"Glapp" mellan gas och motorbroms gsxr750

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
Tja! Första sporthojen jag har och har därför inte så mycket referenser av hur saker och ting skall vara. Hur som helst, drivpaketet var slut och hojen gick inte bra alls. Efter ha bytt drivpaketet kändes den bra men har nu efter ett ca 30 mil börjat kännas lite sämre igen, det som inte känns bra är att det liksom är ett "glapp" mellan gas och motorbroms och det kan också bli ett metalliskt ljud vid motorbromsen precis när den kickar in. Kan det vara att kedjan sträcks när den körs in och att jag redan måste spänna den något snäpp?

Kan det vara något på hojen som är defekt som gör att kedjan slits snabbare än normalt?

Kan det vara något annat fel på hojen som "döljs" när jag har spänd kedja?

En annan sak jag märkte vid bytet av drivpaketet var att fälgsidan där bakre kugghjulet sitter lossnade väldigt lätt, satt i praktiken löst. Skall det vara så här? Efter lite googlande hittade jag att "Rear rubber dampers" kan vara slitna, gjorde det lite tightare med cykelslang vilket skulle vara en tillfällig lösning. Vad är effekterna av wheel dampers är slitna?

Årsm 2000, K1-modellen. Är inte beläst nog för att svara på om det är förgasare eller sprut, så kunnig är jag.

Effekterna är nog ungefär som du beskriver. Cykelslang-metoden har jag också använt, funkade i princip permanent på min Kawa ZXR 750. Du kan även ha råkat ut för osynkade trottlar som kan göra det lite ryckigt och obehagligt när man går från gas till släpp. Känns väl inte exakt likadant men ganska nära.

Årsm 2000, K1-modellen. Är inte beläst nog för att svara på om det är förgasare eller sprut, så kunnig är jag.
Insprut i så fall. Kom redan 1998, även om 2000-2003 är en nyare generation.

Dina utslitna ryckutjämnargummin ger glappkänslan. Dessutom riskerar du att slita ut övriga delar i kraftöverföringen i förtid. Nya ryckutjämnargummin är billigare än övriga delar som riskerar att paja. Byt!

Hade precis liknande problem. Ryckigt vid på-/avslag på gas och även när man använder quickshiftern. Kedjan börjar visserligen bli något sliten, så hade planerat byta drivpaket i vinter, men kände även att när jag rykte i bakdrevet i rotationsriktningen glappade det. Inte mer än någon millimeters glapp visserligen, så funderade på om detta kunde göra så stor skillnad. Tar jag av bakhjulet hålls inte heller bakdrevsinsatsen på plats i fälgen av ryckutjämnarna utan vill ramla ut.

Beställde hur som helst en sats ryckutjämnare. Dessvärre levererade PostNord som vanligt inte paketet som de skulle så inför helgens bankörning bestämde jag mig för att göra en provisorisk fix med cykelslang så länge.

Blev en markant skillnad. Inte alls lika ryckigt och quickshiftern lägger i växlarna mycket mjukare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT