Glapp i gashandtaget, varför?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Har lite ogenomtänkt satt dit spacers i gashandtaget på min fem år gamla KTM 690 för att få bort glappet och nu känns det riktigt trevligt och tajt i handtaget och ett problem jag inte visste fanns är nu löst. Inte förrän jag var klar dök tanken upp att ingenjören har väl skapat glappet där av en anledning. Söker man på nätet så är det två skolor som uppenbarar sig:
1. Du kommer dö…eller i alla fall hojen.
2. Bästa modden sedan skivat bröd.

Så varför finns glappet i gashandtaget på nyare hojar? Är lika lätt att pilla bort som dit.
 
Glapp sidledes eller i dragriktningen?
 
Det är för att du inte ska få ”ofrivilligt gaspådrag” när du svänger. Tänk dig krypkörning, och när du svänger så accelererar hojen eftersom vajern sträcks och ger gas.
 
Det är för att du inte ska få ”ofrivilligt gaspådrag” när du svänger. Tänk dig krypkörning, och när du svänger så accelererar hojen eftersom vajern sträcks och ger gas.
Fast det ska till en särskilt speciell styrvinkel för att sträcka en fly by wire, väl? Kvantfysiknivå, typ.
 
Fast det ska till en särskilt speciell styrvinkel för att sträcka en fly by wire, väl? Kvantfysiknivå, typ.
Ah, missade att det var RBW.
Då kanske det bara rör sig om att man ska ha den ”vanliga” känslan med lite glapp?
Och inget som har med själva funktionen att göra?
 
"Alla" på bana med en Ducati shimsar gasreglaget för att slippa glappet.
"Ingen" har sagt att de vurpat p g a det.
 
Ah, missade att det var RBW.
Då kanske det bara rör sig om att man ska ha den ”vanliga” känslan med lite glapp?
Och inget som har med själva funktionen att göra?
Man byter från mekanisk överföring till elektrisk - däremellan vill man ha en marginal så att toleranser, slitage eller tröghet i mekaniken inte gör att något "ligger på". I andra änden har man "noll" glapp - servomotorn som är kopplat till spjället rör sig direkt vid signal och drar med sig spjället.
Motiv till onödigt stora glapp kan vara att tillverkarna inte vill hamna i diskussionen om "sudden acceleration" vilket skulle kunna hända om gasreglaget inte gick tillbaka och förbi nolläget

Jämför även potentiometrarna i radiostyrningar, där finns - så långt jag hängt med - alltid glapp i nolläge
 
Det är bara en dålig lösning. Triumph som jag körde innan hade detta glapp också, RBW. BMW med RBW har inget glapp. Finns massa lösa rykten om att det ska vara glapp för säkerhet bla bla bla men det är bara skitsnack.

RBW-hojar behöver inte ha glapp/spel i gasreglaget. 100% onödigt. Det enda jag verkligen tyckte var kass på min Street Triple.
 
I andra änden har man "noll" glapp - servomotorn som är kopplat till spjället rör sig direkt vid signal och drar med sig spjället.
Vilket innebär att spjället rör sig när styrsystemet tycker att det är dags och i den mån som systemet anser rimligt. Det är sällan det är linjära förhållanden.
 
Den överlägset bästa investeringen jag gjort på min Monster. Runt 200kr för att få en helt annan hoj! Älskar den nu. Det blev nästan som att köra min gamla MT10'a. :lol
 
Det är bara en dålig lösning. Triumph som jag körde innan hade detta glapp också, RBW. BMW med RBW har inget glapp. Finns massa lösa rykten om att det ska vara glapp för säkerhet bla bla bla men det är bara skitsnack.

RBW-hojar behöver inte ha glapp/spel i gasreglaget. 100% onödigt. Det enda jag verkligen tyckte var kass på min Street Triple.
Konstigt - min GS, en årsmodell senare än din har glappet - från den var ny.......
men du har säkert rätt
 
Fortfarande inte helt glasklart men trovärdiga förklaringar kom upp i tråden. Nollläge för trotteln eller liten säkerhetsmarginal mot okontrollerad "sudden accelation" låter väl båda rätt rimliga...den senare kanske för undvika stämningar i USA.

Nu man vill att typ sån där gammal räv som typ KTM Boris eller vad han hetter dyker upp med det självklara svaret.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top