Glapp mellan kopplingskorg och ingjutna navet med splines

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
I innerkorgen till min koppling är det lite glapp mellan korgen och det ingjutna stålnavet med splines. Kan tydligen bli så ibland. Någon som har försökt sig på att laga sånt där eller är det ny som gäller? Det går att köra ändå (har tydligen gjort det förra säsongen med tanke på att det är glappt nu) men är det nyttigt? Kopplingen har funkat som den ska.

Koppling.jpg

Jag kan aldrig tänka mig att aluminiumet kommer att tåla särskilt mycket mer. Går det att rucka fram och tillbaka blir ju glappet bara större och större, till slut ... ja, du fattar.
Byt skulle jag säga.

Jag håller med Raffe. Har den ingjutna stålinsatsen släppt, känns det som att det bara kan gå åt ett håll. Och det kommer att bli ett accelererande förlopp.

Ja, ni har rätt. Den lär ju inte fästa sig själv med tiden ;) En ny är ju inte så dyr, inte ens i Sverige. 950:- eller nåt skulle jag få ge för en ny hos Mc-Shopen i Karlstad. Måste göra lite smygreklam för dem, de är fan bäst när det kommer till Suzuki originaldelar. Helt suveräna. Serviceminded är bara förnamnet, och hemskt trevliga också.

Köper jag en ny så kan jag ju dissekera den gamla också :hihi Undrar lite hur det ser ut inne i gjutningen. Trots glappen så för den över rätt mycket effekt ändå utan att navet snurrar.

Har en liknande fråga som trådstartaren. Har ett glapp mellan kopplingskorgen och den inre stålringen. Uppskattningsvis 0,5mm, eller i alla fall så mycket att det tydligt känns då man ruckar på det. Denna inre stålring är en enhet med dreven på baksidan.

Detta känns som ett glapp som inte borde finnas? Och bör åtgärdas innan vidare körning? Får i så fall beställa en ny korg och hoppas att det är den som blivit sliten.

Glappar här mellan korgen och hylsan.
XrKoppling2.jpg

Baksidan.
XrKoppling3.jpg

Last edited:
Detta känns som ett glapp som inte borde finnas? Och bör åtgärdas innan vidare körning?

Det är bara din servicemanual som kan berätta sanningen, dvs vad dess spel skall vara. Förmodligen finns där även en stor axiell bricka förrutom lamellerna själva som "håller emot" där de sitter monterade på ingående växellådsaxel.

Det är bara din servicemanual som kan berätta sanningen, dvs vad dess spel skall vara. Förmodligen finns där även en stor axiell bricka förrutom lamellerna själva som "håller emot" där de sitter monterade på ingående växellådsaxel.

Tack för svar.

Tyvärr står det inget i servicemanualen ang detta. Det enda den nämner är de inre måtten på stålringen och de yttre måtten på bussningen som sitter där i (ej med på bilden). Dessa är OK och har inget glapp. Hade kunnat förstå om där var ett visst axiellt spel men att det ska glappa radiellt här känns lite, mjäe?

Glappet är i skarven där den röda ringen är.
XrKoppling4.jpg

Hade kunnat förstå om där var ett visst axiellt spel men att det ska glappa radiellt här känns lite, mjäe?

Det är "noll" belastning i sidled då det är en rakskuren primärtransmission. Laga inget som inte är trasigt. Att spelet är stort kan nog förklaras av att kopplingen kan bli rejält varm. Lagret "används" ju bara när du frikopplar, inte under normalt drift.

Runt eller imellan nitarna du ser i botten på kopplingskorgen och stålplattan under korgen som håller drevet.

Där finns antingen gummi kuddar eller fjädrar, dessa är en typ av ryckutgämnare. Således rör sig korgen helt normalt lite grand på det sättet du skriver om.

På en del hojar finns ett max service mått på spelet finns inte detta beskrivet är det bara o åk.

Som andersbrink skriver, fixa inget som inte är trasigt.

De kan va rejäla spel på allt som har med kopplingskorgar att göra så jag tror de är helt ok. Har vdu inga vibrationer eller missljud så låt de va.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT