Glapp i svingen

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Min sving verkar glappa i sidled, svårt att förklara men om jag säger att den glider nån millimeter längs svingbulten. Den glappar alltså inte som bussningen skulle vara sliten. Är det nåt jag ska bry mig om eller ska jag bara låta det vara. Tänkte kolla upp det, men får inte upp muttern på ena sidan. Verkar vara någon låsmutter som är påskruvad på bulthuvudet. Är det nån som kan hjälpa mig med några tips?
Tacksam för svar!

Du ser den där med fyra "cuts".. den ska lossas. Du behöver vanligtvis just det rätta verktyget för att lossa på den. Fråga din lokala handlare om du inte kan få låna deras verktyg, alternativt du tar ner hojen så lossar de på det åt dig för några få kronor .. eller om inte gratis.

Swedie skrev:
Du ser den där med fyra "cuts".. den ska lossas. Du behöver vanligtvis just det rätta verktyget för att lossa på den. Fråga din lokala handlare om du inte kan få låna deras verktyg, alternativt du tar ner hojen så lossar de på det åt dig för några få kronor .. eller om inte gratis.
Gissade just på att det behövdes ett specialverktyg, du tror inte att man kan knacka loss den med ett vanligt drivdorn?
Vad tror du om glappet i svingen?

Att hjul o hoj inte följs åt är inge bra. Troligen kan du klämma in nån bricka mellan sving o ram/motor, men med för tjock bricka så låser du svingen när du drar axeln o inte heller det är kul. Det ska funka ungefär som hjulaxeln, det är distanserna o innerbanan av lagren man drar ihop, inte själva hjulet el lagret.

Ev kan du fixa eget verktyg, t.ex. tjockt rör som du gör uttag i så det passar på 'muttern'. O tvärhål att sticka in nån redig pinne att dra med.
Rostolja, lite knack o framförallt värme (varmluftspistol, gasol, svets) lossar allt.
Den riktigt råa varianten är att slipa ner kanten på svingen så man kommer åt att knacka från rätt håll sas. Men det är ju förstörande, trots allt.
/u

Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...