Glapp i glidnitarna på bromsskivan???

Shit...:skrämdmåste kolla min skiva på motard hjulen imorgon. Det där såg riktigt läskigt ut..

jag vet:gnissla

min kompis har kört med dom och de funkade iaf men man vettefan hur länge till dom gör det.... jag vill inte sitta på hojen när skivan kryper av navet...

Såhär är skivan på mina nya fälgar oxå...

har varit orolig så jag filmade lite och slängde upp de på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=0ghiFPoQgGg

skulle vara tacksam om någon kunde tala om för mej om de ska vara så och om nej, vad jag gör? vart köper man nya nitar osv?

Tack på förhand

Det där är en skiva som du ska kassera. Kör inte en millimeter till.

Såhär är skivan på mina nya fälgar oxå...

har varit orolig så jag filmade lite och slängde upp de på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=0ghiFPoQgGg

skulle vara tacksam om någon kunde tala om för mej om de ska vara så och om nej, vad jag gör? vart köper man nya nitar osv?

Tack på förhand

Jösses.. den var glapp.. så glappa är ju inte mina men det är ju så att man kan reka på dom lite.
Ska ta o ringa till suzuki och rådfråga lite om vad dom tror att man kan göra åt det.

Jösses.. den var glapp.. så glappa är ju inte mina men det är ju så att man kan reka på dom lite.
Ska ta o ringa till suzuki och rådfråga lite om vad dom tror att man kan göra åt det.

fan detta låter inte lovande asså. en ny skiva kostar ju en slant.... de gillar vi inte.:mad:

vart kan man köpa såna nitar? och vad kostar dom?

Upptäkte att det galppar radielt på mina bromsskivor fram. Axielt ska dom ju kunna glappa men ska dom glappa radiellt.
Hoppas att jag inte blandat ihop uttrycken (Radielt=i rullriktning Axiellt=i sidledes)
Det är altså inte där skivorna är fast skruvade utom på nitarna som dom ska kunna röra på sig axiellt.
Kan inte känna av det i bromsaran på nått sätt att dom svara konsting eller liknande men det är ju bra att man kan fråga här där det finns lite folk som har hoj=)

Hej, har en YB9SR som har Brembo helflytande skivor.
Dom rör sig både radielt och axielt. Har fått förklarat att det ska vara så.
Men är ni inte säkra så låt någon mc-firma titta på dom så det inte händer någon olycka.

Hej, har en YB9SR som har Brembo helflytande skivor.
Dom rör sig både radielt och axielt. Har fått förklarat att det ska vara så.
Men är ni inte säkra så låt någon mc-firma titta på dom så det inte händer någon olycka.

Rör de sej lika mycket som min? http://www.youtube.com/watch?v=0ghiFPoQgGg

du kanske redan har tittat men man vet aldrig.

jag kanske ska dra ner till nån verkstad och få de konstaterat... vem kan saken bäst i Göteborg? lr kan alla?:D

Rör de sej lika mycket som min? http://www.youtube.com/watch?v=0ghiFPoQgGg

du kanske redan har tittat men man vet aldrig.

jag kanske ska dra ner till nån verkstad och få de konstaterat... vem kan saken bäst i Göteborg? lr kan alla?:D

Det är svårt att säga, mina är väldigt lösa som dina. Jag skulle nog visa det för någon som kan sin sak.
Bromsarna skojar man inte om. Det är inte roligt om dom ramlar av.:huvet

Last edited:
Det är svårt att säga, mina är väldigt lösa som dina. Jag skulle nog visa det för någon som kan sin sak.
Bromsarna skojar man inte om. Det är inte roligt om dom ramlar av.:huvet

får nog bli så. jag har ingen lust att sitta på när nåt lossnar iaf...

får nog bli så. jag har ingen lust att sitta på när nåt lossnar iaf...

Den nitningen du visade på filmen är till 100% säkerhet kass, det är bara att nita om eller byta skiva.

Så mycket skall inte ens raceskivor glappa. Glappet finns där för att uppnå god centrering av skivan samt för att den skall kunna värmeutvidga sig utan att bli skev. Detta glapp skall i princip endast finnas i axialriktningen, det radiella glappet skall vara under 1mm helst knappt skönjbart.
Du har ett flertal mm i glapp och det glappar i alla tänkbara riktningar vilket kan slå av både nitar och deformera centrum till den grad att skivan lostnar och det slår tvärstopp.

Byt genast!

Till frågan jag fortf inte har fått svar på... vart hittar man nya nitar? och vad kostar dom? eller måste man lämna in den? var isf?

Ni kan vara lugna, fälgarna sitter inte ens på hojen så dom har inte rulat en mm ihop med min hoj. men det är ju lika bra att fixa det innan man slänger på dom.

Till frågan jag fortf inte har fått svar på... vart hittar man nya nitar? och vad kostar dom? eller måste man lämna in den? var isf?

Ni kan vara lugna, fälgarna sitter inte ens på hojen så dom har inte rulat en mm ihop med min hoj. men det är ju lika bra att fixa det innan man slänger på dom.

Nitar är inte universal utan måste köpas från tillverkaren av skivan. Vad är det för hjul?

Var gör man det? Hos en vanlig mc-verkstad? En sån här skiva är det..

En sån skiva kostar c:a 2500 ny och ett renoveringskit innehållande nitar och nav kostar mer än hälften av en ny skiva. Jag hade en likadan skiva som var totalt slut och valde att köpa en helt ny eftersom jag tyckte det var för dyrt att renovera i förhållande till nypris. Delar borde finnas hos alla som säljer husa och ktm samt även andra handlare som har beringer i sitt sortiment, sunbike är generalagent om jag minns rätt.

Nitarna sitter väl med en låsring? Det gör det i alla fall på min skiva så där lossar man låsringen och plockar ut niten och den "skeva brickan". Verkstad är absolut inte nödvändig om du inte inte har någon konstruktion som kräver specialverktyg.

Last edited:
En sån skiva kostar c:a 2500 ny och ett renoveringskit innehållande nitar och nav kostar mer än hälften av en ny skiva. Jag hade en likadan skiva som var totalt slut och valde att köpa en helt ny eftersom jag tyckte det var för dyrt att renovera i förhållande till nypris. Delar borde finnas hos alla som säljer husa och ktm samt även andra handlare som har beringer i sitt sortiment, sunbike är generalagent om jag minns rätt.

Nitarna sitter väl med en låsring? Det gör det i alla fall på min skiva så där lossar man låsringen och plockar ut niten och den "skeva brickan". Verkstad är absolut inte nödvändig om du inte inte har någon konstruktion som kräver specialverktyg.

sitter precis som du beskriver. vart köper man nya nitar till en talonskiva nu då? lr måste man byta navet på skivan oxå som du säger?:confused:

sitter precis som du beskriver. vart köper man nya nitar till en talonskiva nu då? lr måste man byta navet på skivan oxå som du säger?:confused:
Är det talon så säljs det av talon själva i england samt hos alla crosshandlare som säljer talonhjul.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti