Glappande kopplingskorg

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Håller som bäst på att gå igenom 250-n jag köpte av Öystein i höstas.
Konstaterade nu när jag rev kopplingen att kopplingskorgen verkar "glappa". Det är precis som om de 8 nitar som håller fast korgen mot stålplattan som i sin tur sitter på primärdrevningen från veven "rallat upp" (om nu en nit kan göra det?)
Nu kommer jag inte ihåg hur korgen på min gamla -97a kändes, men något säger mig att den skall sitta stumt, dvs korgen skall inte sladdra i förhållande till det som driver den?
Någon?

Köpte du den 03 TZ:an? I så fall ska de sitta stumt. Det är vanligt att de glappar upp sej. Man kan prova att pressa dom lite.. Då kan de fastna igen, men nästa gång de lossnar är det "bara" att köpa en ny...

/Andreas

racerskalman skrev:
Håller som bäst på att gå igenom 250-n jag köpte av Öystein i höstas.
Konstaterade nu när jag rev kopplingen att kopplingskorgen verkar "glappa". Det är precis som om de 8 nitar som håller fast korgen mot stålplattan som i sin tur sitter på primärdrevningen från veven "rallat upp" (om nu en nit kan göra det?)
Nu kommer jag inte ihåg hur korgen på min gamla -97a kändes, men något säger mig att den skall sitta stumt, dvs korgen skall inte sladdra i förhållande till det som driver den?
Någon?

martensson70 skrev:
Köpte du den 03 TZ:an? I så fall ska de sitta stumt. Det är vanligt att de glappar upp sej. Man kan prova att pressa dom lite.. Då kan de fastna igen, men nästa gång de lossnar är det "bara" att köpa en ny...

/Andreas

Nej, jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag köpte hans -01 Honda, men har en känsla av att samma sak gäller kopplingskorgen på Hondan såväl som Yamman...

Har inte pejl på hur det ser ut på en rs250 men på alla andra 2-takts cyklar jag har meckat så jhar det visat sig att när nitarna väl har börjat glappa ordentligt är det för sent att nita om, om du ens har rätt nitar/verktyg att tillgå. Man skall nita om korgen innan eller precis när man kan skönja ett glapp innan metallen har gått ner sig för mycket. Du kan testa att nita om och sen köra med järnkoll på glappet så att det inte återuppstår. kopplingskorgar som ger sig iväg är dyrt.....

Annars är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny korg....

Bonnmecksvarianten som du kan använda vid nödreparation är att dra bultar igenom dra tills du blir blå massor av loctite och stukade gängor (inte att rekomendera och troligen inte aktuellt)

Borsiin JR skrev:
Du kan testa att nita om och sen köra med järnkoll på glappet så att det inte återuppstår. kopplingskorgar som ger sig iväg är dyrt.....
Annars är det bara att bita i det sura äpplet och köpa en ny korg....

Då återstår nog bara att bita i det sura äpplet. Ingen som har en någorlunda fräsch, begagnad korg till en -00 och framåt? (Honda art.nr. 22100-NX5-680)

Får jag lägga mig i lite? I ett forum som jag knappast hör hemma i. Men jag ville bara nämna att på de gamla luftkylda Sukkorna från början av 80-talet fanns liknande problem i samband med dragracing. En del av lösningen var att svetsa fast nitarna i den ena delen. Kanske ni kan göra likadant?
Jaja, det kanske inte går, jag vet ju inte exakt hur det ser ut på era hojar men håll med om att tanken är bra?

Är väl lite knepigt att svetsa då korgen är aluminium och nitarna rostfritt stål. Går väl att svetsa men det är väl inte så enkelt? Undrar extremt okunniga svetssopan.

Har för mig att en ny korg till hondan inte är särskilt dyr.
Finns frästa korgar för runt 150 dollar.

Goodstuff skrev:
Är väl lite knepigt att svetsa då korgen är aluminium och nitarna rostfritt stål. Går väl att svetsa men det är väl inte så enkelt? Undrar extremt okunniga svetssopan.
Då går det inte alls.
De gamla Sukkorna hade ett nav i stål och nitar av stål. Korg av alu.

Fast jag är inte 100% på om det är alu/rostfritt men på Hondan men jag tror det. Nu blev jag osäker....

Nåja, stål/rf går om det inte är för mycket kol i stålet (och det lär det knappast vara här) och om stålet inte är härdat.

Alu kan man svetsa med alu och endast alu.

oFFkeFF skrev:
Har för mig att en ny korg till hondan inte är särskilt dyr.
Finns frästa korgar för runt 150 dollar.

Nja, inte är den så billig... En ny originalkorg kostar ca 2100kr om man beställer den från Japan. :brinnerup
Var kan man få tag på frästa korgar för $150 ??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT