Glappande framdrev efter tappad kedja, (gixxer)

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Tappade kedjan förra veckan! :huvet en ny välsmord, men utan nitat kedjelås. Nu har jag öppnat och kikat och hittade ett litet problam, framdrevet är lite löst, det glappar någon millimeter, det behöver åtgärdas innan jag gör något annat. Det är här jag behöver tips från er som kan! Låsanordning (bricka, mutter och specialskruv + insex (som håller muttern på plats) sitter som det ska men inte dikt an mot drevet vilket tyder på att drevet fått en törn när kedjan har lämnat, så det som är troligt är att axeln (splinsen) eller drevet har gett vika, jag hoppas givetvis på det senare!

So, what to do?

Alt 1
Kan jag ta loss och kika på drev + axel och lägga på ett annat framdrev om axeln är ok? Jag har ett drev till och skulle kunna kolla det relativt enkelt om det är axeln eller drevet som är skadat. Hur pass känsligt är det? kan det finnas skador som kan missas vid en visuell kontroll som senare skulle kunna ställa problem?

Alt 2
Kan jag använda samma grejer men en tjockare bricka, för axeln är väl konisk (?) och få drevet att sitta ordentligt om det sitter nån millimeter längre in på axeln om den är konisk, eller är det en dum idé?

Tacksam för hjälp!

Du måste ju plocka av drevet å kolla vad som har hänt. Utan bra bilder är det lite svårt att svara på dina frågor.

Bilder?

Utan att vara otrevlig mot dej som så vänligt svarat vill jag påpeka att jag inte har några, eller kommer att lägga upp bilder eftersom att det inte behövs för att besvara mina frågor.
Edit: Jag förstår att du vill skapa dig en uppfattning om hur de ser ut, men utifrån texten får du det du behöver för att svara, kan du inte svara utifrån det får jag tacka iallafall.

Mvh Berra

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...