Glapp i sving

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag har upptäckt ett glapp i min sving

glappet är inte fram/bak eller upp/ner, utan svingen glappar i sidled i ramen
ca: 5 mm (har testat att spänna utan framgång)

på grund av detta så misstänker jag att det INTE är svinglagret.

vad är det då som är problemet ?

Det verkar tyvärr inte finnas så mycket annat än just lagren som det kan bero på.

Bifogat

• Pages from R1 (2004) rear swing.jpg
    Pages from R1 (2004) rear swing.jpg
    225.3 KB · Visningar: 181
När jag läste rubriken tänkte jag "Hoppas att det inte är en R1 04-06".
Jag har nämligen hört detta en gång tidigare. Tyvärr vet jag inte varför det är så eller om det ens ska vara så.

Första tanken är att det saknas en distans men efter att ha kollat på sprängskissen och antagit att ingenting "tagits bort" så gissar jag på att nållagret är skadat och/eller så har det uppstått ett slitage som ger glappet...

Last edited:
Det verkar tyvärr inte finnas så mycket annat än just lagren som det kan bero på.

Enligt en väl erfaren mc mek, så är det INTE lagren

Jag har nämligen hört detta en gång tidigare. Tyvärr vet jag inte varför det är så eller om det ens ska vara så.

jaså ? kanske går att få på garanti med andra ord ?
för tid e bokad på YC i Hbg till Torsdag

Första tanken är att det saknas en distans men efter att ha kollat på sprängskissen och antagit att ingenting "tagits bort" så gissar jag på att nållagret är skadat och/eller så har det uppstått ett slitage som ger glappet...

svingen har inte varit demonterad
men meken på YC trodde att ev något var glömt vid ihopsättningen vid fabrik

vad jag e mest nyfiken på, är om det går på garanti eller om man får pröjsa själv.

Hojen e en R1 -04, köptes på YC i oktober 2006 & hade då rullat 740 mil
nu har den rullat 1445 mil ... låter mysko iaf

Hej !
De 2 nålbussningarna är inga evighetsmaskiner...ett flitigt tvättande med högtryckstvätten gör att fettet far ända in i baljan och då blir inte bussningarna gamla

ofan..

jag visste att vatten & dessa nållager e skadligt & att dom kan glappa i fram/bak & upp/ner

men jag visste inte att lagren krymper i sidled av vatten

tack för hjälpen :rolleyes:

Hej !
De 2 nålbussningarna är inga evighetsmaskiner...ett flitigt tvättande med högtryckstvätten gör att fettet far ända in i baljan och då blir inte bussningarna gamla

Ehh..om du inte menar att svingen lixom hasar axiellt på svingaxeln förstås då måste det naturligtvis vara så att det saknas något !

Sören

ofan..

jag visste att vatten & dessa nållager e skadligt & att dom kan glappa i fram/bak & upp/ner

men jag visste inte att lagren krymper i sidled av vatten

tack för hjälpen :rolleyes:

Häh.. tror inte jag uppfattade problemet riktigt på rätt ledd ! om saker krymper i sidled av vatten så skulle jag sälja bantningsmedel på flaska och växa i sidled av alla pengar jag tjänar !

Last edited:
Förtydligar mig lite med bild

Rött = Inget glapp

Grönt = Glapp på 5-10 mm

Bifogat

• sving.JPG
    sving.JPG
    127.8 KB · Visningar: 267
Och det var ju inte lite glapp heller.
Ska bli intressant att höra vad som hänt för enl. sprängskissen ser det ut som distansen (12) + tätningarna (10) ska fylla ut hela utrymmet i ramen.

EDIT/
Kollade lite mer, enligt en microfisch kallar dom tätningarna för "Cover, Thrust" så troligtvis sitter det någon typ av tätning/distans/glid/tryck-lager i dom.

Last edited:
Glappar svingen 10 mm så borde ju länkaget glappa också. Utan länkage på KXen så är svingen lite glapp i sidled men med länkaget på så är den stum. så kolla över allt annat i fjädringen också.

Enligt en väl erfaren mc mek, så är det INTE lagren

jaså ? kanske går att få på garanti med andra ord ?
för tid e bokad på YC i Hbg till Torsdag

svingen har inte varit demonterad
men meken på YC trodde att ev något var glömt vid ihopsättningen vid fabrik
vad jag e mest nyfiken på, är om det går på garanti eller om man får pröjsa själv.

Hojen e en R1 -04, köptes på YC i oktober 2006 & hade då rullat 740 mil
nu har den rullat 1445 mil ... låter mysko iaf

Lite nyheter, även om det är ett tag sedan.

Hojen lämnades in på YC i Helsingborg, utan att veta om garantin täckte eller inte. Bad killarna i verkstaden ringa & ge ett kostnadsförslag, så det inte sprang i väg i pris med ny sving typ

Felet på hojen var ett fel som aldrig tidigare har uppstått på en R1 04-06

på bilden, så ser man ett rör som löper inuti svinarmen, denna svarvades ner 1 mm & sedan återmonterades allt, glappet är helt försvunnet
tydligen så var den för stor, vilket gjorde att svingen glappade i sidled.

Detta skulle inte täckas av garantin, men Yc i Hbg tog på sig det iaf.
jävligt hyggligt vill jag säga :yoparty

Bra att det löste sig men att en 1mm för lång hylsa kan göra ett 5-10mm glapp är nog inte hela sanningen :D
Sak samma, det är ju löst nu.

Bra att det löste sig men att en 1mm för lång hylsa kan göra ett 5-10mm glapp är nog inte hela sanningen :D
Sak samma, det är ju löst nu.

Absolut inte.. nått annat e säkert också gjort, men så länge dom fixade det & tog det på sig, tycker jag e skitbra.

dom hade iaf mailat yamaha sverige om detta fel, eftersom dom aldrig varit med om det tidigare

På crosshojen MÅSTE jag smörja svinglagrena med 10-15 h intervall annars rostar dem ihop! Efter nån månad med rost så börjar nålarna spricka och man får ett fint glapp.

Dock på gathojen bör det ju funka ett par år tycker jag innan fettat "tar slut"...

Hör med Y-center om det kanske vara dåliga lager orginal, annars får du nog pynta själv dessvärre.

En lustig grej på min gamla Fzr 600 -90 var att dem lagrena var fina och insmorda efter 16-17 års åkande? Tror inte att några lager var bytta nämligen.

Lite nyheter, även om det är ett tag sedan.

Hojen lämnades in på YC i Helsingborg, utan att veta om garantin täckte eller inte. Bad killarna i verkstaden ringa & ge ett kostnadsförslag, så det inte sprang i väg i pris med ny sving typ

Felet på hojen var ett fel som aldrig tidigare har uppstått på en R1 04-06

på bilden, så ser man ett rör som löper inuti svinarmen, denna svarvades ner 1 mm & sedan återmonterades allt, glappet är helt försvunnet
tydligen så var den för stor, vilket gjorde att svingen glappade i sidled.

Detta skulle inte täckas av garantin, men Yc i Hbg tog på sig det iaf.
jävligt hyggligt vill jag säga :yoparty

Skumt fel! Förstår iofs inte riktigt hur det hela hänger ihop. Men bra att det blev fixat!

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back