Glapp i kardan?

Februari

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2014
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
Hej
Jag var och tittade på en Yamaha XS750 som är till salu. Man upplever att det är ett visst glapp i kardanen. Detta märks mest vid stadskörning förstås. Men vågar jag köpa cykeln? Ett litet glapp kanske är något alla äldre cyklar har och någonting man får leva med, eller? Är ett stort haveri nära förestående? Skulle vara tacksam för kommentarer på detta då jag är väldigt rådvill. Cykeln är billig, men man vill ju ändå inte att den skall rasa.
 
Om den inte är ombyggd i smörjningen eller renoverad så är risken större att den skär LÅNGT före kardanen pajar helt. Konstruktionsfel på dem från början, och de flesta gick fort sönder när de var nya.
 
Ok... Jag läser ditt svar som att det är risk att "Motorn" skär, inte att kardanen skär. Finns det någonstans man kan läsa om detta konstruktionsfel och hur man bör bygga om smörjningen? Hur ser man om smörjningen är ombyggd? Jag är ganska ny på detta.
De flesta gick fort sönder när de var nya skriver du. Men denna cykel har gått 5300 mil. Borde den inte ha havererat redan då?
 
Jag har aldrig testat en XS 750, så ta detta med en smula salt, men;

kardankonstruktionen i sig tenderar att ge ett märkbart slack i drivlinan som inte finns på en kedjehoj. På (iaf äldre) guzzi hör det till inkörningen (av föraren) att lära sig hantera/minimera kardanglappet.
 
Ok... Jag läser ditt svar som att det är risk att "Motorn" skär, inte att kardanen skär. Finns det någonstans man kan läsa om detta konstruktionsfel och hur man bör bygga om smörjningen? Hur ser man om smörjningen är ombyggd? Jag är ganska ny på detta.
De flesta gick fort sönder när de var nya skriver du. Men denna cykel har gått 5300 mil. Borde den inte ha havererat redan då?

Troligtvis är det åtgärdat. Men kamnockar och lager går ner sig fort på dem, läste det i en Classic Motor tidning.
 
Det går förstås inte att diagnostisera växellåda/kardan/slutväxel över internet men ett visst glapp är att vänta. Dessutom brukar hisseffekten som blir mellan av/påslag på mindre avancerade kardankonstruktioner kunna upplevas som ett glapp i sig.
Ställ upp hojen på sidostödet och lägg i ettan med motorn avstängd och se hur mycket du kan snurra hjulet fram/tillbaka. Vet inte exakt vad som anses normalt på en Yamaha-kardan men på en äldre BMW är 1/6-varv fullständigt normalt.
Lyssna efter vinande/krasande från slutväxeln när du sätter snurr på hjulet med friläge i/motorn avstängd och så klart glapp i hjullager osv.
 
Tog isär en Vinkelväxel till xs750 med brorsan i helgen då jag håller på att renovera en sån, spelet mellan dreven justeras med shims på dessa, relativt enkelt att kontrollera antal shims då dom ligger mellan huset och kåpan. Glappar det kan du ta bort ett. Kardanen på dessa är väldigt överdimensionerad så som sagt större risk att motorn skär.
Chronic: har du bra koll på dessa maskiner?
Är nyfiken på om du vet vad i smörjningen som behöver byggas om? Vet att oljepumpen har en idiotisk tätning med o-ring och clips som kan fara ur, och att oljevolymen var för liten på dom första versionerna och att lager och nockar gav sig pga överhettning..
Har haft tur med min häck då kamnockarna är i nyskick efter 36 nånting år..
Och jag kan rekommendera dig att köpa, skitskön karaktär i motorn och bara ljudet gör att det är värt att ha en..
 
Ja just det! Det kan ju röra sig om trötta/trasiga fjädrar i ryckutjämnaren också. Sitter utanpå kopplingen och är väldigt lätt att byta..
 
Ja just det! Det kan ju röra sig om trötta/trasiga fjädrar i ryckutjämnaren också. Sitter utanpå kopplingen och är väldigt lätt att byta..

Ok.. tack för alla tips. Det lutar åt att jag hämtar den i helgen. Det blir på släpkärra. Säljaren har bytt bromsbelägg och nu ligger på frambromsen på. Skivorna blev varma vid provkörningen. Men jag tror att jag slår till ändå. Det låter ju lugnande det ni säger om kardanglappet. Jag skall börja med att försöka få tag i en verkstadshandbok. Tills dess.... har ni något tips om varför frambromsen ligger på? Har killen monterat något fel kanske?
 
Ok.. tack för alla tips. Det lutar åt att jag hämtar den i helgen. Det blir på släpkärra. Säljaren har bytt bromsbelägg och nu ligger på frambromsen på. Skivorna blev varma vid provkörningen. Men jag tror att jag slår till ändå. Det låter ju lugnande det ni säger om kardanglappet. Jag skall börja med att försöka få tag i en verkstadshandbok. Tills dess.... har ni något tips om varför frambromsen ligger på? Har killen monterat något fel kanske?
Med 99% säkerhet returhålet i pumpen som är igensatt. Hände på min, var bara att peta rent hålet med en gitarrsträng :)
Inte dumt att ta isär och göra rent såna här gamla grejer noggrant heller, kan tänka mig att nåt gammalt skit har åkt upp när kolvarna pressades tillbaka för dom nya beläggen!
 
Kardanen på XS 750 tillhör de mest avancerade konstruktionerna någonsin. De anlitade bla Porsche vill jag minnas. Knutens mittpunkt ligger mitt i svingens dito, så hisseffekterna skall nog vara mycket väl hanterade.

En kardanöverföring har dock alltid ett spel (inte glapp, det är en annan sak ;) ) så vänta dig inte helt spelfri överföring.
 
Ok.. tack för alla tips. Det lutar åt att jag hämtar den i helgen. Det blir på släpkärra. Säljaren har bytt bromsbelägg och nu ligger på frambromsen på. Skivorna blev varma vid provkörningen. Men jag tror att jag slår till ändå. Det låter ju lugnande det ni säger om kardanglappet. Jag skall börja med att försöka få tag i en verkstadshandbok. Tills dess.... har ni något tips om varför frambromsen ligger på? Har killen monterat något fel kanske?

En klassiker är ju att byta/fylla på vätska med slitna belägg. När man sen byter beläggen finns det inte plats i behållaren för att trycka tillbaka nog med vätska. Värt att kolla först.
 
Last edited:
Här vill jag flika in att en anliggande broms mycket troligt skapar ryck i transmissionen, framför allt på en kardan.
 
Jag har för mig att problemet var att man drog oljekanalerna i toppen för nära avgasportarna. De som gick på Autobahn skar men de som gick i Sverige hade mindre problem. Läs på noshine bloggen skrothandlaren sålde en nyligen o beskrev problemen i bloggen
 
Kan nog stämma.. matningen till avgaskammen kan omöjligt ha mycket gods mot avgasporten.. borde ju kunna avhjälpas med en av dom fina oljekyls adaptrarna med termostatstyrt oljekyl jag hittat på Roffes!

Hittar då ingen noshine blogg. .
 
Last edited:
Ah. Du måste mena TX750, twinnen dom gjorde innan.. ruskigt felbyggd motor i den.
 
Nja.. 1100an är en förstorad 750. Den kom efter nämligen. Och orsaken till att jag sitter inne med sån obskyr kunskap är att jag skruvar med en av varje just nu :)
 
Back
Top