte riktigt hur det ska kännas.
Korgen sitter ju bara med ett nållager i bakkant, så det är väl föga förvånande om det glappar något...
Korgen hade dessutom fina märken efter lamellerna. Dessa filade jag till i enlighet med andra tips jag hittade här.. men jag tycker inte att bara det kan föra sånt liv. Obs låter mest på låga varv, när man kör så verkar det ok.
Någon med lite erfarenhet?

MVH /G

Hur är det med ryckutjämnarfjädrarna i kopplingskorgen, låter korgen som en marackas när du skakar på den ska du låta Motospeed byta fjädrarna åt dig.

andersbrink skrev:
Hur är det med ryckutjämnarfjädrarna i kopplingskorgen, låter korgen som en marackas när du skakar på den ska du låta Motospeed byta fjädrarna åt dig.

Hejsan,

Nja, det låter inget om man skakar på den, men det går att för hand vrida själva korgen i förhållande till kugghjulet fram och tillbaka. Blir väl ca 2mm kvar i rörelsemån när man (för hand) vridit ut det i ytterlägena.. Funderade lite kring det med, men som sagt det låter inget..
Har du någon aning om hur glappt ovannämnda lager får vara? Det ser fint ut, men tycker det verkar skumt att korgen kan vicka sådär..
Tack för tipset!

natron skrev:
Hejsan,

Nja, det låter inget om man skakar på den, men det går att för hand vrida själva korgen i förhållande till kugghjulet fram och tillbaka. Blir väl ca 2mm kvar i rörelsemån när man (för hand) vridit ut det i ytterlägena.. Funderade lite kring det med, men som sagt det låter inget..
Har du någon aning om hur glappt ovannämnda lager får vara? Det ser fint ut, men tycker det verkar skumt att korgen kan vicka sådär..
Tack för tipset!

Svarar lite på mig själv. Kanske kan hjälpa någon att spara lite pengar ;)
bytte lagret, men det glappade lika mycket/lite? för det. Dock blev kopplingen jä* mkt tystare pga filningen antar jag då, för det var det enda vettiga jag gjorde. Tja, glad att oljudet är borta, men lite snopet..

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!