Tja! Första sporthojen jag har och har därför inte så mycket referenser av hur saker och ting skall vara. Hur som helst, drivpaketet var slut och hojen gick inte bra alls. Efter ha bytt drivpaketet kändes den bra men har nu efter ett ca 30 mil börjat kännas lite sämre igen, det som inte känns bra är att det liksom är ett "glapp" mellan gas och motorbroms och det kan också bli ett metalliskt ljud vid motorbromsen precis när den kickar in. Kan det vara att kedjan sträcks när den körs in och att jag redan måste spänna den något snäpp?
Kan det vara något på hojen som är defekt som gör att kedjan slits snabbare än normalt?
Kan det vara något annat fel på hojen som "döljs" när jag har spänd kedja?
En annan sak jag märkte vid bytet av drivpaketet var att fälgsidan där bakre kugghjulet sitter lossnade väldigt lätt, satt i praktiken löst. Skall det vara så här? Efter lite googlande hittade jag att "Rear rubber dampers" kan vara slitna, gjorde det lite tightare med cykelslang vilket skulle vara en tillfällig lösning. Vad är effekterna av wheel dampers är slitna?
Kan det vara något på hojen som är defekt som gör att kedjan slits snabbare än normalt?
Kan det vara något annat fel på hojen som "döljs" när jag har spänd kedja?
En annan sak jag märkte vid bytet av drivpaketet var att fälgsidan där bakre kugghjulet sitter lossnade väldigt lätt, satt i praktiken löst. Skall det vara så här? Efter lite googlande hittade jag att "Rear rubber dampers" kan vara slitna, gjorde det lite tightare med cykelslang vilket skulle vara en tillfällig lösning. Vad är effekterna av wheel dampers är slitna?