Glapp/spel i länkage till stötdämpare och lagerfrågor

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Hej alla i januarivärmen!

När jag häromdagen lyfte upp hojen på pallbockar upptäckte jag ett spel i svingen. Det är upp och ner när svingen hänger fritt och rör sig om några millimeter vid hjulet. Det är inget spel i sida alls. Gissar att det rör sig om lagren i länkaget.


Försökte lokalisera det men det var inte helt lätt, hundben/dogbone och klumpen nr 1 rör sig med svingen och dämpare, så gissar att det är lagren vid nr 13.

https://www.bike-parts-suz.com/suzu...SHOCK-ABSORBER-LINKAGE/8294000/8294064/P/7025

Så till frågorna, är detta normalt eller ska det vara helt stumt tills dess att stötdämpare börjar komprimeras? Hojen har gått 3k mil varav ett gäng kurser/bandagar föregående sommar.

Om jag ska byta lagren, någon som testat använda generella lager eller är det att vara dumsnål?

Blir ändå en viss skillnad, närmare 1500 totalt om jag ska passa på att plocka hem alla lager på oem nummer.

https://www.kullagret.com/product/ta-1725-z-nallager
Vs
https://www.kfm-motorraeder.de/cms/en/genuine-spare-parts/suzuki-spare-parts?itemid=0926317053000

Tacksam för svar!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Utväxlingen enligt mitt taskiga minne är 3:1 så 0,33 mm lagerspel blir sammantaget i slutänden 1,00 mm på bakhjulet. Föreslår att du gör det ordentligt eller inte alls. Betänk att även stötdämparens bussningar inverkar.
 

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Tack för svar!

Jag tänker också att det borde bli så angående utväxling.

Eftersom jag nu är medveten om glappet kommer jag ändå inte kunna leva med det i slutändan.:gnissla

Vad tror ni om nållagren jag länkade?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tror? Engelska servicemanualen sidan 2C-15 beskriver det lilla du kan mäta och du byter det som är synligt slitet eller allt dvs alla nållager inklusive bussningar och axlar. Manualslib.com har manualen online.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är normalt med lite spel när allt är obelastat, det är som Anders nämner flera lager och länkar i kedjan som var och ett har lite rörelse. Inte på alla hojar kanske, men heller inte ovanligt så länge det inte blir mer än nån mm.

Byt lager om det känns bättre, troligen kommer det ändå inte bli stumt mer än möjligen första gången du skruvar ihop innan du släppt ner hojen och belastat.

När hojen står normalt ska ju inget glapp finnas däremot då länkage alltid är belastat. Min Tuono V4 var lika vid 1000 mil, helt normalt enligt Aprilia. Jag plockade isär och drog åt enligt spec så blev det aningen bättre men inte stumt. Min TRX från - 97 är precis lika varken bättre eller sämre.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Minns min första RR-hoj, en R1 -99 som jag upptäckte hade ett JÄTTESTORT glapp, precis som du beskriver. säkert 1,5-2 mm!!!!!:3freak
"Helt ok!" sa mekarna på MC-Service, bara kör! Och det gick alldeles utmärkt. Så, TROLIGEN helt ok, för många länkar är det!
 

Motorist

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2020
Ort
Linköping
Hoj
Gsxr 1000
Ingen fara med andra ord och inga genvägar utan byt allt om jag ska försöka, med resultatet att det kanske blir bättre eller inte :D

Då sover jag lite lugnare iaf, kan ju knappast påstå att jag har märkt något när jag kört heller!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top