Glapp i undre styrlagret!

loctite lagerlåsning kan fixa sådana saker.om det inte spaltar tillräckligt får du ta bussningslåsning.

På en -05:a!?? HAr du ägt den sen den var ny? Det måsta i princip vara sprucket, är det slitage så är det en felkonstruktion (ditt exemplar dåligt av någon anledning). Jag skulle ha åkt till en återförsäljare eller generalagent om det inte är sprucket för det måste bero på materialfel eller dålig montering från fabrik. Om inte garantin omfattar skadan så borde det finnas lite goodwill att ta till i ett sånt här fall.

Börja med att riva isär allt, så du ser vad du har att deala med.
För är det som du säger, att hålet i styrhuvudet är uppslaget så är det ju en smärre katastrof.

Fasen vet om det kan lagas alls. (på ett fackmannamässigt vettigt OCH godtagbart sätt så att originala chassiemått/vinklar återställs)

Du ska iaf INTE, jag repeterar INTE försöka LIMMA i en lagerskål i styrhuvudet.
Detta kommer bara sluta med :död
Limmet fnulas sönder (oavsett sort) och lagerslålen lossnar, vilket sedan givetvis sker när du ligger i högfartsböjen allan osv... ja du hajar.
Detta är jämte svinginfästningen hojens absolut mest kritiska komponenter i chassigeometrin.

Last edited:
Det är säkert sviter från krashen du nämner. Om du krökte gaffelbenen så är det ju det lagret som tar kraften. Du borde kunna reklamera reparationen tycker jag.
Var det ett försäkringsärende? Dvs betalade försäkringsbolaget en verkstad att göra jobbet?

Precis vad jag tänkt!!!
Jag är enda ägaren!!!
Jag kraschade rejält förra säsongen böjde gaffelben m.m. Men allt är fixat.
Tycker också att det är konstigt, eftersom den inte spruckit. Jag tycker att det borde blivit ovalt vilket skulle göra att det klämmer ändå och inte är ett så stort spel!!!

Har du krachat så borde det ju bero på det, plocka isär och gör en sprickindikering så kommer du nog få se att det är materialet somm gett med sig vid krachen. Var det ett försäkringsärende så borde det gå att få lösa in hojen i efterhand när detta inte upptäcktes vid reparation. (sprickorna kan ha funnits men inte givit med sig ännu vid reparationen eller så blev materialet så pass utmattat så att det gett med sig nu. Hoppas verkligen inte att en reparatör missar det "glappet" vid en återmontering!) Annars så är det bara at satsa på rambyte eller låta någon duktig och kunnig person svetsa dit ett nytt styrhuvud.

Har du krachat så borde det ju bero på det, plocka isär och gör en sprickindikering så kommer du nog få se att det är materialet somm gett med sig vid krachen. Var det ett försäkringsärende så borde det gå att få lösa in hojen i efterhand när detta inte upptäcktes vid reparation. (sprickorna kan ha funnits men inte givit med sig ännu vid reparationen eller så blev materialet så pass utmattat så att det gett med sig nu. Hoppas verkligen inte att en reparatör missar det "glappet" vid en återmontering!) Annars så är det bara at satsa på rambyte eller låta någon duktig och kunnig person svetsa dit ett nytt styrhuvud.

Racing hoj så ingen försäkring...
Är inga sprickor. Honda trodde att det varit dåligt åtdraget ifrån början och nötts pga hårda inbromsningar krascher m.m.
Tips som jag fått har varit: fräsa ur så hålet blir runt och sedan Bygga (div förslag på material) runt styrlagerskålen (i styrhuvudet) så att passformen blir perfekt.
Alt sätta fast brickan med div material utan att fräsa men fixera den så att glappet försvinner...
Jag vet inte hur mycket hojen påverkas av 0,1 mm fel???
Jag har ju kört med den som den varit nu och kört 12:or på G-åsen... :rolleyes:

loctite lagerlåsning kan fixa sådana saker.om det inte spaltar tillräckligt får du ta bussningslåsning.

Frågan är om det bygger och fixerar tillräckligt runt lagret?

Last edited:
Racing hoj så ingen försäkring...
Är inga sprickor. Honda trodde att det varit dåligt åtdraget ifrån början och nötts pga hårda inbromsningar krascher m.m.
Tips som jag fått har varit: fräsa ur så hålet blir runt och sedan Bygga (div förslag på material) runt styrlagerskålen (i styrhuvudet) så att passformen blir perfekt.
Alt sätta fast brickan med div material utan att fräsa men fixera den så att glappet försvinner...
Jag vet inte hur mycket hojen påverkas av 0,2 - 0,4 mm fel???
Jag har ju kört med den som den varit nu och kört 12:or på G-åsen... :rolleyes:

Frågan är om det bygger och fixerar tillräckligt runt lagret, så att det inte går upp senare...

Satsa på att bygga nytt material med svetsen och sen fräsa ur lagerläget igen sen, det blir bäst, om du inte kan byta hela styrhuvudet. Och du, inte behöver du jobba extra med att fräsa hålet runt innan du bygger med svetsen. Däremot så kan du kolla om du kan mickla dit ett nummer större lager, om det finns material till att fräsa ett större hål. Om du kör racing så kommer diverse fixeringsvätskor och lim inte att palla trycket, det kommer att spricka loss igen.

finns ju ett gammalt sätt där dom lägger på material som ska funka bra har jag hört..
fast är väl bara gammlingar som håller på med sånt..
va faen hette de nu igen.. :huvet ahh kan försöka ta reda på det om jag komma ihåg.

annars som sagt.. kan du ta ur hålet mer o ev lägga dit en färdig svarvad ring/hylsa typ presspassad :va

finns ju ett gammalt sätt där dom lägger på material som ska funka bra har jag hört..
fast är väl bara gammlingar som håller på med sånt..
va faen hette de nu igen.. :huvet ahh kan försöka ta reda på det om jag komma ihåg.

annars som sagt.. kan du ta ur hålet mer o ev lägga dit en färdig svarvad ring/hylsa typ presspassad :va

Det blir hylsa och special lock tite...
Tack för tipsen.

Det funkade utmärkt!!!

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg