Glapp mellan magnesiumfälg och gaffelben

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Hej jag undrar om det är någon som vet vad som saknas i de bilderna som kan orsaka glapp i sidled. Det kom en kunnig person och kollade på framfälgen och var säker på att någon distans saknades. Misstänker att däckverkstan jag lämnade in hjulet till har tappat den eller tagit av den när de balanserade hjulet. Fälgen är en dymag och är till en suzuki 1000 k7. Sen så sitter det ingen spacer emellan lagerna. Ska det vara så?

Bifogat

• IMG_0246[1].jpg
    IMG_0246[1].jpg
    238.9 KB · Visningar: 95
  • IMG_0247[1].jpg
    IMG_0247[1].jpg
    243.3 KB · Visningar: 83
  • IMG_0244[1].jpg
    IMG_0244[1].jpg
    240.5 KB · Visningar: 96
  • IMG_0249[1].jpg
    IMG_0249[1].jpg
    240.7 KB · Visningar: 86
Last edited:
Det ska vara två distanser.
En på varje sida.

på min Kawasaki så är hastighetdrevet ena distansen

Det ska vara två distanser.
En på varje sida.

på min Kawasaki så är hastighetdrevet ena distansen

Ja det skulle förklara anledningen till att hjulet är förlång åt höger men axeln ska vara en distans på högersidan vad jag har fattat det som. Funderar på damskydd eller nåt sånt som kan ha försvunnit. Det är så jävla bökigt att hitta nåt att sätta nåt som passar där så att det slutar glappa :(

Jag förstår inte? Bilden med bromsskivan saknar en distans men sen hat du distansen på bilden med axeln!?

Var är det glapp?

Det skall definitivt sitta en spacer mellan lagrer i en fälg! I alla fall om axeln ser ut som den på bilden. Annars är det bara en tidsfråga innan du har katastrofalt lagerras som följd. :huvet
Kullager är inte gjorda för att ta upp axialbelastningen som uppstår när du drar år hjulet.

Om du kan ta bilden med allt ihopskruvat så som du tror att det ska sitta, båda sidor!
Skruva inte för hårt dock ifall det saknas distans så går lager sönder!

Behöver du ha det svarvat så kan jag fixa det!

Om du kan ta bilden med allt ihopskruvat så som du tror att det ska sitta, båda sidor!
Skruva inte för hårt dock ifall det saknas distans så går lager sönder!

Behöver du ha det svarvat så kan jag fixa det!

Distansen satt på höger sida, inget på vänster sida och ett glapp på ca 3 mm, fanns heller ingen spacer mellan lagren och ytterligare en sak som jag tyckte var märklig var att höger skiva satt närmare fälgen än vänster? Satt distans på vänster sida mellan fälg och skiva men inget på höger.

Så är det på min oxo, hjulaxelns tjocka del fungerar som en distans så du ska bara ha EN på ena sidan men det ska inte glappa, kollat hjullagren??

bilden längst ner till höger är korrekt!

ImageUploadedByTapatalk1347043880.491433.jpgImageUploadedByTapatalk1347043933.071125.jpgImageUploadedByTapatalk1347043965.022555.jpgImageUploadedByTapatalk1347044003.503089.jpg
Så här ser mina ut, fram och bak! Distansen som du har fram har jag något liknande bak därför bilderna!
Fälgarna som jag har är inte original heller!

Så är det på min oxo, hjulaxelns tjocka del fungerar som en distans så du ska bara ha EN på ena sidan men det ska inte glappa, kollat hjullagren??

Lysande, har du spacer mellan lagren?

Kan det vara att lagren pressats ihop?

(ursäkta "trådkapningen" TS, men jag blev nyfiken)

Last edited:

Det sitter inga damskydd mellan distanserna och lagerna som kan fungera som en bricka/distans?

Är det ingen distans mellan lagren inuti navet på fälgen så är det med 99% säkerhet boven i dramat. Bara lite glapp kan gör att ett lager skiter ner sig efter ett tiotal mil och det är förmodligen det som hänt. Sen när du drar åt hjulaxeln så pressar du innerbanan på lagret rakt in i navet på fälgen där det inte finns nåt som kan ta upp kraften. Det blir oerhörda påfrestningar för lagren.

Köp nya lager och fixa en distans sen monterar du dit sakerna igen med rätt verktyg.

Sen sitter det på moderna Suzukihojar mig veterligen bara en distans, på höger sida. På vänstersidan agerar den grövre delen av hjulaxeln distans. Den ska ligga an mot lagret på vänstersidan.

Last edited:
Även om det inte sitter en distans imellan lagren så ska du ju kunna dra det stumt så knappt kan snurra på hjulet. Axeln måste ju bottna före den trycker på lagren dvs navet är för smalt typ.

Är det ingen distans mellan lagren inuti navet på fälgen så är det med 99% säkerhet boven i dramat. Bara lite glapp kan gör att ett lager skiter ner sig efter ett tiotal mil och det är förmodligen det som hänt. Sen när du drar åt hjulaxeln så pressar du innerbanan på lagret rakt in i navet på fälgen där det inte finns nåt som kan ta upp kraften. Det blir oerhörda påfrestningar för lagren.

Köp nya lager och fixa en distans sen monterar du dit sakerna igen med rätt verktyg.

Sen sitter det på moderna Suzukihojar mig veterligen bara en distans, på höger sida. På vänstersidan agerar den grövre delen av hjulaxeln distans. Den ska ligga an mot lagret på vänstersidan.

Japp ska göra det. Ska testa att köpa en spacer som är till en suzuki original och montera dit. som jag tänker så borde den passa med tanke på att det inte sitter några andra distanser mellan fälgen och gaffelben än de som är original.

Om axeln sitter så långt in som den ska göra så kan jag inte spänna något alls med muttern på högersidan. Ska det vara så? Den är exakt kant i kant på båda sidor.

Sen undrar jag om någon vet om k5-6 fälgar passar på en k7a?

Tack för all hjälp :)

Achtung, hade jag varit i dina skor hade jag gått tillbaka där du bytte packboxar, skulle förvåna mig mycket om inte problemen har sitt ursprung där. Definitivt efter vad du berättade att dom missat att dra fast.

Som någon sa förut har du ingen hylsa mellan lagren inne i fälgen så kommer den att äta lager!!! Min hade hylsa men var 1mm för kort samt att det saknades en 6mm tjock bricka! Detta gjorde att lagren höll 15 mil!

Svarvade egna och nu håller det!

Kan tänka mig att det ska se ut något så här ut från höger till vänster!

Axeln (med inbyggd hylsa), lager, hylsa inne i fälgen, lager, distans och till sist mutter!

Eller.......

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...